Ny betalingsløsning bryder bankmonopol: Kan spare dansk erhvervsliv for godt 1,3 milliarder om året

Del

De danske banker har siden tidernes morgen haft monopol på betalinger mellem virksomheder. Men nu bryder et nyt samarbejde mellem Visma e-conomic og November First deres monopol med betalingstjenesten Smart Pay, hvor virksomheder gennem e-conomic kan godkende og betale leverandørfakturaer - uden at logge ind i netbank. Smart Pay vurderes til at kunne spare dansk erhvervsliv for godt 1,3 mia. kr. om året.

Grænserne mellem bank og økonomisystem er hastigt ved at blive udvisket på grund af lovgivning og ny teknologi. Nu introducerer Visma e-conomic, virksomheden bag Danmarks førende regnskabsprogram med mere end 160.000 kunder, og betalingsplatformen November First betalingsløsningen Smart Pay. Tjenesten har været undervejs i nogle år og er resultatet af et tæt samarbejde mellem de to softwarevirksomheder, der med en massiv, tocifret millioninvestering i ryggen vil automatisere betaling mellem virksomheder. 

Den nye betalingsløsning gør det muligt for mere end hver anden danske virksomhed, som i dag bruger e-conomic som regnskabsprogram, at foretage og bogføre betalinger helt uden at logge ind i netbank. Dermed kan tjenesten spare de små- og mellemstore virksomheder for knap 3,2 mio. arbejdstimer om året på betaling af deres mere end 30 mio. årlige fakturaer, der i kroner og ører kan løbe op i en besparelse på godt 1,3 mia. kr. om året. 

Bankerne har historisk set haft monopol på betalingstransaktioner mellem virksomheder via netbank, men med en fintech-løsning som Smart Pay bliver bankernes monopol nu brudt.

“Ved betaling af en faktura i banken medfølger en lang liste af tidskrævende opgaver, der skal gennemføres. Med Smart Pay kan virksomheder nu udenom netbank godkende og betale leverandørfakturaer direkte i e-conomic, hvor de automatisk bliver bogført og afstemt med banken ved hjælp af få klik. Processen bliver helt op til 75 pct. hurtigere og billigere sammenlignet med almindelige manuelle processer,” siger Lars Engbork, adm. direktør i Visma e-conomic. Han fortsætter:

“Perspektivet, behovet og betydningen af Smart Pay kan blive rigtig stort for dansk erhvervsliv, og det er vores vigtigste strategiske satsning i 2022. Udover eksempelvis at give en 20-40 pct. besparelse på udenlandske betalinger i forhold til bankernes listepriser, håber vi på, at vi kan skubbe til markedet. Her vil vi særligt gerne inspirere de danske små- og mellemstore virksomheder til at gøre op med dyre, fejlbehæftede og tidskrævende betalingsløsninger og søge nye veje. Det vil mindske fejl og frigøre store mængder tid til virksomhederne og dermed forøge dansk erhvervslivs konkurrenceevne.” 

Lars Engbork understreger desuden, at Visma e-conomic og November First i tæt samarbejde er lykkedes med at udarbejde en betalingsløsning uafhængig af netbank, der hverken går på kompromis med sikkerhed, kontrol eller tryghed. 

Ifølge direktør for Copenhagen FinTech, Thomas Krogh Jensen, illustrerer lanceringen af Smart Pay, at det danske fintech-miljø står et stærkt sted:

”Samarbejdet mellem Visma e-conomic og November First rammer ned i en global trend og er endnu et godt eksempel på, at Danmark og Norden lige nu er stedet, man skal kigge til og lære fra, når det gælder digitalisering af SMV’ere med finansiel teknologi.”

Øget effektivitet og transparens på et tåget marked

Den traditionelle betalingsproces for små og mellemstore virksomheder er udover tidskrævende arbejdsgange i dag præget af uigennemsigtige omkostninger og høje gebyrer. Derfor ved virksomheder ikke, hvor meget de reelt betaler for deres transaktioner. Sådan lyder det fra CEO og stifter af November First, Mikael Nilsson, der fremhæver Smart Pays optimering og transparens.

“Det er de færreste virksomheder, der er opmærksomme på omkostningerne ved at foretage betalinger, da de ofte er skjulte, og der i høj grad mangler transparens. Det skaber en unødigt fordyrende proces for de små og mellemstore virksomheder, der både bruger for lang tid og for mange penge på betalinger i dag. Med Smart Pay har vi effektiviseret betalingsflowet og synliggjort, hvad den enkelte betaling koster,” siger Mikael Nilsson og fortsætter:

“Det har taget os nogle år at komme hertil, hvor vi i dag kan introducere Smart Pay sammen med Visma e-conomic. Det er en kæmpe milepæl for November First. Vi er lykkedes med vores mission om at give danske virksomheder en forenkling af deres hverdag og en forbedring af deres bundlinje. Det er et fantastisk eksempel på, hvordan dansk fintech og samarbejde omkring digitalisering kan øge produktiviteten i vores samfund.”  

Smart Pay-servicen er en fintech-løsning integreret direkte i e-conomic, som fungerer uafhængigt af, hvilken bank man benytter. Smart Pay kan benyttes fra start 2022 og er gratis at aktivere. Virksomheder betaler kun for de betalinger, der gennemføres hver måned.

Om Smart Pay
Smart Pay er skabt af Visma e-conomic i samarbejde med betalingsplatformen November First, der har licens fra Finanstilsynet som betalingsinstitut. Smart Pay gør det muligt at godkende og betale leverandørfakturaer direkte i e-conomic - helt uden at logge på netbanken.

  • Nem betaling af leverandørfakturaer direkte i e-conomic
  • Nem godkendelse af betalinger på mobil og e-mail
  • Bedre kontrol da faktura er tilgængelig ved godkendelse af betaling
  • Færre indtastninger reducerer mængden af fejl
  • Betalinger afstemmes direkte med banken og bogføres automatisk i e-conomic
  • Prisen pr. betaling afhænger af, hvor mange betalinger virksomheden gennemfører om måneden og koster fra 4-9 kr. pr. betaling. Der kan forekomme prisjustering ved lancering. 
  • 20-40 % besparelse på udenlandske betalinger ift. bankerne 

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Visma e-conomic

Visma e-conomic



Om Visma e-conomic

  • Grundlagt i 2001.
  • Ejerforhold: Ejerforhold: Visma e-conomic er ejet af Visma Group, som er ejet af syv fonde: Hg and co-investors ejer 54%, GIC ejer 16%, ICG ejer 7%, CPPIB ejer 6.0%, Warburg Pincus ejer 5%, TPG ejer 3% og General Atlantic ejer 2%. En bred ledelsesgruppe ejer dertil ca. 7% af Visma Groups aktieværdi. 
  • Antal medarbejdere: Visma e-conomic består af mere end 300 medarbejdere, hvoraf knap 100 arbejder i kundeservice, over 100 arbejder i produktudvikling og de resterende er fordelt mellem Salg, Marketing, Kommunikation og administration.
  • Antal kunder: 160.000 private små og mellemstore virksomheder.
  • Omsætning i 2020: 438.218.000kr.

 

Om November First

  • Navn og adresse: November First A/S, Strandgade 98, 3 sal, 1401 Kbh K
  • Grundlagt 2015
  • Selskabet har siden maj 2016 haft licens som betalingsinstitut fra Finanstilsynet - FT 22017
  • Ejerforhold: November First er ejet af stifter Mikael Langseth Nilsson, en række ledende danske og europæiske business angels samt medarbejdere 
  • Antal medarbejdere: 26 placeret i København, Lissabon og Bangalore. Hovedparten af medarbejderne arbejder med produktudvikling, compliance og operations.
  • Har gennemført mere end 100.000 betalinger til en værdi over 45 mia. DKK 

 

Analysegrundlag

Stikprøveanalysen, der ligger til grund for den estimerede besparelse på godt 1,3 mia. kroner ved brug af Smart Pay i e-conomic, beror på en brugerundersøgelse blandt bogholdere og virksomhedsejere i 12 danske små- og mellemstore virksomheder. Undersøgelsen er baseret på betaling af både nationale og internationale fakturaer med varierende proces for bogføring og betalingsgodkendelse, hvor tidsforbruget ved betaling med og uden Smart Pay sammenholdes. Besparelsen på landsplan ved betaling af en faktura med Smart Pay fremkommer ved en big data-analyse af e-conomics 160.000 kunders 30 millioner betalte fakturaer over det seneste år.

 

 

Følg pressemeddelelser fra Visma e-conomic

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Visma e-conomic

Software-gigant vil have medarbejdere til at tage gamle telefoner og computere med på arbejde til genanvendelse10.11.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

87 ton CO2. Så meget CO2 regner Visma i Danmark med, at de kan spare, når de i samarbejde med Atea ruller et nyt bæredygtighedspartnerskab ud, der sætter fokus på den voksende globale udfordring med elektronikaffald. Medarbejdere i virksomheden opfordres til at lede i gemmerne efter aflagte telefoner, computere, printere m.v., som Atea vil hjælpe med at genanvende. Initiativet er det første af sin slags i Danmark.

Visma Enterprise Danmark indgår aftale med Netcompany om mit.dk9.11.2021 13:11:41 CET | Pressemeddelelse

mit.dk er en ny innovativ borgerløsning, som blandt andet forener digital post på tværs af offentlige og private aktører. Blandt de første aktører har HR- og lønvirksomheden Visma Enterprise, som håndterer en kvart million lønsedler om måneden, valgt at tilslutte sig den banebrydende digitale platform. På mit.dk får Visma Enterprise mulighed for at optimere og udvikle nye digitale services til kunderne.

Storsatsning på fintech og medarbejdere sikrer Visma e-conomic sit bedste regnskab nogensinde11.5.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Virksomheden bag Danmarks mest benyttede regnskabsprogram, e-conomic, præsenterer i dag sit bedste årsregnskab nogensinde. Store satsninger på fintech-området og investeringer i medarbejdere har sikret fremgang på alle parametre. En stor del af overskuddet geninvesteres i nye medarbejdere og digitale produkter til gavn for de danske små- og mellemstore virksomheder.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum