Ny bådejer? Sådan sikrer du dig mod de typiske forårsskader

Coronakrisen har gjort mange danskere til bådejere for første gang. Alm. Brand guider til et grundigt forårstjek af båd og forsikring, så du undgår dyre skader, inden sæsonen for alvor starter.

Det lune forårsvejr har fået flere til at søsætte båden i de danske farvande, men inden man lader sig rive med af det gode vejr, er det vigtigt, at man gør båden forårsklar og gennemgår sin forsikring.

Ifølge Alm. Brands skadesafdeling sker der typisk en stigning i antallet af skader på båden, når bådsæsonen starter i april, og vejret bliver bedre. De typiske forårsskader er masteskader, grundstødning, kollision, brand og tyveri.

”Med forårets kommen ser vi en stigning i bådskader, fordi flere måske bliver lidt overmodige efter en lang vinter på land og har travlt med at søsætte sin båd. Men det betaler sig at være lidt tålmodig,” siger Brian Wahl Olsen, skadedirektør i Alm. Brand og fortsætter:

”Inden søsætning bør du gennemgå din båd for eventuelle skader og forsikring, da det ikke er alle skader forsikringen dækker. Og så kan det ende med at blive en dyr affære, inden sæsonen for alvor er startet.”

Udover skader på selve båden og maskiner, for eksempel motoren, dækker en bådforsikring også, hvis du med din båd gør skade på andre personer eller deres lystfartøjer. Du er også dækket, når båden ligger i havn og under ophaling og søsætning samt under landtransport i Danmark.

Mange nye bådejere

Under coronapandemien er der kommet mange nye bådejere, og de skal være klar til give deres nye båd en grundig gennemgang af bådens stand og eventuelle skader, så forsikringen dækker, hvis uheldet er ude.

”Det er dejligt, at så mange danskere har fået øjnene op, får glæden ved at eje en båd, men det er hårdt arbejde. Det bedste råd til de mange nye bådejere er, at de skal gennemgå båden inden forårets søsætning, da forsikringen normalt ikke dækker skader, der opstår på baggrund af manglende eller dårlig vedligeholdelse,” siger Brian Wahl Olsen.

Er du ny bådejer og skal søsætte båden i weekenden, så kan denne liste hjælpe dig på vej med klargøringen.

Tjek alle wirer og rig på båden
Det er dit ansvar, at riggen er monteret korrekt, og at stålwirerne ikke er slidte.

Tjek søventilerne inden du søsætter båden
Søventilerne sikrer, at vandet kan løbe ud af båden.

Undersøg motoren
Hvis din motor har defekte dele, skal disse repareres eller udskiftes, så båden manøvrerer korrekt i vandet.

Tæl dine redningsveste
Loven kræver, at alle fritidsfartøjer har redningsveste ombord til alle mand. Sørg derfor for at have nok veste ombord og gerne i forskellige størrelser til alle bådens passagerer.