Ny app skal løse klimafjendsk trafikkaos omkring Ballerup
Tusinder af ansatte kører hver dag i bil til og fra Ballerup, hvor flere store virksomheder holder til. Det betyder trafikknuder og et stort CO2 aftryk i kommunen. Det bidrager Topdanmark nu som de første til at nedbringe ved hjælp af en ny samkørsels-app NABOGO.
I dag kører de to ansatte i forsikringsselskabet Topdanmark Laura Jantzen og Heidi Wennberg sammen på arbejde. De sidder i en bil i stedet for i to. De kører sammen på arbejde. Trafikken er tæt.
”De mange biler på vejene er skadelige for miljø og klima og betyder stort CO2 udslip. Det vil jeg gerne bidrage til at nedbringe,” siger Heidi Wennberg, der er skadesbehandler i Topdanmark.
Ny APP er giftekniv
De to medarbejdere har fundet hinanden via en ny samkørsels APP NABOGO. Topdanmark afprøver app’en, så flere medarbejdere kører sammen på arbejde. Det kan bidrage til at løsne de mange trafikknuder i Ballerup omkring myldretid.
“Jeg kan varmt anbefale NABOGO-appen. Den er nem at bruge. Hvis alle, der arbejder i Ballerup, begyndte at bruge den, så kunne de fleste også spare transporttid til og fra arbejde, fordi bilkøerne ville forsvinde. Det betyder jo mere tid med familien,” siger Heidi Wennberg.
Der er mange store virksomheder i Ballerup, hvor 36.000 ansatte kører til og fra hver dag. Også Laura Jantzen roser den nye app, som Topdanmark som de første efterprøver.
“Skal alle 36.000 pendlere til Ballerup kommune køre i hver deres bil hver dag, så skaber det trængsel og forurening. Samkørsel kan være med til at løse det problem. Jeg håber flere vil køre sammen med indførslen af den nye app,” siger Laura Jantzen, som er eventmanager i Topdanmark.
Let at planlægge samkørsel
Topdanmark har som det første firma i landet indgået i et samarbejde med den nye smarte app NABOGO. Den gør det nemt for pendlere at udbyde deres køretur til andre eller søge et lift. Dermed bliver det nemt og smidigt at planlægge samkørslen.
”Vi håber, at det kan bidrage til at lette de trafikale problemer, som er i og omkring Ballerup Kommune. Det kan være win, win, win, hvis samkørsel vinder indpas i virksomhederne. Miljøbelastningen mindskes, medarbejderne kan mindske udgifter til transport og måske i sidste ende få kortere tid til arbejde. Det ville også gavne Topdanmark,” siger administrerende direktør i Topdanmark Peter Hermann.
App allerede populær
CSR ansvarlig i Topdanmark vurderer, at samkørsels app’en allerede er vel modtaget af medarbejderne. 180 medarbejdere har oprettet sig som brugere af app’en og 30 har en pendlerprofil.
”Allerede på første dag tog 130 medarbejdere app’en til sig for at udbyde ture til andre medarbejdere eller medarbejdere i de andre virksomheder i nærheden af Topdanmark. Vi regner, med at tallet vil vokse,” siger Pernille Fogh Christiansen, CSR-ansvarlig i Topdanmark.
Der er også en økonomisk fordel for de medarbejdere, som udbyder ture til andre medarbejdere via NABOGO. De får nemlig én krone per kørte km. per passager for de første 10 km. Pengene går direkte fra passager til chauffør, da der ingen brugerbetaling er på den åbne platform.
Ros fra Ballerup Kommune
Ballerup Kommune roser Topdanmark for at have taget app’en til sig. Sammen med NABOGO var det Ballerup Kommune, der spurgte Topdanmark, om forsikringsselskabet ville overveje at indgå et samarbejde med NABOGO for at løse de store trafikale problemer, som de mange virksomheder med sæde i Ballerup skaber.
”Mange virksomheder har hovedsæde i Ballerup Kommune, men bagsiden af medaljen er trafikale problemer. Dem forsøger vi at løse i samarbejde med virksomhederne. Vi ser et stort potentiale i samkørsel til arbejde via en App som NABOGO,” siger Hella Hardø Tiedemann (A), formand for Teknik- og Miljøudvalget.
Topdanmark glæder sig over samarbejdet
“Samkørsel har mange fordele, både socialt og for klimaet, men det kan også være svært at kombinere med en travl hverdag, hvor bilen giver dig frihed og fleksibilitet. Men da NABOGO og Ballerup Kommune spurgte, om vi ville være den første virksomhed til at lancere en helt ny app ’best in class’ for samkørsel, var vi selvfølgelig helt med på at give det en chance,” siger Pernille Fogh Christensen, CSR-ansvarlig.
Appudviklere har store ambitioner
NABOGO har også store forventninger til samarbejdet med Topdanmark og håber, at endnu flere virksomheder vil begynde at samarbejde med NABOGO herunder også flere kommuner.
”Vi er glade for, at en stor virksomhed som Topdanmark har lanceret app’en. Jo flere vi kan få til at udbyde ture på NABOGO, jo mindre benzin benytter hver enkelt borger. Det kan ikke alene være med til at nedbringe CO2-aftrykket, men også løsne de store fremkommelighedsproblemer, som både eftermiddags- og morgentrafikken til og fra arbejdet giver. Vi håber selvfølgelig også at flere kommuner som Ballerup vil stille NABOGO gratis til rådighed for deres borgere og virksomheder,” siger Kasper Dam Mikkelsen, medstifter og partner i NABOGO.
FAKTABOKSE:
Om Topdanmarks samarbejde med NABOGO
•Topdanmark har indgået et samarbejde med NABOGO om udrulning af deres nyudviklede app for samkørsel. Det sker for at bidrage til mindre trafiktrængsel og CO2-udledning.
•150 medarbejdere i Topdanmark har svaret på en undersøgelse om deres holdninger til transportvaner. Den viste, at 94 % kan se en fordel ved samkørsel, og at ca. halvdelen af respondenterne gerne vil benytte app’en enten ved at tilbyde eller modtage et lift.
•Den, der udbyder en tur via NABOGO, får 1 kr. per km. for de første 10 km. og 0,75 kr. per km. for 11-20 km og herefter 0,5 kr. per km. Derved sikres det, at man overholder skattelovgivning.
Om trafikken i Ballerup
•Hver dag pendler mere end 36.000 personer til og fra Ballerup Kommune for at arbejde eller studere. I erhvervsområdet Lautrupgård er der ca. 20.000 beskæftigede og mere end 3.000 studerende. Det giver trængsel i myldretiderne.
•Ballerup Kommune driver et mobilitetsnetværk for virksomhederne i kommunen, der har fokus på at fremme grøn og bæredygtig transport. Topdanmark er en af de 17 virksomheder, som deltager i netværket.
Topdanmark, Ballerup Kommune og NABOGO har modtaget 86.000 kr. fra innovationspuljen under Moving People til analyser og lancering af app’en hos Topdanmark.
Nøgleord
Kontakter
Maja KorshinPresseansvarlig
Tlf:+45 51 79 93 56ucy@topdanmark.dkMartin OlsenPresseansvarlig
Tlf:+45 24 34 67 47vto@topdanmark.dkBilleder
Links
Information om Topdanmark A/S
Kommunikations- og pressepolitik:
Målet for Topdanmarks kommunikationspolitik er at udbrede kendskabet til - og vinde forståelse for - koncernens overordnede mål. Vi ønsker at være lettilgængelige, hurtige og effektive med information på forsikringsområdet.
For at kunne give det bedste svar og af hensyn til vores medarbejdere, ser vi gerne at der, så vidt det er muligt, er en svarfrist på minimum to dage. Vores åbenhed begrænses alene af konkurrencehensyn, hensyn til kunder og medarbejdere samt fondsbørsens oplysningspligter.
Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Vejret i 2020 gav mange regn- og stormskader3.1.2021 12:18:05 CET | Pressemeddelelse
Danskerne blev i 2020 både ramt af mange stormskader og nedbørsskader. Til gengæld var antallet af skader efter lynnedslag usædvanligt lavt. Det viser en ny opgørelse over vejrskader i 2020 fra Danmarks næststørste forsikringsselskab Topdanmark.
Boom i kæledyrsforsikringer under corona28.12.2020 10:18:11 CET | Pressemeddelelse
Mange danskere har brugt corona-året 2020 til at anskaffe sig en hund eller kat, som har brug for en forsikring. Det viser en ny opgørelse fra landets næststørste forsikringsselskab Topdanmark, der har solgt 20 pct. flere forsikringer til kæledyr end sidste år.
En halv million danskere får gratis adgang til privat online lægekonsultation23.12.2020 06:59:57 CET | Pressemeddelelse
500.000 danskere får nu mulighed for at få gratis adgang til privat online lægehjælp - også om aftenen og i weekenden. Topdanmark tilbyder sine kunder den nye service 'Sundhedshjælp' som et fleksibelt supplement til de offentlige praktiserende læger.
Corona-lukning kan give mindre julestress21.12.2020 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Hjerternes fest er også en travl tid for mange, og efter højtiden – i januar og februar – stiger antallet af stresstilfælde normalt hos danskerne. Nedlukningen af samfundet i forbindelse med Covid-19 kan give lidt mere ro på, men samtidig åbner det op for en anden risiko, vurderer Topdanmark.
Tyve på landet går efter små maskiner og dyre GPS-anlæg18.12.2020 11:57:02 CET | Pressemeddelelse
Antallet af indbrud i private hjem har været historisk lavt i 2020. Et dyk ned i årets tal for indbrud hos Topdanmark viser, at tyvene i landområderne har været særligt på jagt efter avancerede GPS-anlæg til landbruget, minigravere, ATV’er og andre små maskiner.
Corona-nedlukning vil give rekordfå juleindbrud16.12.2020 13:50:30 CET | Pressemeddelelse
Antallet af indbrud i julen bliver historisk lavt i år. Det vurderer Topdanmark baseret på erfaringerne fra corona-nedlukningen i foråret, hvor antallet af anmeldte indbrud var markant lavere end normalt. Men er du ikke hjemme til jul, skal du passe ekstra godt på i år.
Ansvarlige investeringer giver topafkast til pensionsopsparere11.12.2020 10:34:03 CET | Pressemeddelelse
Ansvarlighed og bæredygtighed betaler sig, både for pengepungen og samvittigheden. Det viser helt nye tal fra Topdanmark, der kan gøre status efter årets første 11 måneder for kunderne i Formålspension, der har ekstra vægt på ansvarlige investeringer. Ved udgangen af november kan kunderne i Formålspension glæde sig over et afkast på helt op til 11,6 pct. i år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum