Ny app skal løse klimafjendsk trafikkaos omkring Ballerup

Tusinder af ansatte kører hver dag i bil til og fra Ballerup, hvor flere store virksomheder holder til. Det betyder trafikknuder og et stort CO2 aftryk i kommunen. Det bidrager Topdanmark nu som de første til at nedbringe ved hjælp af en ny samkørsels-app NABOGO.

Heidi Wennberg, som arbejder i Topdanmark, tager næsten hver dag kollegaer, her Laura Jantzen (t.v.), med frem og tilbage til arbejde via en ny app. Det gavner klimaet, mener hun.

I dag kører de to ansatte i forsikringsselskabet Topdanmark Laura Jantzen og Heidi Wennberg sammen på arbejde. De sidder i en bil i stedet for i to. De kører sammen på arbejde. Trafikken er tæt.

”De mange biler på vejene er skadelige for miljø og klima og betyder stort CO2 udslip. Det vil jeg gerne bidrage til at nedbringe,” siger Heidi Wennberg, der er skadesbehandler i Topdanmark.

Ny APP er giftekniv
De to medarbejdere har fundet hinanden via en ny samkørsels APP NABOGO. Topdanmark afprøver app’en, så flere medarbejdere kører sammen på arbejde. Det kan bidrage til at løsne de mange trafikknuder i Ballerup omkring myldretid.

“Jeg kan varmt anbefale NABOGO-appen. Den er nem at bruge. Hvis alle, der arbejder i Ballerup, begyndte at bruge den, så kunne de fleste også spare transporttid til og fra arbejde, fordi bilkøerne ville forsvinde. Det betyder jo mere tid med familien,” siger Heidi Wennberg.

Der er mange store virksomheder i Ballerup, hvor 36.000 ansatte kører til og fra hver dag. Også Laura Jantzen roser den nye app, som Topdanmark som de første efterprøver.

“Skal alle 36.000 pendlere til Ballerup kommune køre i hver deres bil hver dag, så skaber det trængsel og forurening. Samkørsel kan være med til at løse det problem. Jeg håber flere vil køre sammen med indførslen af den nye app,” siger Laura Jantzen, som er eventmanager i Topdanmark.

Let at planlægge samkørsel
Topdanmark har som det første firma i landet indgået i et samarbejde med den nye smarte app NABOGO. Den gør det nemt for pendlere at udbyde deres køretur til andre eller søge et lift. Dermed bliver det nemt og smidigt at planlægge samkørslen.

”Vi håber, at det kan bidrage til at lette de trafikale problemer, som er i og omkring Ballerup Kommune. Det kan være win, win, win, hvis samkørsel vinder indpas i virksomhederne. Miljøbelastningen mindskes, medarbejderne kan mindske udgifter til transport og måske i sidste ende få kortere tid til arbejde. Det ville også gavne Topdanmark,” siger administrerende direktør i Topdanmark Peter Hermann.

App allerede populær
CSR ansvarlig i Topdanmark vurderer, at samkørsels app’en allerede er vel modtaget af medarbejderne. 180 medarbejdere har oprettet sig som brugere af app’en og 30 har en pendlerprofil.

”Allerede på første dag tog 130 medarbejdere app’en til sig for at udbyde ture til andre medarbejdere eller medarbejdere i de andre virksomheder i nærheden af Topdanmark. Vi regner, med at tallet vil vokse,” siger Pernille Fogh Christiansen, CSR-ansvarlig i Topdanmark.

Der er også en økonomisk fordel for de medarbejdere, som udbyder ture til andre medarbejdere via NABOGO. De får nemlig én krone per kørte km. per passager for de første 10 km. Pengene går direkte fra passager til chauffør, da der ingen brugerbetaling er på den åbne platform.

Ros fra Ballerup Kommune
Ballerup Kommune roser Topdanmark for at have taget app’en til sig. Sammen med NABOGO var det Ballerup Kommune, der spurgte Topdanmark, om forsikringsselskabet ville overveje at indgå et samarbejde med NABOGO for at løse de store trafikale problemer, som de mange virksomheder med sæde i Ballerup skaber.

”Mange virksomheder har hovedsæde i Ballerup Kommune, men bagsiden af medaljen er trafikale problemer. Dem forsøger vi at løse i samarbejde med virksomhederne. Vi ser et stort potentiale i samkørsel til arbejde via en App som NABOGO,” siger Hella Hardø Tiedemann (A), formand for Teknik- og Miljøudvalget.

Topdanmark glæder sig over samarbejdet
“Samkørsel har mange fordele, både socialt og for klimaet, men det kan også være svært at kombinere med en travl hverdag, hvor bilen giver dig frihed og fleksibilitet. Men da NABOGO og Ballerup Kommune spurgte, om vi ville være den første virksomhed til at lancere en helt ny app ’best in class’ for samkørsel, var vi selvfølgelig helt med på at give det en chance,” siger Pernille Fogh Christensen, CSR-ansvarlig.

Appudviklere har store ambitioner
NABOGO har også store forventninger til samarbejdet med Topdanmark og håber, at endnu flere virksomheder vil begynde at samarbejde med NABOGO herunder også flere kommuner.

”Vi er glade for, at en stor virksomhed som Topdanmark har lanceret app’en. Jo flere vi kan få til at udbyde ture på NABOGO, jo mindre benzin benytter hver enkelt borger. Det kan ikke alene være med til at nedbringe CO2-aftrykket, men også løsne de store fremkommelighedsproblemer, som både eftermiddags- og morgentrafikken til og fra arbejdet giver. Vi håber selvfølgelig også at flere kommuner som Ballerup vil stille NABOGO gratis til rådighed for deres borgere og virksomheder,” siger Kasper Dam Mikkelsen, medstifter og partner i NABOGO.

FAKTABOKSE:
Om Topdanmarks samarbejde med NABOGO

•Topdanmark har indgået et samarbejde med NABOGO om udrulning af deres nyudviklede app for samkørsel. Det sker for at bidrage til mindre trafiktrængsel og CO2-udledning.

•150 medarbejdere i Topdanmark har svaret på en undersøgelse om deres holdninger til transportvaner. Den viste, at 94 % kan se en fordel ved samkørsel, og at ca. halvdelen af respondenterne gerne vil benytte app’en enten ved at tilbyde eller modtage et lift.

•Den, der udbyder en tur via NABOGO, får 1 kr. per km. for de første 10 km. og 0,75 kr. per km. for 11-20 km og herefter 0,5 kr. per km. Derved sikres det, at man overholder skattelovgivning.

Om trafikken i Ballerup

•Hver dag pendler mere end 36.000 personer til og fra Ballerup Kommune for at arbejde eller studere. I erhvervsområdet Lautrupgård er der ca. 20.000 beskæftigede og mere end 3.000 studerende. Det giver trængsel i myldretiderne.

•Ballerup Kommune driver et mobilitetsnetværk for virksomhederne i kommunen, der har fokus på at fremme grøn og bæredygtig transport. Topdanmark er en af de 17 virksomheder, som deltager i netværket.

Topdanmark, Ballerup Kommune og NABOGO har modtaget 86.000 kr. fra innovationspuljen under Moving People til analyser og lancering af app’en hos Topdanmark.

Kraftig regn og lokale skybrud truer i dag: Her er 10 gode råd til boligejere27.6.2022 09:00:26 CEST | Pressemeddelelse

Mandag er der risiko for kraftig regn eller skybrud i store dele af landet, særligt i Jylland hvor frontzonen allerede er trukket ind over landet. Sådan lyder den seneste melding fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), der varsler om “voldsomt vejr”. Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, forventer derfor, at der bliver ekstra travlt med at hjælpe kunder, der ramt af vandskader, og har allerede advaret medarbejdere om, at dagen kan blive lang. Selskabet kommer også med en opfordring direkte til danske boligejere: ”Langt størstedelen af danskerne har foreløbig været forskånet for skybrud i år, men situationen kan hurtigt vende. Som boligejer er der god grund til at tage sine forholdsregler nu, da vi af erfaring ved, at sommeren er højsæson for kraftig regn eller skybrud,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. I 2021 voldte skybrud store problemer for mange boligejere. Her modtog Topdanmark næsten 5.700 skader relateret til nedbør, svarende til en s

Topdanmark inviterer FN-alliance til at kontrollere og styrke sine klimaplaner7.6.2022 12:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en af de første aktører i finanssektoren, og som det første dansk registrerede forsikringsselskab, tilslutter Topdanmark sig The Science Based Targets initiative (SBTi), en officiel, international alliance med FN i ryggen, som hjælper virksomheder med at sikre, at deres klimamål lever op til Parisaftalen. Den ambitiøse forpligtelse indebærer, at der skal formuleres klimamålsætninger for alt, hvad Topdanmark foretager sig, eksempelvis investeringer, skadesbehandling, produkter og den daglige drift. Desuden indebærer forpligtelsen en uvildig kontrol foretaget af SBTi, der ud fra videnskabelige metoder vil vurdere, om målsætningerne og handleplanerne er tilstrækkeligt ambitiøse og sikre, at de bliver fulgt. ”Som finansiel virksomhed kan vi på trods af et lavt CO2-aftryk i driften sagtens bidrage til, at CO2-udledningen i hele samfundet bliver reduceret. Derudover mærker både vi som forsikringsselskab og vores kunder i høj grad konsekvenserne af klimaforandringer og det mere voldsomme