Ny app skaber oplevelser i naturen for børn og unge

Gennem sjove og lærerige digitale skattejagter vil Woop give børn og unge spændende udfordringer i naturen. Appen, der er udviklet af Det Danske Spejderkorps, skal samtidig virke som værktøj i folkeskolen, familielivet og til fritidsaktiviteter.
Woop er en kombinationen af det digitale og det naturlige, som til sammen gør det endnu sjovere at gå på opdagelse i naturen med sine venner.

Woop giver børn og unge oplevelser i naturen med digitale skattejagter. I hold finder deltagerne poster, løser opgaver og dyster mod andre hold – alt sammen i den nære natur.

Appen Woop er udviklet af Det Danske Spejderkorps, og selvom den nu udkommer som en splinterny app, blev den allerede lanceret første gang tilbage i 2012. Hele 150.000 telefoner har sidenhen downloadet Woop, og mere end 100.000 benytter den hvert eneste år.

Med støtte fra Novo Nordisk Fonden er appen nu blevet relanceret i en helt nyt og forbedret version, som skal få endnu flere børn og unge ud i naturen.

Woop vil sikre børn og unges adgang til natur

Kun 26% af danske 11-15-årige lever i dag op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet, og mange af dem ønsker at opholde sig mere i naturen - et ønske, der kun er blevet større i løbet af det seneste års coronapandemi. Generalsekretær i Det Danske Spejderkorps, Morten Gade, ser Woop som en relevant del af løsningen på mere udeliv for danske børn og unge:

Med Woop dropper skoleklasser den stillesiddende matematikundervisning og går på jagt efter regnestykker i den nærliggende skov. Blandt de yngre børn rykker børnefødselsdagen udendørs, og i spejdergrupper skaber appen vilde orienteringsløb med udfordrende poster. Børn og unge vil gerne mere ud, og med Woop kan det lade sig gøre. Vi står på skuldrene af de sidste ni års erfaringer og ved, at det er en populær app, der gør en konkret forskel, fordi den er supersjov at bruge.”

Woop er blevet mulig med støtte fra Novo Nordisk Fonden, der har bevilliget hele 2,8 millioner kroner til projektet. Spejderchef Mathias Lysholm Faaborg fortæller om baggrunden for appen, og hvorfor den er et helt unikt tilbud til børn og unge:

”Dagligdagen er fuld af gode intentioner. Både i skole, fritid, familie og i vores samfund. Men vi snubler tit på vejen til det, der for alvor kan bevæge os. Med Woop bruger vi fascinationen fra det digitale til at bringe naturen tættere på os. På den måde kan Woop flytte de gode intentioner til konkret handling, så endnu flere danskere kan få en mere nysgerrig tilgang til viden og få en masse store oplevelser i naturen.”

Fra start af har det været vigtigt for Det Danske Spejderkorps at udvikle en app, som er tiltænkt alle de danskere, der gerne vil endnu mere ud i naturen. Og den mission er lykkedes, mener spejderchef Kristine Clemmensen-Rotne:

”Vores målsætning har hele tiden været at lave en app, der kan bruges af alle, men som tager afsæt i spejdernes fundament, der bygger på værdier som fællesskab, friluftsliv og udfordringer. Vi er derfor stolte af at kunne præsentere Woop, der indeholder alt det og samtidig er for alle, som er klar på at blive klogere på naturen.”

Fede features skal gøre det endnu sjovere at komme ud

Ifølge Peter Tranevig, som er kommunikationschef i Det Danske Spejderkorps, indeholder appen forskellige funktioner, der gør det både lettere og sjovere for børn og unge at komme ud i det fri:

“Woop er kombinationen af det digitale og det naturlige, som til sammen gør det endnu sjovere at gå på opdagelse i naturen med sine venner. Til jagterne kan man placere forskellige poster med egne spørgsmål og dermed laves quizzer, som er skræddersyet til vennerne, familien, ens elever eller alle spejderne. Det er nemt og lige til at gå i gang med.”

Selvom det er let at oprette jagte med sine egne spørgsmål og dermed lave helt personlige quizzer, har Det Danske Spejderkorps også indgået samarbejder med en række virksomheder og interessenter, fortæller Peter Tranevig:

”Woop har fået nogle enormt dygtige samarbejdspartnere som fx Dansk Retursystem og Friluftsrådet, der udvikler lærerigt og sjovt naturfagligt indhold til appen. For vores brugere betyder det, at de også får adgang til et helt bibliotek med opgavesæt, som de frit kan vælge fra, når de opretter deres Woop-jagte. På den måde kan de spare tid, men stadig få fat i superrelevant indhold til den jagt, de ønsker at lave.”

I løbet af de kommende måneder vil Woop blive opdateret med endnu flere fede features, flere spændende jagter og opgavesæt, samt nye interessante samarbejdspartnere. På den måde er håbet, at endnu flere børn og unge vil komme ud og få store oplevelser i naturen.

Download Woop her:

Fakta:

• Appen drives af Det Danske Spejderkorps, der med støtte på 2,8 millioner fra Novo Nordisk Fonden har givet appen en større relancering.
  • Woop blev første gang lanceret i 2012. Med appen kan brugerne lave digitale skattejagte med eget eller færdiglavet indhold fra appens samarbejdspartnere.
  • Woop har flere samarbejdspartnere, bl.a. Dansk Retursystem, Friluftsrådet og SciencePirater, og der er flere på vej.
  • Appen har til formål at gøre det nemmere og sjovere for unge i Danmark at komme ud i naturen.
  • Woop kan bruges i rigtig mange sammenhænge – lige fra børnefødselsdagen og spejdermødet til en tur i naturen, familiefesten og undervisning i skolen.
  • Woop er udarbejdet i samarbejde med Valtech.
  • Se mere om Woop på www.woopapp.dk