Ny analyse: Virksomhederne kan ikke finde parkering i storbyerne

Erhvervslivet i storbyerne er i langt mere utilfredse med parkeringsmulighederne, end erhvervslivet generelt er i resten af landet. De dårlige parkeringsmuligheder gør arbejdet i storbyerne vanskeligere, og gør det sværere og dyrere for indbyggerne at hyre fx en håndværker. I København og Aarhus er problemet størst.

Trænger toilettet til at blive skiftet ud, kan jagten på en håndværker blive ekstra lang og dyr, hvis man bor i én af Danmarks fire største byer. Erhvervslivet i og omkring storbyerne slås nemlig dagligt med ringe parkeringsforhold, og det kan smitte af på pris og villighed til at tage opgaver i især de centrale bykerner.

Utilfredsheden er særligt udbredt i København og Aarhus. Her er henholdsvis 70 pct. og 66 pct. af virksomhederne enten meget utilfredse eller utilfredse med parkeringsmulighederne i byen. I Aalborg er det 46 pct. og i Odense 32 pct. På landsplan er 22 pct. meget utilfredse eller utilfredse.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Ifølge Lasse Lundqvist, konsulent i SMVdanmark, medfører de mangelfulde parkeringsmuligheder blandt andet øget ventetid og stigende priser for de storbyboere, som f.eks. skal bruge en håndværker.

”Det er et kæmpe problem for særligt håndværkerne, at de skal bruge op til flere kvarter på at finde en parkeringsplads tæt på kunden i storbyerne. Ellers risikerer de at skulle gå flere 100 meter for at nå fra bilen og hen til kunden. Det kan de typisk ikke holde til, når man som håndværker slæber tungt værktøj og andre materialer,” siger han.

Han mener, at konsekvensen blandt andet kan være, at fx håndværkere afviser især mindre reparationsopgaver for kunder, der bor centralt.

”Mere end 60 pct. af håndværkerne har oplevet at sige nej til en opgave pga. ringe parkeringsmuligheder. Og i sidste ende er der kun kunderne til at betale for, at håndværkerne bruger arbejdstid på at køre rundt efter parkeringsplads. Så det er et problem, der i høj grad også er kundernes,” siger Lasse Lundqvist.

Han opfordrer kraftigt politikerne i storbyerne til at tage dette problem alvorligt og peger på en forholdsvis nem løsning.

”Tag nogle meter af den såkaldte 10-meter regel og gør parkering lovlig for erhvervskøretøjer. Reglerne siger, at man ikke må parkere 10 meter før et hjørne. Hvis vi tog nogle meter og tillod parkering for erhvervsbiler, så vil der helt naturligt opstå markant flere pladser til fx håndværkere. Og det skulle ikke gælde hele tiden, men fx mellem kl. 8 og 16. På den måde vil ingen blive generet, og håndværkerne ville kunne passe deres arbejde,” siger Lasse Lundqvist.

Se hele analysen her.

Ny analyse: Eventbranchen har fået aflyst 40 pct. af de planlagte arrangementer9.12.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

I eventbranchen er julen aflyst igen i år. 79 pct. af eventvirksomhederne har oplevet aflysninger af julefrokoster o.lign., og 40 pct. af deres planlagte arrangementer er de seneste to uger blevet annulleret. Branchen går altså endnu engang glip af en stor del af den julefrokostsæson, de skulle leve af i resten af de sløje vintermåneder. Reelt har politikerne begrænset branchen, og der må følge kompensation med, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Restriktionerne skal følges op af bedre kompensationspakker8.12.2021 19:35:56 CET | Pressemeddelelse

Nedlukning af natteliv og aflysninger af julearrangementer skal udløse de i forvejen kendte kompensationspakker, men det skal være i en forbedret version, inkl. en lønkompensationsordning for alle med stort omsætningstab. Pakkerne blev oprindeligt skabt i en tid, hvor den del af erhvervslivet, der nu igen må holde for, var langt mere robust end i dag. Derfor skal kompensationen udgøre et mere finmasket sikkerhedsnet mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Godt udspil fra miljøvismændene - men dog flere røde flag7.12.2021 12:43:45 CET | Pressemeddelelse

Miljøvismændenes rapport, der peger på road-pricing som det bærende element i en ny bilbeskatning, er fornuftig, da det altid er forureneren, der bør betale, og fordi det vil skabe mere plads på vejene til erhvervsbillister. Men der er flere røde flag. Dels skal provenuet tilbageføres til bilisterne, dels skal omlægningen indfases over lang tid, så den nye afgiftsstruktur ikke smadrer bilbranchen, og dels må omlægningen ikke føre til en brug-og-smid-væk kultur, hvor det ikke kan betale sig at reparere bilerne, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Finansloven skuffer og løser ikke erhvervslivets største problem6.12.2021 13:08:06 CET | Pressemeddelelse

Dansk erhvervsliv har akut mangel på arbejdskraft. I det lys skuffer finansloven. Den rummer ingen initiativer, der skal sikre flere hænder på arbejdsmarkedet her og nu. Samtidigt afliver finansloven den del af BoligJob-ordningen, som vedrører håndværk. Alt i alt er det en skuffende finanslov, mener SMVdanmark, som dog glæder sig over en forstærkning af digitalisering af de små og mellemstore virksomheder.

SMVdanmark: Lad os få politiske drøftelser om kompensationspakker nu24.11.2021 16:20:53 CET | Pressemeddelelse

Dagens beslutning om yderligere restriktioner i form af fx mundbind i detailhandlen, begrænsninger på størrelsen af events og coronapas hos liberale serviceerhverv bl.a. hos frisøren sender et tydeligt signal om, at politikerne er bekymrede, og erhvervslivet endnu engang skal holde for, når det gælder om at passe på samfundets ældre og svage. Også selvom smitten hovedsageligt findes hos børn og unge. Regeringens udmeldinger vil straks sætte sig i markedet i form af lavere efterspørgsel. Kompensationspakkerne bør straks genåbnes, mener SMVdanmark.