Ny analyse: Nedlukning af Nordjylland koster virksomhederne 25 mio. kr. i lønkompensation til pendlere

Regeringens ”kraftige opfordring” til at virksomhederne i Nordjylland hjemsender medarbejdere, der bor i en anden kommune end den, virksomheden ligger i, giver en regning på 25 mio. kr. til arbejdsgiverne, og 0 kr. til lønmodtagerne. Helt urimeligt, mener SMVdanmark.

Pendlerlønkompensationsordningen, der blev forhandlet på plads af regeringen, fagforeningerne og de store arbejdsgiverorganisationer efter nedlukningen af Nordjylland, kommer til at koste virksomhederne i regionen af ca. 3.500 kr. pr. hjemsendt medarbejder. Det svarer til 25 mio. kr. i alt for de nordjyske virksomheder.

Det viser en analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Regningen skyldes, at kompensationsordningen kun dækker op til 75 pct. af lønnen for funktionæransatte og 90 pct. for timelønsansatte. Resten betaler arbejdsgiveren. Det er helt urimeligt, mener Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark.

”Det burde være en sag mellem lønmodtageren og staten, når regeringen kraftigt anbefaler, at man ikke tager på arbejde. Det bør aldrig blive arbejdsgiverens sag. Men i dette tilfælde har de store arbejdsgiverorganisationer forhandlet en elendig trepartsaftale, der sender en millionregning til virksomhederne, uden at lønmodtagerne skal betale noget som helst,” siger hun og fortsætter:

”Netop nu, hvor det er tydeligt, at der ikke er mere økonomisk fedt at tage af ude i mange virksomheder efter mere end otte  måneders corona-krise, er det helt urimeligt at belaste virksomhederne. Regningen bør deles mere rimeligt. Hvis det her sker igen, foreslår vi, at de berørte ansatte midlertidigt kan blive sendt hjem på dagpenge, evt. til en forhøjet sats hvis politikerne beslutter det. På den måde kan man slippe for at belaste virksomhederne med lønudgifter, de intet får ud af,” siger Mia Amalie Holstein.

Analysen bygger på pendlerstatistikken fra Danmarks Statistik og konkluderer bl.a. også, at i løbet af nedlukningen fra 9. til 19. november vil der være ca. 13-16.000 pendlere hjemsendt på lønkompensation, hvis de følger regeringens opfordringer til ikke at krydse kommunegrænsen.

Læs hele analysen her: https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/nedlukning-af-nordjylland-koster-virksomhederne-25-mio-kr-i-l%C3%B8nkompensation-til-pendlere

SMVdanmark: Glædeligt at nystartede selvstændige nu også kan få kompensation21.1.2021 11:44:40 CETPressemeddelelse

Iværksættere, der startede virksomhed fra 9. marts til 1. november 2020, kan nu også kan få kompensation. Det er glædeligt, at politikerne nu spænder et sikkerhedsnet ud under de iværksættere, der har trodset krisen og har haft modet til at forsøge at skabe vækst og nye arbejdspladser, men blev ramt hårdt af coronaens anden bølge. Dét skal der lyde en stor tak for, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Fagbevægelsen og regeringen vil klippe en skaldet – ny trepart er en katastrofe15.1.2021 10:42:21 CETPressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning i yderligere tre uger uden at rette op på, at aftalen er en stor økonomisk åreladning af virksomhederne, er et svigt af dansk erhvervsliv. Det er ganske enkelt ikke samfundssind fra fagbevægelsens, regeringens og de store arbejdsgiverorganisationers side at lade virksomhederne bære så stor en del af corona-regningen. Det vil skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.