Ny analyse: Mindre virksomheder siger nej tak til statens energilån

På trods af at over halvdelen af de mindre, danske virksomheder er presset af høje energipriser, er der stort set ingen af dem, som planlægger at gøre brug af statens energilån. Lånet er ugennemskueligt og sporene fra corona-lånene skræmmer, mener SMVdanmark.

Tak, men nej tak. Sådan lyder det fra stort set alle mindre virksomheder i Danmark, når det gælder tilbuddet om at indefryse en stor del af deres el- eller gasregning og først begynde en afbetalingsordning om to år. Muligheden er ellers en del af den energi-hjælpepakke, som et flertal i Folketinget vedtog inden valget for at afbøde virkningerne af de galoperende energipriser.

Men en analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, viser, at kun 0,6 pct. af virksomhederne ønsker at bruge muligheden. 97 pct. siger direkte nej, og en lille gruppe ved det endnu ikke.

Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark, forstår godt virksomhedernes bekymring ved energilånet.

”Lånet er jo mindre gennemskueligt end på det almindelige finansielle marked. Man aner reelt ikke, hvad den effektive rente bliver. Virksomhederne ser ud til at ville gøre næsten hvad som helst for at undgå at bruge ordningen. Derfor er der også nogle, der tænker, at det er bedre at trække stikket nu. Den her gæld kan ende med at blive en møllesten om halsen, og mange virksomheder risikerer selv at hæfte for gælden,” siger han.

Coronalånene skræmmer

Energiprisernes himmelflugt presser ellers mange virksomheder i øjeblikket. Flere end halvdelen af de danske SMV’er er i øjeblikket udfordret af de tårnhøje energiregninger, som i løbet af i år lander hos virksomhederne. Samtidig spøger coronakrisen stadig, og mange virksomheder slås med slunkne økonomiske reserver og måske gæld. Set i det lys er det alligevel bemærkelsesværdigt, at så mange siger nej til energilånet, mener Martin Kyed.

Analysen viser, at 56 pct. af virksomhederne ikke planlægger at gøre brug af energilånet, fordi de ikke ønsker at optage mere gæld, mens 24 pct. angiver renteniveauet som en barriere.

”Samtidig er flere virksomheder ikke tilfredse med den måde, de statslige coronalån blev administreret, hvor mange virksomheder oplevede bøvlede dokumentationskrav. Den måde, coronalånet var strikket sammen, har skræmt nogle virksomheder fra at tage flere lån gennem de her statslige ordninger,” siger Martin Kyed.

Læs analysen her.

SMVdanmark er paraplyorganisation for brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og over 1.000 direkte  medlemsvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk.

SMVdanmark om miljøvismandsrapport: Giv virksomhederne klarhed og glem 80 pct. målsætning6.12.2022 12:16:25 CET | Pressemeddelelse

Miljøvismændenes rapport gør det klart, at der ikke er en holdbar plan for at nå 70 pct. målsætningen i 2030. Det er stærkt bekymrede, for virksomhederne har brug for den klarhed, når de skal tilpasse sig, mener SMVdanmark, der er enig med vismændene, når de taler for at fjerne særordninger, der kun kommer de store virksomheder til gavn. Desuden bør al snak om at øge reduktionen fra 70 til 80 pct. forstumme.

Ny analyse: Konkurserne vælter ind – november satte danmarksrekord5.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

November gav det højeste antal konkurser i statistikkens historie, når det gælder virksomheder med ansatte. Virksomhederne er ramt af den perfekte konkurs-storm som følge af høj inflation, skyhøje energiregninger, tilbageholdende forbrugere og - for mange virksomheders vedkommende - et økonomisk efterslæb efter coronakrisen. Konkurserne rammer bredt, men især byggeriet er hårdt ramt. Og det bliver desværre værre endnu, mener SMVdanmark, der især anbefaler at udsætte tilbagebetalingen af statslig corona-gæld.

Ny analyse: Antallet af akademikere eksploderer i de kommende år1.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Om ti år har 151.000 flere danskere en lang, videregående uddannelse. Det svarer til en stigning på 35 pct. Samtidigt falder antallet af faglærte med ca. 80.000 og antallet af ufaglærte ligeledes med ca. 80.000. Det vil give store udfordringer med fx at gennemføre grøn omstilling og levere god ældrepleje, mener SMVdanmark, der anbefaler, at SU på kandidatuddannelserne omlægges til lån, og pengene investeres i flere faglærte.