Ny analyse: Erhvervsbyggeriet rammer rekordlavt niveau

Med nye tal for juni blev første halvår af 2022 det værste nogensinde, når det gælder byggeri af erhvervsejendomme. Også byggeri af boliger er ramt, og aktiviteten i første halvår var det laveste i fem år. SMVdanmark opfordrer kommunerne til at sætte ind over for ventetiden på byggetilladelser.

Byggeriet af lagerhaller, fabrikker, kontor og andre bygninger til brug for erhvervslivet røg i de første seks måneder af i år for første gang ned under 1 mio. påbegyndte kvadratmeter. Dermed har mængden af erhvervsbyggeri i år aldrig været lavere siden statistikkens indførelse i 1998. Byggeriet af boliger ligger stadig på et pænt højt niveau men er også på vej ned.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, herunder flere tusind inden for byggeriet.

Tallene bekymrer Lasse Lundqvist, konsulent i SMVdanmark.

”Byggeriet er som regel første varsel, når dansk økonomi er på vej ind i en optur eller nedtur. Når virksomhederne ser sorte økonomiske skyer i horisonten og bliver bekymrede for deres forretning, så udsætter eller opgiver de deres planer om fx at udvide lagerhallen eller bygge nyt hovedkontor. Så det elendige første halvår indikerer, at virksomhederne ser ret pessimistisk på fremtiden,” siger han.

En anden del af forklaringen er ifølge Lasse Lundqvist, at det er blevet markant dyrere at bygge, fordi materialepriserne er eksploderet.

”Prisen på byggematerialer er siden starten af 2021 steget med 11,3 pct., hvilket særligt skyldes ekstreme prisstigninger på varer som træ, jern og stål. Det er primært et problem for byggevirksomhederne, fordi de ofte er fanget af et tilbud med en fast pris, de ikke kan vælte over på kunden, men det dulmer selvfølgelig også kundernes lyst til at få bygget,” siger han.

Boligbyggeriet dykker også

Byggeriet af boliger ligger stadig på et relativt højt niveau, men de seneste års byggeboom ser nu ud til at være for nedadgående. Det påbegyndte byggeri af boligkvadratmeter faldt i første halvår med over 20 pct. I forhold til samme periode året før og er nu på niveau med 2017.

”Selv om der stadig er gang i boligbyggeriet, forventer byggevirksomhederne, at de kommer til at afskedige i fremtiden. Forventningerne til beskæftigelsen på området er negative,” siger Lasse Lundqvist.

Han mener, at der bør holdes skarpt øje med området og han efterlyser, at kommunerne får gang i deres byggesagsbehandling.

”I nogle kommuner har vi ventetider på flere måneder for at få behandlet en ansøgning om en byggesag. I en tid med faldende byggeaktivitet skal det i hvert fald ikke være bureaukratiske snubletråde, der udsætter byggeriet. Så kommunerne må og skal prioritere dette område,” siger han.

Læs analysen her.

SMVdanmark: Erhvervsuddannelserne skal styrkes og SU’en skal beskæres – her er 26 forslag til flere faglærte29.9.2022 12:38:23 CEST | Pressemeddelelse

SMVdanmark vil flytte 2,5 mia. kr. fra universitetsuddannelserne for at få flere faglærte. Det er kernen i et nyt uddannelsesudspil med 26 forslag, der skal styrke erhvervsuddannelserne, så endnu flere vælger dem til. Ellers kommer vi til at mangle titusindvis faglærte, til skade for fx den grønne omstilling og udbygningen af energinettet.

Ny analyse: Mindre virksomheder er stærkt pressede af høje energipriser23.9.2022 14:11:16 CEST | Pressemeddelelse

Energiprisernes himmelflugt har fået virksomhederne til at skrue forventningerne til årets resultat alvorligt ned. Næsten hver tredje mindre virksomhed er enten i meget høj grad eller i høj grad presset på økonomien på grund af el-prisen, og 60 pct. af dem venter et lavere årsresultat end sidste år. Samtidigt begrænser de deres produktion i form af fx lukkedage, viser ny analyse fra SMVdanmark.