Ny analyse: Danske virksomheders rentebetalinger slår rekord

I året tre første måneder betalte danske virksomheder 780 mio. kr. i negative renter. Det er en voldsom stigning sammenlignet med tidligere år. Siden 2019 har danske virksomheder lagt over 5 mia. kr. hos bankerne for at have penge stående til den daglige drift.

Danske erhvervskunder spytter godt i bankernes kasse. I årets første tre måneder har virksomhederne betalt 780 mio. kr. i negative renter blot for at have penge stående klar til lønudbetalinger, køb af materialer og hvad der ellers skal til for at holde forretningen i gang. Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Og selv om renterne er på vej op, holder bankerne stadig fast i minusrenter for erhvervskunder. Generelt kan en mindre virksomhed risikere at betale helt ned til 1,25 pct. i negativ rente.

Kasper Munk Rasmussen, chefkonsulent i SMVdanmark, opfordrer bankerne til hurtigt at justere deres renter.

“Negative renter føles som en uretfærdighed ude i de mindre virksomheder. I dag har bankerne næsten ingen udgifter til at placere deres udlånsoverskud, og det bør komme kunderne til gode. Alle virksomheder har jo behov for en vis mængde likviditet til at betale regningerne, så det er en simpel nødvendighed, de ikke bør straffes for,” siger han.

Betalt 5,4 mia. kr. på lidt over 3 år

Negative renter er ikke nyt, for siden 1. kvartal 2017 har det samlet set været en udgift for de danske virksomheder at have penge stående i banken. Men udgiften er steget støt år for år, og landede på knap 2,5 mia. kr. sidste år. I alt har virksomhederne betalt 5,4 mia. kr. i negative renter siden 2019.

Kasper Munk Rasmussen medgiver, at virksomhederne selv har et ansvar for at forhandle renten og eventuelt skifte bank.

”Men det er bemærkelsesværdigt, at de negative renter bredt set endnu ikke har ændret sig nævneværdigt. Jeg har en klar forventning om, at det sker, når Nationalbanken hæver den rente, bankerne kan få for deres indestående i Nationalbanken, hvilket ECB, Den Europæiske Centralbank, formentlig gør efter sommerferien,” siger han.

Læs analysen her.

SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord24.6.2022 11:27:40 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne fond er gaven, vi ikke havde ønsket os. Men givet at det er den, vi får, så er det afgørende, at pengene gives som generelle fradrag og ikke tilskud. Ellers risikerer pengene at bliver tovtrækkeri mellem de store forurenere for til sidst at lande i en af de store forureneres lommer, mener SMVdanmark. Og selvom et højere beskæftigelsesfradrag som idé er god, vil det reelt ikke batte noget.

Ny analyse: Byggevirksomhederne har rekordlav indtjening15.6.2022 09:30:36 CEST | Pressemeddelelse

De stigende priser på byggematerialer udhuler byggevirksomhedernes avance, som nu er historisk lav. Det skyldes i høj grad, at flere virksomheder er fanget mellem rekordhøje materialepriser og fastpriskontrakter, der betyder, de ikke kan sende regningen videre til kunden. Hver 3. omsætningskrone i byggeriet er omfattet af fastpriskontrakter Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der frygter, at byggebranchen kan gå en svær tid i møde.