Ny analyse: 24.000 selvstændige tjener under fattigdomsgrænsen

Mange selvstændige må næsten gå for lud og koldt vand, mens de kæmper for at få forretningen op at køre. 10 procent af de selvstændige tjener så lidt, at de tilhører den såkaldte lavindkomstgruppe. Det er der til sammenligning kun 2,3 procent af lønmodtagerne, der gør. Derfor er det vigtigt, at selvstændige får gode betingelser og det samme sikkerhedsnet som lønmodtagere, mener SMVdanmark.

Det er sjældent drømmen om at blive den næste Joakim von And, der får iværksættere til at kaste sig ud i livet som selvstændig, og dét er nok godt. For faktisk tjener 10 pct. af de selvstændige så lidt, at de kan kaldes fattige. Det vil sige, de tjener under halvdelen af det normale i Danmark, kaldet medianindkomsten. Til sammenligning er det kun 2,3 pct. af lønmodtagerne, der tjener så lidt.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Bjarke Roed-Frederiksen, chefkonsulent i SMVdanmark, mener det er naturligt med lav indtjening i starten som selvstændig, men er bange for, at hvis det er for usikkert at vælge vejen som selvstændig, kan det afskrække mange fra at tage springet.

“I de første leveår kæmper en opstartsvirksomhed ofte med begrænset indtjening eller underskud. I en undersøgelse vi lavede sidste år, svarede seks ud af ti selvstændige, at de i løbet af deres tid som virksomhedsejere har oplevet år med underskud eller så små overskud, at det var mindre end, hvad de kunne få på dagpenge. Så man lever med usikkerheden som fast følgesvend, når man er selvstændig, men der skal være en balance,” siger han.

Han peger blandt andet på, at sikkerhedsnettet under de selvstændige er meget hullet. Adgangen til sociale ydelser såsom dagpenge og kontanthjælp er i praksis mere restriktiv for selvstændige end for lønmodtagere, og han efterlyser en ligestilling mellem de to grupper.

“For eksempel skal en selvstændig frisør stoppe al drift for at få dagpenge. Det vil altså sige, at hun skal have solgt eller overdraget lokale, afsluttet sit mellemværende med skattemyndighederne, lukke sin erhvervskonto i banken og afmelde sit cvr-nummer, før der er adgang til dagpengesystemet. Det er en proces, der kan tage flere måneder. En ansat frisør derimod kan gå direkte på dagpenge,” siger Bjarke Roed-Frederiksen.

Han mener også, at vilkårene for selvstændige skal være bedre, hvis de skal kunne skabe mere vækst, velfærd og beskæftigelse.

“Det er vigtigt, at det afkast den selvstændige har efter skat afspejler den risiko, han eller hun tager. Marginalskatten for topskattebetalere bør sænkes fra de nuværende 56 pct., så det er mere attraktivt at sætte noget i gang. Desuden bør kapitalskatterne reduceres, så det bliver lettere for iværksættere at få risikovillig kapital fra investorer,” siger Bjarke Roed-Frederiksen.

Læs hele analysen her.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.