Beskæftigelsesministeriet

Ny aftale skal forhindre løndumping på landevejene

Del
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har indgået en aftale om, at alle chauffører, som kører bus- og godskørsel i Danmark, skal have en løn svarende til den mest repræsentative i vejtransportbranchen.

Aftalen vil også gælde udenlandske chauffører, der efter en tur til Danmark kører ture her i landet, såkaldt cabotage-kørsel. 

De udenlandske vognmænd skal desuden fremover anmelde  sig i et nyt register, så danske myndigheder ved, hvem der kører cabotage-kørsel her i landet, og så de kan kontrollere, at chaufførerne får den løn, de skal have.

Fremover skærpes kravene til danske vognmænd, som også skal følge lønniveauet i de mest repræsentative overenskomster for at kunne få en godskørselstilladelse.

Det bliver politiet og en administrativ myndighed, som skal kontrollere, at kravene til de udenlandske vognmænd bliver overholdt. Hvis de udenlandske transportvirksomheder ikke anmelder oplysninger til det nye register, kan de få bøder på op til 10.000 kr. Hvis de ikke overholder lønniveauet, kan de få bøder på minimum 35.000 kr.  

I forhold til de danske transportvirksomheder er det som hidtil Færdselsstyrelsen, som foretager den administrative kontrol ved udstedelse og evt. tilbagekaldelse af kørselstilladelser. Sanktionerne overfor danske vognmænd forbliver de samme som i dag, hvor en tilladelse kan tilbagekaldes, hvis betingelserne for den ikke er overholdt. 

Aftalen bygger på de anbefalinger, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i fællesskab har foreslået for at forhindre løndumping i transportbranchen.

Partierne er enige om at evaluere aftalen to år efter, at den er fuldt ud gennemført.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard:

- Social dumping er ødelæggende for det danske arbejdsmarked – herunder transportbranchen, hvor vi desværre har set alt for mange eksempler på udenlandske chauffører, som har kørt her i landet til horrible løn – og arbejdsvilkår. Det er helt uacceptabelt og skal stoppes. Derfor er jeg rigtig glad for, at et bredt flertal af Folketingets partier har taget ansvar og sammen med regeringen nu sikrer ordentlige lønvilkår for chaufførerne, som arbejdsmarkedets parter har anbefalet i fællesskab. Nu får danske og udenlandske vognmænd og deres chauffører samme vilkår, så de kan konkurrere på lige fod.

Transportminister Benny Engelbrecht:

- Regeringen arbejder utrætteligt for at sikre, at der er ordnede forhold på det danske arbejdsmarked. Derfor glæder det mig også, at et bredt flertal af Folketingets partier har givet håndslag på, at vi skal sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der kører i Danmark. Det er uanset, om der er tale om chauffører ansat i danske eller udenlandske virksomheder. I sidste måned blev der efter årevise forhandlinger i EU også indgået en foreløbig politisk aftale om Vejpakken. Det er en dansk sejr, som styrker arbejdsvilkårene for Europas chauffører, bekæmper social dumping og sikrer fair konkurrence for danske vognmænd. Med de to initiativer er vi altså rigtig godt på vej.

Beskæftigelsesordfører Hans Andersen (V):

- Venstre har kæmpet for, at vi får sikret ordnede forhold på transportområdet på det danske arbejdsmarked. Den såkaldte Padborg-sag er fuldstændig uacceptabelt. Alle chauffører i Danmark - også udenlandske - skal arbejde under ordnede og værdige forhold. Derfor er jeg tilfreds med aftalen. Og jeg er samtidig glad for, at der er blevet lyttet til Venstres krav om, at det skal ske med respekt for den danske model og fagforeningsfriheden i Danmark. 

Beskæftigelsesordfører Bent Bøgsted (DF):

- Dansk Folkeparti er glade for, at det er lykkes med aftalen at sikre, at alle overenskomster på området, der ikke afviger entydigt og væsentligt fra de retningsgivende overenskomster, også fortsat er gældende og at parterne fra berørte overenskomster bliver repræsenteret i overenskomstnævnet.

Ordfører for social dumping Bjørn Brandenborg (S):

- Jeg er glad og stolt over, at vi nu sætter ind over for social dumping på de danske veje, og at vi gør det på den danske måde, som er trepartsaftalen mellem arbejdsgivernes og lønmodtagernes hovedorganisationer og et bredt flertal i Folketinget. Den danske model viser endnu engang sit værd.

Transportordfører Andreas Steenberg (RV):

- Desværre findes der sociale forhold for chauffører i hele EU, som er under den værdighed, som bør kendetegne Europa. Med den her aftale sikrer vi en bund på dele af det danske marked. Det er først skridt, for der skal også foretages ændringer i EU, og det skal Danmark også arbejde for. Vi er tilfredse med at denne aftale tager mere højde for foreningsfriheden i Danmark end det første oplæg. Det samarbejde takker vi Socialdemokratiet og de andre partier for.

Beskæftigelsesordfører Karsten Hønge (SF):

- Det er godt, og på høje tid, at hamre nogle hegnspæle i omkring det regulerede danske arbejdsmarked. SF ser næste opgave for transportbranchen, at få styr på mange chaufførernes groteske og uanstændige overnatninger i førerhuse på tilfældige parkeringspladser uden faciliteter.

Transportordfører Henning Hyllested (EL):

- Enhedslisten har igennem mange år stået forrest i kampen mod piratkørsel og unfair konkurrence på de danske landeveje. Med denne aftale tager vi det største skridt, der nogensinde er taget i bekæmpelse af social dumping i lastbil- og bustransporten. Med aftalen bliver bremserne hugget i for lønninger på østeuropæisk niveau. Det skal være fortid i Danmark, når der køres cabotage og kombineret transport. Ligesom den helt uanstændige slaveløn på 20 kr. i timen, som de filippinske chauffører i Padborg måtte leve og køre for. Aftalen betyder også, at der nu kan speedes op på kontrollen med de udenlandske chauffører og vognmænd. Den hidtidige indsats har været mangelfuld og halvhjertet, men nu kan fagbevægelse og arbejdsgivere glæde sig over omfattende støtte fra myndighederne, så der sikres fair konkurrence på lige vilkår, baseret på ordnede løn- og arbejdsforhold for chauffører, der kører lastbil og bus i Danmark.

Transportordfører Niels Flemming Hansen (K):

- Vi har altid har bakket op om arbejdsmarkedets parter. Vi er glade for, at det lykkes at få forhandlet en god løsning på plads uden det monopol til 3F, der oprindelig var lagt op til.

Beskæftigelsesordfører Torsten Gejl (ALT):

- Med denne aftale forhindrer vi, at udenlandske transportfirmaer, der midlertidigt kører varetransport i Danmark, kan lave løndumping. Forhandlingerne startede allerede i sidste folketingsperiode, så det er rart at være i mål med en god aftale på et kompliceret område efter gode anbefalinger fra arbejdsmarkedets parter.

Beskæftigelsesordfører Mette Thiesen (NB):

- For Nye Borgerlige er det vigtigt med ordnede forhold og foreningsfrihed, når man arbejder i Danmark. Denne aftale sikrer begge dele inden for transportområdet, og derfor ser vi frem til det videre arbejde med at udmønte aftalen.


Kontakt: Beskæftigelsesministeriets presseenhed: 51 23 28 30

Information om Beskæftigelsesministeriet

Beskæftigelsesministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal
1060 København K

7220 5000http://bm.dk/

Følg pressemeddelelser fra Beskæftigelsesministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Beskæftigelsesministeriet

EU’s beskæftigelsesministre sætter tydelig retning for mere fair og konkurrencedygtige arbejdsmarkeder8.7.2025 15:09:54 CEST | Pressemeddelelse

Konstruktive drøftelser på det netop overståede uformelle ministermøde for EU’s beskæftigelsesministre peger frem mod mere fair og konkurrencedygtige arbejdsmarkeder i EU. I Aalborg havde EU-ministrene særligt fokus på at sikre fair arbejdsvilkår og undgå social dumping. Det blev også drøftet, hvordan man kan skabe mere konkurrencedygtige arbejdsmarkeder i EU, og mødedeltagerne blev introduceret til partssamarbejdet i praksis i den danske model.

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensens kommentar til lønmodtagerbeskæftigelsen for april 202520.6.2025 08:08:23 CEST | Pressemeddelelse

I april 2025 var der 3.055.700 lønmodtagere i job. Det er 5.400 flere end måneden før svarende til en stigning på 0,2 procent. Siden april 2024 er der dermed samlet set kommet 35.200 nye beskæftigede til. Ser man på den private sektor, er der kommet 5.200 flere lønmodtagere fra marts til april 2025. I samme periode er der kommet 200 flere offentligt ansatte. Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen siger: "Der er fortsat stor aktivitet i vores virksomheder, og beskæftigelsen har endnu en gang taget et hop opad. Det er virkelig bemærkelsesværdigt, at dansk erhvervsliv formår at stå så stærkt i en urolig verdensøkonomi med konstante trusler om international handelskrig". "Virksomhederne har stadig brug for nye medarbejdere og rigtig mange - herunder seniorer - er i job og spiller en vigtig rolle på vores arbejdsmarked. Der er også masser af potentiale i de 43.000 unge, der i dag står uden job og uddannelse. Det glæder mig, hver gang virksomheder giver unge mennesker med udfordringer

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye