Ny aftale om miljøzoner. Hvor må din bil køre?

AltOmBilen.dk er en ny service, der giver dig data om din bil - herunder om de må køre i de nye miljøzoner fra regeringen.

Regeringen har med SF, Radikale Venstre og Enhedslisten netop indgået en aftale om hvilke personbiler, der må køre i bestemte områder i København, Århus, Odense, Aalborg og Esbjerg – de såkaldte miljøzoner. AltOmBilen.dk giver dig et overblik over, om din bil bliver begrænset i, hvor den må køre i Danmark samt en lang række nøgletal og tekniske informationer.

”Vi er meget glade for at kunne bruge vores viden om den danske bilpark til at hjælpe forbrugerne med at navigere i de nye regler. Ved at stille AltOmBilen.dk til rådighed for alle håber vi, at vi kan være med til at skabe gennemsigtighed, så bilisterne ved, hvor de må færdes med deres bil – eller måske den bil de overvejer at købe,” siger Niels Damkjær, Adm. direktør i DBI IT A/S.

”Udledningen af partikelforurening har betydning for vores helbred, og bilens CO2-udledning har betydning for klimaet. Derfor er det helt naturligt, at Danmark indfører miljøzoner for personbiler, som vi også kender det fra den tungere transport. Vi håber, at AltOmBilen.dk kan hjælpe bilisterne med at finde rundt i, hvor deres bil må køre i Danmark,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

AltOmBilen.dk er lanceret den 14. september 2021 og vil løbende blive udbygget. Desuden vil der i oktober blive lanceret en app til både iPhone og Android. AltOmBilen.dk er en løsning fra bilstatistik.dk i samarbejde med De Danske Bilimportører.

Miljøministeriets pressemeddelelse findes her.

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilproducenternes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.