Ny aftale giver ledige en bedre vej gennem beskæftigelsesjunglen

Det er positivt, at regeringen, SF, Enhedslisten, DF og en række løsgængere netop har indgået en aftale om, at det fremover bliver a-kasserne og ikke jobcentrene, der står for de første tre måneder af medlemmernes kontakt med beskæftigelsessystemet. Det mener Akademikernes formand Lisbeth Lintz, der peger på, at systemet nu bliver langt mere enkelt og forkorter afstanden mellem de forsikrede ledige og arbejdsmarkedet; i al fald de første måneder af ledighedsperioden.

Formand for Akademikerne, Lisbeth Lintz udtaler:

”Det er en god aftale, omend vi i det akademiske fællesskab meget gerne havde set, at det var de første 6 måneder og ikke kun 3. For de ledige betyder aftalen mere tid til at finde et job i starten af deres ledighedsperiode, da de ikke både skal møde op i kommunen og i a-kassen til et væld af samtaler. Rigtig mange ledige lander selv et job inden for kort tid; uden hjælp fra beskæftigelsessystemet. Der er ingen grund til, at de bruger tid på møder med kommunen i stedet for jobsøgning.”

Lisbeth Lintz fortsætter:

”Aftalen betyder også, at det bliver nemmere for virksomhederne at finde de rigtige medarbejdere. Fordi a-kasserne har større viden om deres medlemmers fagligheder og kompetencer. Og fordi a-kasserne, i modsætning til jobcentrene, kan sætte virksomhederne i kontakt med relevante ledige i hele landet - og ikke kun ledige fra egen kommune”.

Den nye aftale er en del af den besparelsesplan, som blev vedtaget ifm. finansiering af ”Arne-pensionen”, dvs. tidlig ret til pension for visse grupper, og forventes at træde i kraft fra 1. januar 2024.

Lisbeth Lintz afslutter:

”Det er urimeligt, at et flertal på Christiansborg aktivt har valgt at placere ansvaret for ledigheden udelukkende hos de unge, der ikke har et job på hånden efter endt uddannelse. Senest ved at forringe ledige unges dagpengesats og dagpengeperiode. Set i det lys er det positivt, at regering og støttepartier nu tager ansvar og forkorter afstanden mellem ledige og virksomheder på tværs af kommunegrænserne.”

For yderligere kommentarer, kontakt formand Lisbeth Lintz på 24888442 eller på ll@ac.dk.

Akademikerne varetager interesser for 465.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Vismandsrapport sætter igen spørgsmålstegn ved effekten af nedskæringer på nyuddannedes dagpenge31.5.2022 12:00:19 CEST | Pressemeddelelse

Det bør give partierne bag aftalen om Danmark kan mere 1 alvorligt stof til eftertanke, at Det Økonomiske Råd (DØR), nu for anden gang, sår tvivl om de regnemodeller, der danner grundlag for beslutningen om at skære i dimittenddagpengene. Det siger formand for hovedorganisationen Akademikerne, Lisbeth Lintz, efter, at Det Økonomiske Råd netop har offentliggjort en ny vismandsrapport.