Ny aftale er afgørende for danske og europæiske arbejdspladser

De europæiske stats- og regeringslederne blev tidligt tirsdag morgen, enige om en historisk aftale om EU’s genopretningsplan og EU’s flerårige budget. ”Det er afgørende for både danske og europæiske arbejdspladser, at der nu bliver tilført historisk store beløb til det indre marked", siger Bente Sorgenfrey, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation.
Det er ifølge Bente Sorgenfrey, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation vigtigt, at det lykkedes de europæiske lande at blive enige om en ambitiøs og balanceret aftale.

Med aftalen er der blevet sat punktum i forhandlingerne om EU’s flerårige budget for 2021 til 2027 og den nye genopretningsfond. Og det er ifølge Bente Sorgenfrey, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation vigtigt, at det lykkedes de europæiske lande at blive enige om en ambitiøs og balanceret aftale.

”Det er afgørende, at der hurtigst muligt kommer gang i investeringer i vækst og beskæftigelsesfremmende grønne projekter, så vi hurtigt kan få gang i hjulene” siger Bente Sorgenfrey.

Balance mellem lån og bidrag
I løbet af forhandlingerne har Danmark og en række andre lande presset på for at ændre balancen mellem lån og bidrag. Fordelingen i den nye aftale hedder derfor 2.900 milliarder kroner i bidrag og 2.680 milliarder kroner i lån.

”Det er meget positivt, at der er kommet en bedre balance mellem lån og bidrag og med flere investeringer, der kan sparke ekstra gang i den grønne omstilling”, siger Bente Sorgenfrey.

Det er særligt positivt, at de europæiske stats- og regeringsledere har bevaret fokus på den grønne omstilling i forbindelse med den historiske aftale. Det fremgår af aftalen, at mere end 30 pct. af investeringerne skal målrettes investeringer i grønne tiltag.

Ifølge Bente Sorgenfrey er det afgørende for den grønne omstilling og den grønne jobskabelse, at man har opstillet klimabetingelser for fordelingen af EU-midler i både budgettet og genopretningsfonden.

Positivt med fælles EU-klimatold
Det er også positivt, at man er blevet enige om at kigge på en fælles europæisk klimatold i forbindelse med aftalen.

”Det er klart, at høje klimaambitioner kan føre til udflytning af arbejdspladser til lande med lavere ambitioner. Derfor giver det god mening, at man kigger på en fælles europæisk klimatold, der kan sikre at danske og europæiske arbejdspladser ikke forsvinder ud af Europa” siger Bente Sorgenfrey.