Nu vil elektrikerne have højere løn

Omfattende lønkampagne skal sætte skub i stigninger ved lokale forhandlinger

Elektrikerne har i perioden 2009-2018 gennemsnitligt haft en samlet nominel lønstigning på 1,5 procent årligt. Inflationen har slugt det meste, så den reelle lønstigning har været beskedne 0,22 procent. Men nu skal efterslæbet indhentes, skriver fagbladet Elektrikeren.

Netop nu går de lokale lønforhandlinger i gang på mange arbejdspladser, og i den forbindelse har Dansk El-Forbund (DEF) iværksat en kampagne, der skal klæde elektrikerne på med fakta og argumenter. Sammen med Arbejderbevægelsens Erhvervsråd dokumenterer forbundet dels elektrikernes lave lønstigninger, dels at branchens virksomheder i de seneste år har haft en overskudsgrad på cirka seks procent.

Kampagnen består af en bred informationsindsats suppleret med poser med peanuts: Kampagnens titel er ”Det’ kun fair med mere end peanuts”.

Den finder sted over hele landet med lokale, opsøgende aktiviteter og med en særlig sektion på forbundets hjemmeside def.dk. Her kan man blandt andet løbende følge resultaterne, efterhånden som de rapporteres.

Et mål med kampagnen er også at sætte fokus på sammenhængen mellem lønstigninger og medlemskab af fagforeningen: Den årlige lønforhandling er en ret, man som elektriker er sikret gennem overenskomsten, og overenskomsten har man, fordi sammenholdet i fagforeningen har sørget for det.

– Det er en vigtig sammenhæng, og vi ønsker, den skal fremgå klart. Selv om lønstigningerne kommer gennem lokale forhandlinger, er det fællesskabets styrke, der ligger bag, siger forbundssekretær Ole Tue Hansen, der er projektleder for det team, der har tilrettelagt kampagnen.

Se bladet her: http://www.e-pages.dk/danskelforbund/690

Yderligere oplysninger hos Ole Tue Hansen på 2024 1695 eller 3329 7021.