Nu tages første spadestik til en ny kræftrådgivning i Aarhus

Styrkelse af kræftområdet. Om et år forventes en helt ny, moderne kræftrådgivning at stå klar til kræftpatienter og pårørende i Skejby. Og det glæder Aarhus Kommune, Aarhus Universitetshospital og Kræftens Bekæmpelse sig over. Torsdag 13. august tages første spadestik til det nye byggeri.

I 2021 står en nybygget kræftrådgivning klar med gratis rådgivningstilbud til kræftpatienter og pårørende. Den skal ligge som nabo til Aarhus Universitetshospital – og det er den nuværende kræftrådgivning på Peter Sabroes Gade 1 i Aarhus, der flyttes.

Den nye kræftrådgivnings arkitektur er en nyfortolkning af den klassiske længegård. Det 1.000 m2 store hus vil have lyse fællesarealer, et malerværksted, et børneområde, motions- og aktivitetsrum mv.

Endvidere vil rådgivningens mange frivillige have sin gang i huset, som også vil rumme Kræftens Bekæmpelses områdekontor i Region Midtjylland.

Et spændende arkitektonisk frirum

- Den kommende kræftrådgivning bliver et fantastisk frirum for kræftpatienter og pårørende, hvor vi tilbyder rådgivningssamtaler til patienter og pårørende, gruppeaktiviteter, fysiske aktiviteter, malerværksted, børneområde og mange typer af stærke fællesskaber, hvor man kan møde andre, der er i samme situation. Her kan patienter og pårørende finde ro, tryghed og nærvær i en svær tid, siger Jesper Fisker, direktør i Kræftens Bekæmpelse.

Den nye kræftrådgivning bliver direkte nabo til Aarhus Universitetshospital, hvor en stor del af kræftpatienterne i Region Midtjylland behandles.

- Beliggenheden er enestående. På den ene side ligger vi tæt på hospitalet, så patienter og pårørende kan komme ind i kræftrådgivningen direkte fra aftalen på hospitalet. Og på den anden side har vi udsigt til grønne marker og naturen, der indbyder til ro og nærvær, siger Jesper Fisker.

Ud over rådgivningstilbuddene til patienter og pårørende, kommer hospitalets tilbud ’Krop og Kræft’ til kræftpatienter i kemobehandling også til at ligge i huset. Huset indbyder også til, at hospitalets ansatte kan få deres gang i huset, og at samarbejdet omkring kræftsagen bliver endnu tættere.

Vi har et godt samarbejde

- Det er dejligt, at kræftrådgivningen fortsat vil være nærmeste nabo til os. Vi har et godt samarbejde med Kræftens Bekæmpelse om både forskning og om at komme hele vejen rundt om kræftpatienternes behov, siger lægefaglig direktør Jørgen Schøler Kristensen Aarhus Universitetshospital.

- Fra Nørrebrogade har vi gode erfaringer med, at patienterne kunne gå direkte fra hospitalet til kræftrådgivningen i Hejmdal, der også var professionel og indrettet til kræftpatienter, men hvor det var rarere at være og som ikke mindede om dårlige beskeder og skrappe behandlinger, siger han.

Kræftrådgivningen bliver også nabo til hospitalets Dansk Center for Partikelterapi. Det betyder, at de patienter, der kommer i behandling dér også kan bruge tilbuddene i kræftrådgivningen.

Kræftområdet i kommunen styrkes

Og så er kræftrådgivningen en stor styrkelse af kræftområdet i kommunen, siger Jette Skive, rådmand i Aarhus Kommune.

- Det er fantastisk, at rådgivningen på kræftområdet bliver styrket, sådan at kræftramte borgere i kommunen kan få rådgivning og støtte i en svær tid. Jeg glæder mig til et endnu tættere samarbejde, hvor vi i vores kommunale kræftrehabilitering kan trække på den nye ekspertise i huset. Blandt andet også på senfølgeområdet, som bliver vigtigere og vigtigere i disse år, hvor flere overlever kræft, siger Jette Skive (DF), rådmand, Sundhed og Omsorg.

Pressekontakt. Kræftens Bekæmpelse: Didder Oppermann 2115 1331

---------------------------------------

Spadestikket tages 13. august kl. 13.00 – 14.30 på byggegrunden tæt ved Aarhus Universitetshospital.

Det blev totalentreprenørfirmaet CC Contractor, der i samarbejde med Claus Pryds Arkitekter vandt projektet blandt tre øvrige forslag. Det bliver en nyfortolkning af den klassiske danske længegård, og vinderforslaget gør naturen til en central del af huset.

Den nye kræftrådgivning bliver et stort, moderne gårdhus i ét plan beliggende mellem hospitalsområdet og de omkringliggende grønne marker. Huset vil blive knap 1.000 m2 og vil kunne rumme både individuel rådgivning, gruppesamtaler, socialt samvær, kreative aktiviteter og træningstilbuddet ’Krop og Kræft’.

I den nye kræftrådgivning vil man blive mødt af lyse og hjemlige fællesarealer, store glaspartier med udsigt til skov og grønne marker, kreative værksteder, et børneområde og et 100 m2 træningsrum.