SpiriiSpirii

Nu skal der turbo på hjemmeladebokse til elbilejere

Danmarks bilpark skal elektrificeres, hvis vi skal nå i mål med en 70 procents reduktion af CO2 inden 2030. Det skaber øget efterspørgsel på opladningsløsninger til danske elbilsejere. Et marked, som energiselskabet AURA og ladeoperatøren Spirii ser et stort vækstpotentiale i.
Intelligent hjemmeladeboks fra Spirii/AURA, der kan oplade alle typer af elbiler med op til 22 kW.

Elbiler udgør kun 2,4 procent af det samlede bilsalg i Danmark i dag, men med mange nye elbilmodeller på markedet, bred politisk opbakning og forventeligt ro på afgifterne, forventes antallet af elbiler at stige voldsomt de kommende år. Det stiller ikke blot krav til flere offentlige ladepunkter, men også til flere hjemmeladeløsninger til private elbilsejere.

Mange vil have glæde af hjemmeladning
Et nyt studie fra Aarhus Universitet fastslår nemlig, at næsten 85 procent af elbilerne i Danmark er ejet af folk med enfamiliehuse, som bor udenfor de store byer. Ifølge professor John Thøgersen fra Aarhus Universitet, der står bag studiet, vil personer med eget hus i 97-98 procent af alle tilfælde oplade elbilen derhjemme.

Hos det østjyske energiselskab AURA Energi er man overbevist om, at ladeløsninger til hjemmet rummer et stort potentiale og kan være nøglen til et grønt skifte hos mange danskere. Det skal blot være mindre besværligt at investere i en hjemmeladeboks.

- Vi ser ind i en voksende gruppe af klimabevidste danskere med elbil, for hvem det bare skal være nemt og bekvemt at lade bilen op derhjemme. Her ser vi et stort markedspotentiale, siger Mette Marie Ostenfeld, direktør for Energi & Teknik i AURAEnergi.

Elbilejere skal have flere valgmuligheder
I dag findes der grundlæggende to valgmuligheder, hvis man som elbilsejer vil kunne lade elbilen op på en hjemmeladeboks. Man kan vælge mellem at betale en kontant pris for en ladeboks eller leje boksen på abonnementsbasis med en fast, månedlig pris for strømforbrug. Disse to løsninger dækker bare ikke alle typer af behov hos elbilejerne, og derfor skal der være flere muligheder at vælge imellem, mener Mette Marie Ostenfeld.

Energiselskabet har indledt et nyt partnerskab med ladeoperatøren Spirii om at tilbyde mere enkle ladeløsninger til de danske elbilejere, som gerne vil lade elbilen op derhjemme.

- Spirii, der tilbyder ladeløsninger til elbiler, er en helt ny spiller på markedet, men folkene bag har mange års erfaring fra elbilbranchen og er blandt dem i Danmark, der ved allermest om opladning. Deres viden kombineret med vores ekspertise på kabelføring og installation af ladeboksen betyder, at vi kan tilbyde smarte ladeløsninger, hvor der er fokus på kvalitet og enkelthed for kunden, fortæller Mette Marie Ostenfeld.

AURA og Spiriis kunder vil komme til at eje ladeboksen, men modtager stadig refusion af den elafgift, der betales over elregningen. Selskaberne håber, at samarbejdet kan være en katalysator til at sætte endnu mere skub i salget af ladestandere og elbiler og dermed understøtte politikernes grønne målsætninger. I sidste ende skal det være mindre kompliceret og tidskrævende for danskerne at vælge el frem for benzin og diesel.

- Hvis vi skal have accelereret en omfattende elektrificering af transporten, skal vi udvide markedet for opladning og skabe en platform for omstillingen, der gør det lettere for alle at udskifte benzinbilen med en elbil. Energiselskaberne spiller her en afgørende rolle, og det glæder os derfor, at AURA er trådt ind på markedet og har valgt Spirii som leverandør af ladeløsninger til deres kunder med elbiler. Sammen kan vi styrke udbuddet af smarte ladeløsninger og tilbud til de mange nye elbilister, siger Torben Fog, adm. COO i Spirii.

FAKTA: Ladeløsning fra Spirii og AURA indeholder:

• Installation af ladeboks

• Intelligent hjemmeladeboks, der kan lade alle typer af elbiler med op til 22 kW.

• Serviceaftale, der giver følgende fordele: Drift og vedligehold af ladeboks, døgnsupport, softwareopdateringer, online fejlretning og refusion af elafgift på strøm ved opladning hjemme. Refusionen er pt. 1,11 kr./kWh

Læs mere på: https://www.aura.dk/ladeboks

Vedhæftede foto kan benyttes frit redaktionelt.

Om AURA Energi

AURA Energi er en østjysk energikoncern med ca. 315 medarbejdere, der beskæftiger sig med installation, energirådgivning, fibernet, el-handel, vedligehold og udbygning af el-nettet samt innovative aktiviteter inden for vedvarende energi, mobilitet og grøn omstilling.

Flere end 105.000 andelshavere ejer AURA Energi, og vi har mere end 100 års erfaring med at opbygge og levere kritisk infrastruktur til vores kunder.

Koncernen omsætter for omkring 700 mio. kr. om året.

aura.dk

Om Spirii

Spirii tilbyder ladeløsninger til virksomheder, private og den offentlige sektor. Spirii er en ny virksomhed, men folkene bag har i mange år arbejdet indgående med elbiler, opladning samt udvikling af fremtidens transport- og energisystemer.

Vi tilstræber at tilbyde innovative ladeprodukter af højeste kvalitet og udvikler ladeløsninger, der gør det nemmere for virksomheder, kommuner og boligforeninger at tilbyde opladning til kunder, medarbejdere, flådebiler og beboere, der kører elbil. Vores kunder - og deres kunder, skal altid have adgang til enkel og intelligent opladning, der er fremtidssikret og opfylder brugernes behov og markedets forskellige krav.

www.spirii.dk

Kommunikationsdirektør, Spirii
Karen Marie Jensen
Mail: karenmarie.jensen@spirii.dk
Telefonnr.: +45 5373 6272

Spirii acquired by Edenred, strengthening industry leadership.27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Spirii, a leading provider of electric vehicle (EV) charging platform solutions, today announces its majority acquisition by Edenred – one of the world's largest providers of B2B mobility and digital payment solutions. The acquisition is set to fast-track electrification and decarbonization in the transportation sector across Europe, the US, and Latin America. At the same time, this new partnership will help strengthen Spirii’s industry leadership as it enters an exciting new phase of global expansion.

Spirii opkøbt af Edenred: Styrker global markedsposition27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Den danske softwarevirksomhed og ladeoperatør Spirii offentliggør i dag, at Edenred, en af verdens største betalings- og mobilitetsplatforme, overtager aktiemajoriteten i virksomheden. Opkøbet forventes at styrke Spiriis markedsposition i Europa, USA og Latinamerika. Handlen med Edenred er en afgørende milepæl i Spiriis vækstrejse og markerer en vigtig ny fase af virksomhedens globale ekspansion.

Übernahme von Spirii durch Edenred: Stärkung der Branchenführerschaft27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Spirii, ein globaler Anbieter von Ladeplattformen für Elektrofahrzeuge (EV), gibt heute die mehrheitliche Übernahme durch Edenred bekannt. Edenred ist eine führende digitale Plattform für Dienstleistungen und Zahlungen und ein weltweit führender Anbieter von B2B-Mobilitätslösungen. Die Übernahme soll die Branchenführerschaft von Spirii stärken und die Elektrifizierung und Dekarbonisierung des Transportsektors in Europa, den USA und Lateinamerika voranbringen. Mit dieser Partnerschaft tritt Spirii in eine spannende neue Phase der globalen Expansion ein und setzt damit einen wichtigen Meilenstein auf ihrer Reise.