Nu mere end tidligere skal vi passe på hinanden

Det er positivt, at regeringen følger eksperternes anbefalinger, men selv da kræver genåbningen stor forsigtighed, advarer FOAs formand.

Fra på mandag begynder Danmark sin anden genåbning. Det betyder blandt andet, at en række butikker kan åbne, og at der åbnes yderligere i visse geografiske områder. Genåbningen følger ekspertgruppens anbefalinger, men formanden for fagforbundet FOA fastslår, at vi stadig har brug for stor forsigtighed den næste tid.

”Smitten stiger lige nu. En genåbning betyder, at vi sejler i ukendt farvand, det kræver ekstrem årvågenhed. Selv eksperternes ansvarlige oplæg kalkulerer med næsten 900 flere indlagte i april. Tanken om, at vi får en stor tredje bølge med den britiske variant får det til at løbe koldt ned af ryggen. Hvis det sker, risikerer vi, at personalet bukker helt under for presset”, advarer Mona Striib, formand for FOA.

Hun anerkender, at det ikke kun er personalet i frontlinjen, men efterhånden hele befolkningen, der er ramt og presset af snart 12 måneders kamp mod virus, og advarer mod, at corona-træthed får os til at give op eller slække på opmærksomheden.

”Vi er alle godt corona-møre og længes efter en genåbning. Det gælder ikke mindst hjemløse og socialt udsatte borgere, som desværre har været overset under epidemien. Men vi er altså nødt til at huske, at virus er fuldstændig ligeglad med, hvor trætte vi er, den er ubønhørlig og slår til, hvis vi slækker på forsigtigheden,” siger Mona Striib.

FOAs formand understreger, at forudsætningen for, at genåbningen bliver en succes og Danmark undgår, at sundhedssystemet bryder sammen, og at vi bliver presset ud i endnu en nedlukning er, at vi alle overholder restriktionerne endnu nogle uger eller måneder.

”På plejecentre, i hjemmeplejen, i daginstitutionerne, dagplejen og på hospitalerne skal vi holde fast i de mange ting, vi har lært det sidste år i kampen mod corona. Det handler om hygiejnisk rengøring, værnemidler, test, afstand og så videre. Men vi kan ikke gøre det alene. Faren er, at sundhedsvæsenet pludselig oversvømmes af corona-ramte, og det undgår vi kun, hvis vi alle passer ekstra på, navnlig nu hvor dele af samfundet genåbnes,” fastslår Mona Striib.