Nu kommer frostskaderne: Pas på med at spare for meget på varmen

Kulden har meldt sin ankomst, og hos forsikringsselskabet Topdanmark modtager man allerede nu de første anmeldelser om skader på huse og sommerhuse, der er forårsaget af frostsprængte rør.

Vinteren har for alvor bidt sig fast i Danmark, og termometret har været nede på 10 graders frost i flere dele af landet.

Det medfører risiko for frostskader på boligen, og sæsonens første anmeldelser om frostsprængninger er allerede begyndt at tikke hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, som gør opmærksom på, at man som husejer har tilsynspligt med sin ejendom. Det betyder, at skaden ikke er dækket, hvis frostsprængningen skyldes, at du har lukket for varmen.

”Jeg har fuld forståelse for, at det kan være fristende at slukke helt for varmen med de høje energipriser, men man bør altid sørge for, at huset er tilstrækkeligt opvarmet, så alle rør holdes frostfrie,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark.

”Når det er koldt som nu, kan der opstå frostskader, som ofte er dyre, fordi vandet efterfølgende strømmer ud og ødelægger gulve og inventar. Samtidig er det tit forbundet med store gener for kunderne, fordi det kan tage lang tid at affugte gulve og vægge, inden skaderne kan udbedres,” siger hun.

Massiv frost gav problemer
Topdanmark modtog i 2021 usædvanligt mange henvendelser om frostsprængte vandrør. Typisk er det sommerhusene, der bliver hårdest ramt af frosten, men på grund af meget hårde frostnætter i vinteren sidste år fik kulden også bugt med vandrør i mange almindelige helårshuse.

Er uheldet ude og sprænger et vandrør på grund af frost, fordi et tilfældigt svigt i varmeforsyningen har lukket for varmen, kan skaden være dækket af bygningens forsikring.

“Men det forudsætter, at du har fulgt kravet om at have varme på,” siger Helene Ibsen.

Hvis sommerhuset er lukket ned
Hvert år vælger en del sommerhusejere at lukke ned for vinteren. Her skal man sikre sig, at der er slukket helt for vandet ude i brønden, og at rørene samtidig er helt tømte for vand. Det er dog svært helt at undgå, at der står vand i rørene, selvom man lader vandhanen stå åben, påpeger Topdanmarks boligchef.

Derudover er det vigtigt at være opmærksom på eventuelle skader, når frosten udenfor på et tidspunkt forsvinder igen.

”Det kan være svært at opdage en frostskade, så længe det fryser. Hold derfor øje med vandmåleren, når det bliver lunere. Stiger den pludseligt, er det oftest et tegn på et frostsprængt rør,” siger Helene Ibsen.

Det kolde vintervejr forventes ifølge DMI at fortsætte de kommende dage.

Sådan forebygger du frostsprængninger i dit sommerhus

• Sørg for, at huset er tilstrækkeligt opvarmet, så alle rør holdes frostfrie – også dem, der løber i skunkrum, på loftet osv.
  • Luk for vandet ved hovedhanen og tøm alle vandrør
  • Sørg for at frostsikre toilettet og kom frostvæske i alle afløb
  • Aflås målerbrønden, hvis det er muligt, så stophanen ikke kan åbnes
  • Tøm din vaske- og opvaskemaskine for vand

Risikoen for frostsprængninger er størst, når

• Der er hård frost
  • Vandet i rørene står stille
  • Rørene på loftet ikke er isolerede
  • Rørene ligger i et rum, der ikke er isoleret

Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Trist rekord: Bølge af GPS-tyverier rammer danske landmænd9.1.2023 13:55:00 CET | Pressemeddelelse

Det seneste år har budt på en dediceret bølge af tyverier af værdifuldt GPS-udstyr fra landbrugsmaskiner. Det viser en opgørelse fra landbrugets største forsikringsselskab. I 2022 er antallet af kunder, som Topdanmark har hjulpet efter et GPS-tyveri, mere end firdoblet (+341 procent) sammenlignet med det årlige gennemsnit de seneste fem år (2017-2021). Der er med andre ord sat rekord for omfanget af anmeldelser af GPS-tyverier på et år, og Topdanmark har udbetalt et rekordstort beløb til erstatning af stjålet GPS-udstyr det seneste år. ”Når vi ser på vores skadestal for 2022 bliver en trist udvikling, vi allerede kender fra politirapporterne, desværre bekræftet, nemlig at ekstraordinært mange danske landmænd har fået stjålet deres GPS-udstyr det seneste år," siger Preben Rasmussen, landbrugschef i Topdanmark. "Der har været rekordmange tyverier, som vidner om, at det er en reel udfordring for branchen, og vi kan se, at tyvene især går efter maskinstationer, hvor der er mange anlæg saml

Topdanmark forventer flere indbrud i julen17.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

De seneste år har der været usædvanligt få indbrud i julen, men nu kan det være slut. Forsikringsselskabet Topdanmark forventer, at der i juledagene i år vil ske en stigning i antallet af danskere, der får besøg af ubudne gæster. ”Vi forventer, at der vil ske flere indbrud hen over julen i forhold til juledagene 2020 og 2021, hvor corona havde stor betydning for indbrudstallene. I år vil vi formentligt se, at flere skal besøge familien, til større arrangementer eller ud at rejse, mens huset står tomt derhjemme,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. En opgørelse fra Topdanmark viser, at antallet af indbrudsanmeldelser i juledagene 2020 og 2021 var 55 og 45 procent lavere end i juledagene 2019, altså før corona. ”Netop fordi, at mange har vænnet sig til at være hjemme, kan man med fordel genopfriske rådene til at sikre sin bolig mod ubudne gæster i højsæsonen for indbrud. Med gode, solide låse, døre og sikrede vinduer gør man det væsentligt mere besværligt for tyven at