Nu kommer alle glatføreskaderne

Det er nu, du skal skifte til vinterdæk. Weekenden byder ifølge meteorologerne på kulde og sne, og de næste tre måneder er højsæson for uheld på glatte veje. Her sker op imod 90 procent af årets glatføreuheld.
Det er nu, dækkene skal skiftes, advarer Alm. Brand Group, der peger på, at langt hovedparten af alle glatføreskader sker de næste tre måneder.

Hvis du som mange andre spekulerer på, hvornår mon bilens sommerdæk skal udskiftes til vinterdæk, nu hvor efteråret har været så mildt, så er svaret: Nu!

En tommelfingerregel er, at når dagtemperaturerne falder til under otte grader, er risikoen for at stå op til is og glatte veje næste morgen stor. Og netop i den kommende weekend varsler meteorologerne kulde og sne.

”Hvis du endnu ikke har skiftet til vinterdæk, er det nu, du bør gøre det. Sommerdæk er aldeles uegnede i glat føre og medfører markant længere bremselængde og dårligere styreegenskaber. Du er derfor til stor fare for ikke alene dig selv, men også andre i trafikken, hvis du kører med sommerdæk i glat føre,” siger Henrik Bundgaard, der er koncerndirektør for Skadeservice i Alm. Brand Group, og han minder om, at det også er værd at tjekke, om de gamle dæk i garagen trænger til en udskiftning.

”Hvis dækmønsteret på vinterdækkene er under 3 mm, er tiden inde til at få investeret i et sæt nye. Ellers risikerer du at miste den sikkerhed, du netop ønsker at opnå ved at skifte til vinterdæk,” fastslår Henrik Bundgaard.

I 2021 skete 92 procent af de anmeldte skader som følge af glat føre til Alm. Brand i januar, februar og december, mens 72 procent af skaderne i 2022 indtil nu er sket i januar og februar. Antallet af anmeldelser svinger meget fra år til år som følge af forskelligt vejrlig, ligesom Covid19 og perioder med nedlukning af samfundet kan have påvirket udviklingen de senere år. Således blev der anmeldt 80 procent færre skader i januar, februar og december 2020 i forhold til de samme måneder i 2021.

Husk dæktrykket
Af hensyn til miljøet – og din sikkerhed – bør du også sikre dig, at dæktrykket på dine vinterdæk er korrekt. Ifølge FDM vil et dæktryk på blot 0,5 bar for lidt typisk øge drivmiddelforbruget med 2-3 procent. Ydermere slider du mere på dækkene og reducerer dermed dækkenes levetid betragteligt.

I forhold til sikkerheden gør et for lavt dæktryk dækkene varme med risiko for skade, bilen bliver ustabil ved manøvrering og dækkene kan ikke overføre optimal bremsekraft. På en moderne bil betyder det også, at ABS og ESC ikke kan præstere optimalt.

”Der er derfor al mulig grund til at få tjekket dækkene op til den kommende vinterperiode,” siger Henrik Bundgaard og peger på, at det også er en god ide at få tjekket bremser og ikke mindst batteriet op til vinteren, så bilen kan starte i det kolde vejr og har de bedste forudsætninger for at klare vinteren.

Alm. Brand har ca. 33.000 vejhjælpssager om året.

Gode råd, når du skal køre vinterkørsel

Hvis du skal ud at køre i sne- og frostvejr, er det en god idé at huske

• varmt tøj, sko og handsker

• et stort tæppe

• vand og noget at spise, f.eks. en müslibar

• slæbetov og sneskovl, hvis du skulle køre fast

• startkabler, værktøj, stik

• advarselstrekant (lovpligtig)

• refleksvest (lovpligtig i Tyskland, men rigtig god at have med)

Henrik Bundgaard, koncerndirektør for Skadeservice i Alm. Brand Group.