Nu kan du stemme til Eniigs repræsentantskabsvalg

Der er i disse uger valg til Eniigs repræsentantskab, og 280 kandidater i seks valgområder er på valg. Repræsentantskabet er energi- og telekoncernens øverste myndighed. Som andelshaver i Eniig kan du, ved at stemme, være med til at afgøre, hvem der skal repræsentere dig og dit lokalområde i Eniigs repræsentantskab.
Eniigs hovedkontor, Silkeborg

Hvis du i disse dage modtager et brev fra Eniig med en valgkode, er du andelshaver i Eniig i et af de seks områder, der skal være valg i. Det betyder, at du kan være med til at afgøre, hvem af kandidaterne i dit lokalområde, der skal repræsentere dig og dine holdninger og værdier i Eniigs repræsentantskab.

- Når der er repræsentantskabsvalg, kommer andelsdemokratiet jo for alvor til sin ret. Det er her, man, som almindelig andelshaver og forbruger, har mulighed for at udøve sin indflydelse på Eniig. Enten ved at stille op eller ved at stemme. Nu er det tid til at stemme, og vi vil naturligvis gerne have så mange så muligt til at deltage i afstemningen, siger Bent Kristensen, sekretariatschef i Eniig.

Ved at stemme til valget, har du direkte indflydelse på, hvilke andelshavere der skal udgøre Eniigs repræsentantskab fremadrettet.

- Det er vores repræsentantskab, der vælger vores koncernbestyrelse, og som træffer de helt store beslutninger i Eniig. Vi afventer lige nu konkurrencemyndighedernes godkendelse af en fusion mellem os og sønderjyske SE, men en fusion som denne kan slet ikke indstilles til konkurrencemyndighederne, uden at vores repræsentantskaber har godkendt den først. Vi gør meget ud af at involvere vores repræsentantskab i de ting, vi gør og de beslutninger, vi træffer, forklarer Bent Kristensen.

Mange nye kandidater på valg
I oktober sidste år kunne interesserede andelshavere melde sig som kandidater til Eniigs repræsentantskab, og kandidatlisten tæller – foruden mange nuværende repræsentantskabsmedlemmer, der genopstiller – cirka 150 nye kandidater. Eniig ved derfor allerede nu, at repræsentantskabet efter valget vil bestå af mindst en tredjedel nye medlemmer.

- Vi har 455 kandidater til de 385 pladser i vores repræsentantskab. Det er det første valg i Eniig, og vi udvider vores repræsentantskab ved dette valg. Derfor er det utrolig positivt med så relativt mange kandidater. Det er markant flere, end vi har haft ved tidligere valg, og det tyder på, at vores arbejde med at udbrede kendskabet til vores andelsselskab og til valget har virket, siger Bent Kristensen.

Der er åben for afstemning til Eniigs repræsentantskabsvalg fra den 25. februar til den 18. marts kl. 16, og der er valg i seks ud af 11 valgområder. De resterende fem valgområder har netop de 35 kandidater, der er brug for pr. valgområde, og alle kandidater i de fem valgområder er derfor allerede valgt. Eniigs nye repræsentantskab indtræder den 25. april 2019, hvor Eniigs nye bestyrelse også skal vælges.

Stem via eniig.dk/valg

Overblik over valgområder med valg

Valgområde 3 - 60 kandidater på valg
Aalborg SV, Aalborg SØ, Svenstrup J, Nibe, Gistrup, Klarup, Storvorde og Kongerslev