Landfolk

Nu kan du leje en norsk hytte hos danske Landfolk

Efter stor succes i Danmark er Landfolk klar til at udvide til endnu et marked. Danske sommerhusgæster kan nu leje et håndplukket og personligt sommerhus i Norge gennem Landfolks online platform. Samtidig har Landfolk også planer om at udvide med tyske sommerhuse på platformen ved årsskiftet.
To ud af tre norske hytteejere bruger deres hytte mindre end otte uger om året, og 80% har aldrig udlejet før.

Siden Landfolk lancerede deres platform for personlige, håndplukkede sommerhuse i februar 2021 er det gået stærkt for den danske startup. Målet har fra begyndelsen været at skabe Nordeuropas største og bedste community og platform for en ny generation af sommerhusejere og -gæster. Derfor er næste skridt at udvide til Norge, og nu har danskerne mulighed for at leje en håndplukket og personlig hytte midt i den norske natur. Ambitionerne er store, og Landfolk regner med at byde mange norske sommerhuse velkommen i 2023.

Norske sommerhuse står ubenyttede mere end 300 dage om året

En ny undersøgelse fra Landfolk viser, at to ud af tre norske hytteejere bruger deres hytte mindre end otte uger om året, og at 80% aldrig har udlejet før (1). Samtidig viser en rapport fra Innovasjon Norge, at danskerne, før corona-årene i 2020-21, stod for mere end 750.000 overnatninger i Norge i 2019 (2). Derfor ser Landfolk et stort potentiale i de mange tomme sommerhuse, som kan komme både danskere og nordmænd til gode:

”Norge er en attraktiv feriedestination, og vi oplever generelt en stor lyst blandt danskerne til at rejse til Norge, da landet byder på et utal af smukke naturoplevelser. Den nære beliggenhed, bjergene og den høje sandsynlighed for sne gør vores naboland til et oplagt feriemål i f.eks. vinterferien,” fortæller Christian Schwarz Lausten, CEO i Landfolk.

”Samtidig holder otte ud af ti norske hytteejere sig tilbage fra at udleje, og ifølge vores undersøgelse skyldes det blandt andet, at det er for besværligt, som det er lige nu. Men med Landfolks lancering i Norge kan vi tilbyde nordmændene en fleksibel, enkel og tryg måde at udleje deres hytte, hvor det hele foregår via vores platform, og hvor de selv vælger, hvornår og til hvem deres hytte udlejes."

Håndplukkede og personlige sommerhuse i Tyskland

Danskerne får fremover ikke kun glæde af norske hytter. Fra årsskiftet har Landfolk nemlig også planer om at udvide til Tyskland. Siden Landfolk i september sidste år åbnede op for bookinger fra vores nabo mod syd, er tyskerne strømmet til de unikke, danske sommerhuse. Men i 2023 skal det også være muligt for danskerne at leje et hyggeligt sommerhus i den tyske natur.

Øvrige resultater fra undersøgelsen:

• Personer i aldersgruppen 45-64 år benytter deres hytte mest (26,8% bruger deres hytte mere end otte uger om året)
  • Personer i aldersgruppen 65+ bruger deres hytte mindst (12,6% bruger deres hytte én uge om året)
  • Indbyggere i Oslo benytter deres hytte mere end andre nordmænd (27,5% bruger deres hytte mere end otte uger om året)
  • I aldersgruppen 30-44 år svarer flest respondenter (62%), at de ikke bruger deres hytte så meget, som de gerne vil
  • 79,8% af de norske hytteejere har aldrig lejet deres hytte ud før
  • Der er i dag registreret 445.500+ hytter i Norge (kilde: Statistisk sentralbyrå)

(1) Spørgeskemaundersøgelsen er foretaget af InFact AS på vegne af Landfolk med i alt 1.500 respondenter i november 2022. Målgruppen er alle 18+ indbyggere i Norge.

(2) Key Figures for Norwegian Travel and Tourism 2019af Innovasjon Norge.

Kontakter

For mere information om undersøgelsen eller yderligere kommentarer kan man kontakte:

Christian Schwarz Lausten, Adm. dir. i Landfolk
Mail: christian@landfolk.com

Johanne Amalie Rosness, Launch Manager i Norge
Mail: johanne.rosness@landfolk.com

Billeder

Information om Landfolk

Landfolk
Bülowsgade 68, 3 tv

Landfolk er en platform med håndplukkede og personlige sommerhuse og hytter til dem, der ønsker unikke oplevelser i ét med naturen. Husene på platformen skal leve op til fire kriterier personlighed, naturskønne omgivelser, gode værter og gennemført kvalitet.

Landfolk blev stiftet i februar 2021, har i dag mere end 700 danske sommerhuse og nu også norske hytter på platformen og byder hver dag velkommen til mange nye.

Læs mere på https://landfolk.com/da/