Nu kan dine gamle sneakers være med til at redde regnskoven

Så er det tid til at få ryddet op i skoskabet. Et nyt initiativ fra The Athlete’s Foot giver kunderne en attraktiv rabat samtidigt med, at der sættes en stopper for rydningen af regnskoven i Ecuador

De lokale Shuarindianere i tre landsbyer i Amazonas, i Pastaza provinsen, i Ecuador gør et stort arbejde med at plante og renholde rundt om de nyplantede Balsatræer som bliver til nye arealer med regnskov. Den tidligere landbrugsjord hjælper nu ny regnskov, jobs og økonomi der samtidigt hjælper til at lade den gamle eksisterende Amazonas regnskov og dens store biodiversitet være i fred.

De fleste af os ligger sikkert inde med et par slidte kondisko. Måske er det de udtrådte ”festivalsko” eller de sneakers, du aldrig rigtigt fik brugt eller bare er vokset ud af. Hvis det er tilfældet, så er det tid til at få ryddet op i skoskabet. Man kan nemlig nu som forbruger være med til at rejse en hel regnskov af træer i Ecuador blot ved at rydde ud i bunken af gamle sneakers. Skoforhandleren The Athletes’s Foot (TAF) giver nemlig alle kunder et gavekort på 100 kroner for hvert par gamle sneakers, der indleveres. Gavekortet kan bruges til køb af et par nye i en af forhandlerens butikker. Den eneste betingelse er, at skoene er et af TAF’s mange brands. Og for hvert par sko, der indleveres, donerer TAF penge til plantning af et hurtigt voksende balsatræ i den ecuadorianske regnskov.

- Vi er som butik super glade for, at vores kunder nu kan bytte deres brugte sneakers til en voucher, så skoene både kan få nyt liv, nye ejere og være med til at sætte en stopper for skovødelæggelserne i Amazonas. Vi ved alle at Amazonas regnskov er hårdt presset, og vi føler som butikskæde en stor glæde ved at være med til at vende den negative udvikling, skabe et mere bæredygtigt forbrug og hjælpe de oprindelige folk, klimaet og regnskoven i Ecuador, udtaler Daniel Claré, kædechef i TAF.

Fra sneakers til natur, klima og Shuar indianere i Ecuador
Initiativet er kommet til verden takket være et nyt samarbejde mellem TAF, den danske skovrejsningsorganisation Growing Trees Network Foundation (GTNF) og de lokale Shuarindianere i Ecuador. Samarbejdet giver mening. TAF er en af Danmarks førende forhandlere af sneakers. GTNF har til formål at rejse skov i Danmark og resten af verden og har plantet mere end 3 millioner træer siden 2013 i Danmark og udlandet. Aktuelt har organisationen plantet 18.000 balsatræer i Ecuadoriansk Amazonas. Dette projekt, håber man hos GTNF at kunne udvide takket være samarbejdet med skoforhandleren TAF.

- I GTNF arbejder vi 24-7 med at skabe nye innovative samarbejder mellem private firmaer, sponsorer og andre interessenter, der kan afbøde klimaforandringerne. Vi ønsker sammen med dem at skabe udvikling hos lokalbefolkningerne rundt i verden og bevare vores fælles natur. Samarbejder som det aktuelle giver en mere bæredygtig udvikling, hvor private forbrugere og virksomheder kan skabe en direkte forandring ved blot at vælge rigtigt, siger Lars Heiselberg Vang Jensen, formand for GTNF.

Planterigets egne sprintere

At det netop er balsatræer, som GTNF tænker at plante takket være donationerne hos TAF er ingen tilfældighed. For – meget apropos kondisko- er balsatræet verdensmester i sprint. Det vokser 2 centimeter om dagen og binder 4 gange mere CO2 end nogen andre træer i Danmark. Træerne fra initiativet bliver plantet i tre forskellige indianske landbyer i den Ecuadorianske regnskov, hvor det er de lokale Shuar indianere, der ejer jorden, planter og passer træerne. Træerne er med til at bevare de enorme regnskovsområder som Shuarindianerne ejer ved blandt andet at skabe job og penge til uddannelse. Derudover er balsatræerne de rene CO2 støvsugere.

De vokser enormt hurtigt, og én hektar (1 fodboldbane) med 1111 balsatræer binder årligt mellem 30-40 tons CO2 fra atmosfæren.

Du kan læse mere om projektet i Ecuador og GTNF her: www.growingtrees.dk/ecuadoriansk-amazonas/

Du kan læse om initiativet på TAF’s hjemmeside her: www.theathletesfoot.dk/taf-sneaker-care/

Fakta

Tilbuddet gælder kun brands der indgår i TAF’s-sortimentet. TAF har butikker i Odense, Kolding, Lyngby, Frederiksberg, Hillerød, Amager og København.

Growing Trees Network Global ApS

Kædechef, The Athlete’s Foot
Daniel Claré
Mobil: 22242339
Mail: dcp@theathletesfoot.dk

Det kræver en stor team indsats af Shuarindianerne i landsbyen Musap at sikrer at de små Balsatræs træ stiklinger overlever, derfor skal der løbende renholdes. Væksten er enorm cirka 1,9 cm pr. dag i gns. Efter 5 år er Balsatræerne 25-35 meter høje. Pga. svært fremkommeligt terræn sejles stiklinger med båd over Pastaza floden.
De indleverede brugte sneakers, renses, får nye snørrebånd og gøres klar til salg.

Om Growing Trees Network Foundation

Growing Trees Network har siden 2012 via koncept Folkeskoven.dk arbejdet for, at danskerne kan plante mere skov for klimaet, bevarelse af rent drikkevand og nye levesteder for dyr og planter på offentlige og private jorde i DK. Pt. er plantet 100 Folkeskove i Danmark, heraf er de 48 Folkeskove etablerede via danskernes donationer af træer til TV2/DN indsamlingen "Danmark planter træer".

Siden 2019 har Growing Trees Network Foundation hjulpet skovrejsning i udlandet. Pt. er plantet 85.000 træer i landsby projekter i Ghana, Kenya, Bolivia og Ecuador hvor der også plantes i Uganda fra foråret 2023. Hvor de donerede træer hjælper de lokale landsby beboere til at forbedre deres livsvilkår.