Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden

Regeringen og Folketinget har de seneste måneder igangsat omfattende hjælpepakker til at holde hånden under danske virksomheder gennem coronakrisen. En del af disse initiativer administreres af Vækstfonden, og nu har over 100 virksomheder fået stillet en garanti fra Vækstfonden.

Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Mange sunde virksomheder står i en helt ny situation, end de gjorde for blot få måneder siden. Derfor har det været afgørende for os at få pengene ud at arbejde hos dem, der har det allersværest lige nu, og med garantier til mere end 100 virksomheder, er vi lykkedes med at komme bredt ud med kapital, der kan give virksomhederne væsentlig længere tid at løbe på.”

Hos Vækstfonden glæder man sig også over, at garantiordningerne er efterspurgt:
”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation. I denne svære tid er det et lyspunkt at se, hvordan vi sammen med private og offentlige partnere står sammen om at nå ud med afgørende likviditet til danske virksomheder,” siger Rolf Kjærgaard adm. direktør i Vækstfonden og forsætter:

”Danske virksomheder står i en hidtil uset situation, som ingen har kunnet forberede sig på. Det er virksomheder, der før krisen havde godt gang i forretningen til gavn for det danske samfund og danske arbejdspladser. Og de virksomheder må vi ikke tabe – for dem skal vi leve af efter krisen.”

En af de virksomheder, der har fået glæde af Vækstfondens garantiordninger, er selskabet Total Aviation Ltd. Virksomheden leverer reservedele til en lang række af verdens mest benyttede flytyper. Men nu står de fleste fly stille, og derfor har Total Aviation i høj grad også kunnet mærke coronakrisen fra deres hovedkontor i Kastrup.

”Da vi kunne se, at der begyndte at blive lukket ned for flytrafikken, vidste vi, at det ville blive rigtig alvorligt. Og vi gik faktisk fra normalt at have en omsætning på et trecifret millionbeløb til at nærme os nul. I de 30 år vi har eksisteret, har vi aldrig leveret et underskud, så det var lidt af en mavepuster,” siger Poul Elgaard, ejer og bestyrelsesformand i Total Aviation Ltd.

Efter at have afsøgt mulighederne for, hvilke hjælpepakker, der kunne være den bedste løsning for selskabet, greb Poul Elgaard telefonen og kontaktede Vækstfonden:

”Vi har altid haft en sund og stærk forretning, men som ved et trylleslag mistede vi vores eksistensgrundlag, og derfor er vi rigtig glade for at have modtaget en garanti fra Vækstfonden og et lån fra vores bank. Det kan være med til at strække vores likviditet ind i det nye år, og så håber vi, at der kan komme lidt gang i flytrafikken igen,” siger Poul Elgaard.

Og det er lige præcis virksomheder som Total Aviation, at Vækstfonden gerne vil være med til at hjælpe:

”Vi skal være til stede, når markedet tøver, og hjælpe de virksomheder, der skaber vækst og jobs i Danmark, men som nu må se omsætningen dale pga. coronakrisen. Jeg glæder mig over, at vi kan få penge ud at arbejde til virksomheder som Total Aviation, der måske ellers kunne være tvunget til at dreje nøglen om alene pga. sundhedskrisen,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

På Vækstfondens hjemmeside vf.dk og på virksomhedsguiden.dk kan du derudover løbende følge med i, hvilke tiltag der er taget for at hjælpe danske virksomheder gennem krisen.

For pressehenvendelser, kontakt
Charlie Stjerneklar, kommunikations- og pressechef i Vækstfonden / cst@vf.dk / +45 81 77 73 87

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.