Nu gemmes tobakken væk i alle butikker: I føtex, Bilka og Netto har det resulteret i 116 mio. færre solgte cigaretter

Erfaringerne viser, at det virker at skjule smøgerne. Siden Salling Group som de første i 2018 valgte at gemme cigaretterne væk på eget initiativ, er der røget 116 mio. færre cigaretter over disken i føtex, Netto og Bilka. Den 1. april skal tobakken være gemt i samtlige butikker, kiosker og tankstationer, og Salling Group glæder sig over, at alle gennem den nye lovgivning skal bidrage til ambitionen om en røgfri generation i 2030.

Nu er det slut med synlig tobak i de danske butikker. Fra i morgen skal tobakken nemlig gemmes væk på alle salgssteder, så børn og unge ikke fristes til at købe tobak. Og dermed vil cigaretterne ikke længere være til skue, når man nærmer sig kassen i den lokale butik, kiosk eller tankstation.

I føtex, Netto og Bilka har tobakken været gemt væk siden 2018, hvor Salling Group som den første dagligvarekoncern valgte at skjule tobakken på eget initiativ. I de knap tre år uden synlig tobak i Salling Groups butikker har tendensen været meget klar:

– Siden vi i 2018 som de første gemte tobakken væk, har vi kunnet konkludere, at det er særdeles effektfuldt. Ikke kun har vi solgt markant færre cigaretter. Vi kan også se, at faldet i salget er særlig markant i butikker med unge kunder. Handling gør en forskel, og ligesom vi er glade for, at andre dagligvarekæder siden har fulgt trop, er vi tilfredse med, at lovgivningen nu sikrer, at samtlige udsalgssteder skal gemme væk, siger Brian Nyeng Olesen, indkøbschef i Salling Group.

I føtex, Bilka og Netto har det at gemme tobakken væk helt konkret resulteret i intet mindre end 116 mio. færre solgte cigaretter. Og i lande som Storbritannien, Norge og Island har man også konstateret en positiv effekt ved indført lovgivning, der af hensyn til de unge forhindrer salg af synligt tobak.

– I Salling Group fulgte vi en konkret anbefaling fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Hjerteforeningen, der pegede på netop dette som det ene tiltag, detailhandlen af egen drift kunne rykke på. Det er positivt, at lovgivningen nu forpligter alle udsalgssteder til at bidrage til, at Danmark skal nå en røgfri generation i 2030. For skal vi lykkes med det, skal alle med, hvilket sker nu. Ellers ville vi fortsat bare sende de unge videre til der, hvor det er nemmest at købe cigaretter, uddyber Brian Nyeng Olesen.

- - - - -

Salling Group deler ambitionen om, at Danmark skal nå en røgfri generation i 2030. Altså et samfund, hvor ingen børn og unge begynder at ryge. Derfor gemte føtex, Netto, Bilka og Salling stormagasiner i 2018 som de første kæder herhjemme cigaretterne væk, så de ikke frister de unge.

Salling Group er medlem af partnerskabet Røgfri Fremtid, som blandt andet Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden står bag.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

SALLING ROOFTOP byder på koncerter i den absolutte jazz-elite til Aarhus Jazz Festival6.7.2021 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Nyd sommeren, 360 graders udsigt, en kold fadøl eller lækker frokost, når Salling Rooftop inviterer til en perlerække af koncerter under Aarhus Jazz Festival. Alle koncerter er gratis, så vi opfordrer til, at man kommer i god tid. Oplev Peter Vuust i alverdens konstellationer, når han går på scenen med musikalske veteraner, talenter, stjerneskud på den store jazz-himmel. Peter Vuust, som er professor ved Aarhus Universitet og Det jyske Musikkonservatorium, er leder af ”Center for Music in the Brain” og derudover en af landets mest benyttede ”side-men”. Han har spillet på mere end 90 plader og med internationale jazzstjerner som Tim Hagans, Mal Waldron, Ted Curson, Jukkis Uotila og mange flere. Han er kendt for sin groovy og lydhøre backing samt et ekstremt melodiøst solospil, og som komponist og bassist har han udgivet 6 albums i eget navn; senest CD´en Leaves of Love featuring Lars. Glæd dig til: - Lørdag den 10. juli kl. 13-15: 5xVuust - Søndag den 11. juli kl. 13-15: Henrik Gunde &