Nu gemmes tobakken væk i alle butikker: I føtex, Bilka og Netto har det resulteret i 116 mio. færre solgte cigaretter

Erfaringerne viser, at det virker at skjule smøgerne. Siden Salling Group som de første i 2018 valgte at gemme cigaretterne væk på eget initiativ, er der røget 116 mio. færre cigaretter over disken i føtex, Netto og Bilka. Den 1. april skal tobakken være gemt i samtlige butikker, kiosker og tankstationer, og Salling Group glæder sig over, at alle gennem den nye lovgivning skal bidrage til ambitionen om en røgfri generation i 2030.

Nu er det slut med synlig tobak i de danske butikker. Fra i morgen skal tobakken nemlig gemmes væk på alle salgssteder, så børn og unge ikke fristes til at købe tobak. Og dermed vil cigaretterne ikke længere være til skue, når man nærmer sig kassen i den lokale butik, kiosk eller tankstation.

I føtex, Netto og Bilka har tobakken været gemt væk siden 2018, hvor Salling Group som den første dagligvarekoncern valgte at skjule tobakken på eget initiativ. I de knap tre år uden synlig tobak i Salling Groups butikker har tendensen været meget klar:

– Siden vi i 2018 som de første gemte tobakken væk, har vi kunnet konkludere, at det er særdeles effektfuldt. Ikke kun har vi solgt markant færre cigaretter. Vi kan også se, at faldet i salget er særlig markant i butikker med unge kunder. Handling gør en forskel, og ligesom vi er glade for, at andre dagligvarekæder siden har fulgt trop, er vi tilfredse med, at lovgivningen nu sikrer, at samtlige udsalgssteder skal gemme væk, siger Brian Nyeng Olesen, indkøbschef i Salling Group.

I føtex, Bilka og Netto har det at gemme tobakken væk helt konkret resulteret i intet mindre end 116 mio. færre solgte cigaretter. Og i lande som Storbritannien, Norge og Island har man også konstateret en positiv effekt ved indført lovgivning, der af hensyn til de unge forhindrer salg af synligt tobak.

– I Salling Group fulgte vi en konkret anbefaling fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Hjerteforeningen, der pegede på netop dette som det ene tiltag, detailhandlen af egen drift kunne rykke på. Det er positivt, at lovgivningen nu forpligter alle udsalgssteder til at bidrage til, at Danmark skal nå en røgfri generation i 2030. For skal vi lykkes med det, skal alle med, hvilket sker nu. Ellers ville vi fortsat bare sende de unge videre til der, hvor det er nemmest at købe cigaretter, uddyber Brian Nyeng Olesen.

- - - - -

Salling Group deler ambitionen om, at Danmark skal nå en røgfri generation i 2030. Altså et samfund, hvor ingen børn og unge begynder at ryge. Derfor gemte føtex, Netto, Bilka og Salling stormagasiner i 2018 som de første kæder herhjemme cigaretterne væk, så de ikke frister de unge.

Salling Group er medlem af partnerskabet Røgfri Fremtid, som blandt andet Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden står bag.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Netto lancerer Danmarks første klimamærkning og tester kundernes lyst til at handle mere klimavenligt8.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som den første butikskæde i Danmark vil Netto hjælpe kunderne med at træffe mere klimabevidste valg gennem en klimamærkning af fødevarer. Det sker i en pilottest i udvalgte butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne guider kunderne til de mindre klimabelastende alternativer. Ambitionen er, at det kan bidrage til en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen, som kan medvirke til at reducere Danmarks samlede CO2-udledning.

Så er føtex i luften med hjemmelevering af dagligvarer19.3.2021 08:35:00 CET | Pressemeddelelse

føtex åbner for hjemmelevering af dagligvarer i hele hovedstadsområdet. Det sker efter en ambitiøs, omfattende og succesfuld testfase. Dermed kan alle københavnere få leveret dagligvarer helt hjem foran hoveddøren fra den velkendte supermarkedskæde, der har ambitioner om at skabe landets bedste online-tilbud, når det kommer til hjemmelevering, med særlig fokus på både service, kvalitet og pris.