Nu går OK20-afstemningen i gang – brug din stemme

Nu starter urafstemningen om de kommende tre års overenskomster for 600.000 lønmodtagere.

”Jeg håber, I støtter op om og anerkender det store arbejde, jeres forhandlere har gjort. Og vigtigst af alt, at I bruger jeres stemme.”

Det siger formand i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) Lizette Risgaard til de 600.000 lønmodtagere, der i de kommende tre uger skal stemme om deres overenskomster for de næste tre år.

OK20 - Et løft til alle

Ud over pæne lønstigninger, større valgfrihed vedr. løn, barsel, pension og ferie og mere ligestilling under forældreorloven er der med OK20 også udsigt til bedre betaling ved sygdom. Og så opnår lærlinge og elever med et ja pensionsindbetalinger, fra de fylder 18 år.

”Uanset om du er ung, eller du er ældre. Om du er ny eller garvet på arbejdsmarkedet. Så er der noget i de her overenskomster til alle,” siger Lizette Risgaard.

Resultatet af urafstemningen bliver offentliggjort torsdag den 16. april klokken 12.

FH: En glædens dag med godkendt Platformsdirektiv i EU11.3.2024 18:11:38 CET | Pressemeddelelse

Efter hårde forhandlinger gav EU’s beskæftigelsesministrer mandag grønt lys til, at personer, der arbejder for digitale arbejdsplatforme såsom Wolt, Foodora, Uber m.fl., fremover kan få adgang til almindelige arbejdstagerrettigheder som f.eks. feriepenge, pension eller løn under sygdom. I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er vi meget tilfredse med, at vi nu står med et direktiv, som kan bane vej for, at platformsarbejdere får adgang til ordentlige arbejdsvilkår, lyder det fra Flemming H. Grønsund, næstformand i FH.