Nu går OK20-afstemningen i gang – brug din stemme

Nu starter urafstemningen om de kommende tre års overenskomster for 600.000 lønmodtagere.

”Jeg håber, I støtter op om og anerkender det store arbejde, jeres forhandlere har gjort. Og vigtigst af alt, at I bruger jeres stemme.”

Det siger formand i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) Lizette Risgaard til de 600.000 lønmodtagere, der i de kommende tre uger skal stemme om deres overenskomster for de næste tre år.

OK20 - Et løft til alle

Ud over pæne lønstigninger, større valgfrihed vedr. løn, barsel, pension og ferie og mere ligestilling under forældreorloven er der med OK20 også udsigt til bedre betaling ved sygdom. Og så opnår lærlinge og elever med et ja pensionsindbetalinger, fra de fylder 18 år.

”Uanset om du er ung, eller du er ældre. Om du er ny eller garvet på arbejdsmarkedet. Så er der noget i de her overenskomster til alle,” siger Lizette Risgaard.

Resultatet af urafstemningen bliver offentliggjort torsdag den 16. april klokken 12.

SE VIDEO: Nu starter urafstemningen om de kommende tre års overenskomster. Se her på hvilke områder OK20 giver et løft til alle, og hvorfor det er vigtigt, at du bruger din stemme.

Coronakrisens konsekvenser: 50.000 flere ledige på to måneder29.5.2020 08:40:31 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har gjort tusindevis arbejdsløse. Det er sket på trods af diverse hjælpepakker, herunder ikke mindst trepartsaftalen om midlertidig lønkompensation, som har holdt hånden under mere end 200.000 lønmodtagere. Der er behov for at sætte mere skub i økonomien, så de, der aktuelt mister deres arbejde på grund af krisen, hurtigt kan komme i job igen, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i Fagbevægelsens Hovedorganisation.