Nu er Sort/Hvid scene for musikdramatik

Fra 2021 er Sort/Hvid udnævnt af Statens Kunstfond til scene for musikdramatik. Over de næste fire år vil vi være et mødested for dem, der vil tage musikdramatikken på helt nye veje. Med et open call inviterer vi lige nu kunstnere på tværs af discipliner til at være med til at skabe det store åbningsprogram.
Fra forestillingen Don Juan, hvor Mozart blev opsat i natklubversion, skabt i samarbejde mellem Sort/Hvid og CPH Opera Festival i 2019. Fotograf Emilia Therese

”Som scene for musikdramatik vil Sort/Hvid være et sted, hvor publikum kan opleve alt fra aktivistisk opera til dødsmetallisk dukketeater. Her skal vi bryde grænserne for, hvad musik og scenekunst kan sammen. Det skal ske i samarbejde med et væld af musikinteresserede kunstnere fra hele Danmark og udlandet. Sort/Hvid vil være et mødested for dem, der vil udvikle og undersøge, hvad musikdramatik kan være. Vi har netop sendt et open call ud til vores åbningsprogram i efteråret 2021, og vi glæder os rigtigt meget til at komme i kontakt med en masse nye kunstnere med forskellige baggrunde,” siger Christian Lollike, kunstnerisk direktør på Sort/Hvid.

Statens Kunstfond har udvalgt Sort/Hvid til scene for musikdramatisk udvikling i perioden 2021-2024. I det tidsrum vil Sort/Hvid være centrum for musikalske værker på tværs af form og genrer, der udvikler rammerne for musikdramatik. Hver sæson vil vi præsentere mindst to musikdramatiske forestillinger samt en række andre formater, koncerter og workshops. Publikum lukkes første gang inden for med et åbningsprogram over flere uger i efteråret 2021. Det er til dette, at Sort/Hvid lige nu inviterer kunstnere til at byde ind med ambitiøse værker, hvoraf otte vil blive udvalgt og produceret.

Samarbejde er i højsædet

”Hvad kan der ske, hvis en guitarist og en arkitekt samarbejder? Hvilken rumlig musikalsk oplevelse kunne der komme ud af det? Det er centralt for Sort/Hvid at indgå i samarbejder med et væld af forskellige kunstnere og fagligheder – både i Danmark og internationalt – for at samle de bedste kompetencer til at udvikle nye banebrydende musikdramatiske værker,” siger Christian Lollike.

Til at udforske den musikalske verden har Sort/Hvid engageret et kunstnerisk råd. Det består indtil videre af fire profiler fra musik- og teaterbranchen: Den klassiske komponist Louise Alenius, Scenograf Franciska Zahle, operaentusiast og instruktør Johan Klint Sandberg og teaterdirektør på Aarhus Teater Trine Holm Thomsen. Med vejledning fra det kunstneriske råd vil Sort/Hvid skabe samarbejder med aktører på tværs af teater- og musikbrancherne i hele landet og internationalt – kunstnere, orkestre, ensembler, festivaler, organisationer og netværk. Derudover vil vi løbende facilitere eksperimenter, residencies, workshops og videndeling.

Sort/Hvid som scene for musikdramatik er en ambitiøs satsning på udvikling af musikalsk scenekunst. Her bliver sat midler og tid af til kunstneriske eksperimenter, der bringer musikdramatikken ind fremtiden.

VISION:
Sort/Hvid vi skabe musikdramatik, der konfronterer sin samtid.

Vi vil ikke lade os begrænse af konventioner, men forene en mangfoldighed af kunstnere fra forskellige discipliner om at skabe fremtidens musikdramatik: Vi vil skabe nye udtryk, danne nye genrer og opløse dem igen. Vi er en scene, hvor publikum kan opleve alt fra aktivistisk opera til politisk pop; fra dødsmetallisk dukketeater til kakofonisk kammermusik.

Som centrum for musikdramatik vil Sort/Hvid producere ambitiøse forestillinger og sideløbende facilitere eksperimenter, residencies, workshops og vidensdeling. Vi vil skabe et fagligt udviklende mødested for dem, der vil være med til at tage musikdramatikken nye veje, både musikalsk og scenisk. Og vi vil samarbejde med aktører på tværs af musik og scenekunst i hele landet og internationalt – kunstnere, orkestre, ensembler, festivaler, organisationer og netværk.

Sort/Hvids musikteater er klassisk og rytmisk. Landsdækkende og internationalt. Nytænkende og gammelklogt. Aktivistisk og apatisk. Radikalt og ramasjang. Frygtløst og rædselsvækkende. Kompromisløst og kompromitterende. (Sort og hvidt.)

OM SORT/HVID:
Sort/Hvid er et af Danmarks mest toneangivende teatre med en rig historie for musikdramatik i en lang række både klassiske og rytmiske genrer.
Sort/Hvid står for kompromisløs, samtidsorienteret scenekunst, der undersøger aktuelle problemstillinger på tværs af genre og form.

Musikdramatikken har været en grundpille i flere af teatrets største succeser blandt publikum, anmeldere og prisuddelere, og vi har præsenteret både original musikdramatik og klassiske værker i nyfortolkninger sammen med komponister, musikere, sangere og scenekunstnere.