Nu er det tid til at få styr på dit gøre det selv projekt

2020 har på mange måder været et anderledes år. Covid-19 forårsagede i marts en nedlukning af Danmark, hvilket betød, at mange danskere nu skulle begynde at arbejde hjemmefra. Butikker, restauranter, storcentre, træningscentre, museer osv. lå øde hen. Børn blev sendt hjem fra skole og universiteterne lukkede. Alle skulle vi finde en måde at håndtere den nye tilværelse på.

Gør det selv blev det nye sort!

2020 har dog også været et år i forbedringens tegn. Al den tid som hjemmegående har givet folk mulighed for sådan rigtigt at få set deres hjem efter i sømmene. Den løse liste, det skæve bord, den knirkende dør – alt sammen har der nu været tid til at fixe. Flere danskere begyndte også at drømme om mere ambitiøse projekter som drivhuse, orangerier, skure, altaner og terrasser, eller opsætningen af en ny håndvask.

Drømme og intentioner er dog én ting. At gøre det til en realiter er en helt anden. Måske er du én af dem, der har gået rundt med en gør det selv drøm i flere måneder, eller også har du fået idéen lige nu. Under alle omstændigheder er det på tide at gå i gang, så du kan starte 2021 rigtigt ud med dine drømmes gør det selv projekt.

Hvorfor skal du gøre det selv?

Hvis du bare er en smule ferm med dine fingre, kan det være en rigtig god løsning at gøre det selv. Det kan både være billigere og sjovere, og du får frihed til helt selv at bestemme. Det giver dig tilmed også noget at lave, nu når du bare går derhjemme. Hvad end du har besluttet dig for at lave, kræve det også nogle materialer og arbejdsredskaber.

Hvad skal du bruge?

De fleste har det mest gængse værktøj liggende, men større maskiner som diamantskæremaskiner, betonslibere, fræsere, dyksave og arbejdsborde er det måske nødvendigt at låne sig til. Du kan være heldig, at et familiemedlem eller en ven ligger inde med det du mangler. Ellers er det også muligt at lease værktøj og maskiner online eller i det lokale byggemarked.

Når du har anskaffet dig alt det værktøj du skal bruge, skal du have fat i materialerne. Hvilke materialer du skal have fat i, afhænger naturligvis af, hvad du skal lave. Hvis du gerne vil slippe for at betale dyre domme for f.eks. mursten, fliser og vinduer, kan du købe dem brugt.

Det er dog ikke altid, at det er muligt at finde lige præcis de materialer du skal bruge. Derfor kan det nogle gange være godt givet ud, at købe det fra ny. Hvis du f.eks. skal lave en terrasse, kan det også være både nemt og pænt at bruge træfliser i steder for individuelle brædder.

Der er også mindre indlysende ting, som du skal huske at købe. Det kan blandt andet være sand, spartelmasse, fugemasse, lister, søm, skruer osv.

Når du bygger skal du huske, at det kræve omhu og tålmodighed. Held og lykke med dit nye, spændende byggeprojekt!