Nu åbner tilmeldingen til DGI Landsstævne

1. november klokken 12 åbnede tilmeldingen til DGI Landsstævne – Danmarks største idrætsfestival, der vil samle omkring 25.000 idrætsglade danskere i Svendborg. Lene Bjeld Hørning fra Odense var en af de allerførste tilmeldte.

4 dage med masser af idræt om dagen og fest og koncerter om aftenen. Allerede på førstedagen for tilmeldingen var der god gang i interessen for Danmarks største idrætsfestival – DGI Landsstævne – der byder på mere end 30 idrætter og 400 workshops og aktiviteter den 30. juni - 3. juli 2022.

”Det er en vigtig og ventet idrætsmarkør, at vi nu endelig kan åbne for tilmeldingen til DGI Landsstævne. Vi måtte udskyde Landsstævnet fra 2021 til 2022 på grund af corona-situationen, og derfor er det med stor begejstring, at vi nu for alvor kan se fremad og glæde os til nogle festlige og aktive Landsstævnedage med masser af fællesskab,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Lene fra Odense var en af de allerførste tilmeldte

En af de allerførste, der tilmeldte sig, da tilmeldingen åbnede klokken 12, var 44-årige Lene Bjeld Hørning fra Odense. Hun skal til DGI Landsstævne sammen med sit gymnastikhold OGF Guld, der består af omkring 30 damer i alderen 30 år og op.

”Jeg havde lovet at være klar, så snart tilmeldingen åbnede, så jeg også kunne købe billetter til Efterskoleholdets Show. Vi er en flok, der elsker at gå til gymnastik og dyrke sammenholdet, og Landsstævnet er en helt særlig mulighed for at være sammen,” siger Lene Bjeld Hørning.

Hun arbejder til daglig som sekretær og projektkoordinator på SDU, og det bliver tredje gang, hun skal til DGI Landsstævne.

”Vi skal have opvisning fredag formiddag, og der vil vi gerne gøre vores bedste. Så skal vi hygge os bagefter. Vi skal sove på skole, se andre lave gymnastik og måske prøve nogle af de andre aktiviteter. Og så er Svendborg jo en hyggelig by, så vi glæder os,” siger Lene Bjeld Hørning.

Svendborg byder velkommen – igen

Og deltagerne har måtte vente ekstra længe på DGI Landsstævne. Oprindeligt skulle Landsstævnet i Svendborg have fundet sted i sommeren 2021, men det blev som så meget andet udskudt på grund af corona-situationen.

Men 30. juni – 3. juli byder Svendborg velkommen igen. Igen fordi, der også var Landsstævne i Svendborg i 1994, og faktisk også i Ollerup i 1935.

Der ventes omkring 25.000 deltagere til DGI Landsstævne, hvor de tilmeldte kan vælge mellem mere end 30 idrætter. Noget af det nye i 2022 er esport og padel, ligesom der i dagene op til Landsstævnet er et særligt tilbud til seniorer kaldet Ollerup-dagene. Landsstævnet vil også byde på store shows i form af Åbningsshow, Efterholdets Show, DGI Verdensholdets og Afslutningsshowet.

Med placeringen i Svendborg Kommune vil Landsstævnet byde på en særlig maritim stemning, Der vil være fokus det mangfoldige kulturliv og lokale fødevarer, og så vil bæredygtighed være et gennemgående tema.

Landsstævne-ambassadører har tyvstartet

Når deltagerne tilmelder sig til DGI Landsstævne skal de ikke bare købe en billet. De skal også tage stilling til en række spørgsmål, for eksempel om hvordan de vil overnatte, hvilke workshops de vil deltage i og om de ønsker at købe madbilletter.

DGI har selv stået for den krævende og komplicerede opgave med at udvikle selve tilmeldingsmodulet, og for at teste modulet har de såkaldte Landsstævne-ambassadører haft mulighed for at tilmelde sig DGI Landsstævne inden 1. november. Det tilbud har omkring 170 ambassadører benyttet sig af.

Landsstævne-ambassadørerne gør en særlig indsats for at få deltagere med til DGI Landsstævne og har adgang til et digitalt ambassadørunivers med materialer og ideer på Landsstævne-sitet.

Fakta om DGI Landsstævne

- Finder sted i Svendborg 30. juni til 3. juli 2022. Der ventes omkring 25.000 deltagere, og der vil også være et væld af aktiviteter for byens borgere og tilrejsende.

- Tilmeldingen åbner 1. november. Frem til 1. december er der et særligt early bird-tilbud. Man kan således enten købe en Landsstævne-billet til 999 kroner eller betale 1.299 kroner og få en specialdesignet Landsstævne-pakke med i prisen. Fra 1. december er prisen 1.299 kroner. Tilmeldingen lukker 20. april.

- Over 6000 efterskoleelever fra 62 efterskoler deltager i DGI Landsstævne. Sammen med højskolerne ankommer de til Svendborg allerede 27. juni.

- Nordea-fonden er hovedbidragyder til DGI Landsstævne

- Se mere om DGI Landsstævne, programmet og tilmeldingen på https://www.dgi.dk/landsstaevne

Charlotte Bach Thomassen, formand for DGI, tlf. 3028 3295.
Mikkel Harritslev, projektleder for DGI Landsstævne, tlf. 6161 3332.
Majbritt Andersen, pressechef i DGI, tlf. 2129 4115.

Lene Bjeld Hørning var en af de første, der tilmeldte sig DGI Landsstævne 2022.

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6.600 foreninger har over 1,6 mio. medlemmer.