headspaceheadspace

Nu åbner headspace i Lolland og Guldborgsund kommuner

Nu slår headspace dørene op til to nye centre i henholdsvis Nakskov i Lolland Kommune og i Nykøbing Falster i Guldborgsund Kommune. De to nye centre er delvist finansieret med en ekstraordinær donation fra Hempel Fonden.

Dermed kan unge mellem 12 og 25 år i de to kommuner nu også dukke op i et lokalt headspace center og få ”nogen at tale med.” Hos headspace er intet problem for stort eller småt, og man kan tale om alt fra ensomhed og angst til kærestesorger og uddannelsestvivl. Fastansatte og frivillige ungerådgivere sidder klar til at lytte.

”Vi er klar - og ser frem til at blive en naturlig del af de lokale tilbud, der er på Lolland og Falster for og til unge. Vi er meget glade for den velvilje og interesse, vi bliver mødt med, fra samarbejdspartnere og lokalsamfund,” siger Kristian Hjorth, der er centerchef for begge centre i de to kommuner.

Han har siden starten af året arbejdet med at få ansat tre ungerådgivere og hverve frivillige. I mellemtiden er de to centre blevet istandsat, så de nu er klar til at møde de første unge. I øjeblikket bruges der energi på at udbrede kendskabet til headspace blandt de kommunale tilbud, de øvrige civilsamfundstilbud og ikke mindst på lokale skoler og ungdomsuddannelser.

Hempel Fonden fortæller om baggrunden for at støtte oprettelsen af headspace i de to kommuner:

”Alle børn og unge bør have en voksen at tale med. COVID-19 nedlukningen har uden tvivl været en kæmpe udfordring for mange børn og unge, der måske i forvejen havde det svært. Vi er derfor meget begejstrede for, at headspace kan åbne de to nye centre i Nakskov og Nykøbing Falster,” siger Anders Holm, direktør i Hempel Fonden.

Det har altid været tanken, siden det første headspace åbnede i Danmark 2013, at headspace skulle udbredes til hele landet, og med de nyeste åbninger er headspace godt på vej til at nå det mål.

Vi glæder os til at møde børn og unge i Lolland og Guldborgsund Kommuner, på hhv. Tilegade 41, 4900 Nakskov og Dronningensgade 10b, 4800 Nykøbing F.

Vi har stadig brug for frivillige i headspace Guldborgsund og Lolland. Hvis du er interesseret i at blive frivillig, så kontakt centerchef Kristian Hjorth på enten mail: krhj@headspace.dk, eller mobiltelefon: 92 92 28 89.

Information om headspace

headspace

headspace er et gratis og anonymt landsdækkende rådgivningstilbud til børn og unge mellem 12-25 år. Her kan børn og unge komme med alle slags problemer – store som små, og de kan dumpe ind direkte fra gaden og få den nødvendige hjælp. headspace tilbyder både fysisk rådgivning i en lang række danske byer samt digital chat- og videorådgivning på headspace.dk.

headspace gennemfører årligt over 15.000 individuelle samtaler på landsplan, og møder gennemsnitligt mere end 40.000 unge årligt. headspace har været i kontakt med omkring 200.000 unge siden 2013.

Følg pressemeddelelser fra headspace

Flere pressemeddelelser fra headspace

Unge i mistrivsel går for længe, inden de opsøger hjælp21.6.2023 13:59:37 CEST | Pressemeddelelse

Aldrig før har der været så mange muligheder for rådgivning, hvis man er ung og har ondt i livet eller møder bump på vejen, men samtidig viser spritnye tal fra headspace, at mere end halvdelen af de unge, der opsøger headspace, går for sig selv i mere end 12 måneder, inden de opsøger hjælp. Og desværre bliver dem, der opsøger headspace, også stadigt yngre. Derfor er der brug for at prøve noget nyt.