Novo Holdings udnævner Christoffer Søderberg til Head of Principal Investments

Christoffer Søderberg, Head of Principal Investments, Novo Holdings.

Den nye Head of Principal Investments i Novo Holdings er fundet inden for Principal Investments-teamets egne rækker. Valget er faldet på Christoffer Søderberg, der dermed forfremmes fra sin hidtidige stilling som Head of Principal Investments i Europa.

”Christoffer har været en meget vigtig del af Principal Investments-teamet, siden han kom til Novo Holdings i 2016. Han har med stor succes sat kursen for Principal Investments gennem de seneste år, udvist forbilledligt lederskab, en stærk investeringsmentalitet, og har leveret imponerende resultater. Jeg ser frem til at fortsætte samarbejdet med Christoffer i gennemførelsen af vores strategi for at udbygge og styrke vores position som en internationalt førende life science-investor,” siger Kasim Kutay, CEO i Novo Holdings.

Principal Investments foretager store investeringer i førende og veletablerede life science-virksomheder og investerer i både private virksomheder (med kontrollerende ejerandel eller minoritetsejerandel) og i børsnoterede selskaber. Med sin tilgang kombinerer teamet dybtgående ekspertise og indsigt inden for life science med markedsledende transaktions- og eksekveringskompetencer samt fleksibilitet i relation til ejerskabets tidshorisont og struktur.

Et vigtigt led i eksekveringen af strategien er at etablere Principal Investments i USA med ansættelsen af to erfarne life science-investorer, Abhijeet Lele og Jon Levy, som Senior Partners fra den 1. september. De vil begge være baseret i Boston, og Abhijeet Lele er blevet udnævnt til Head of Principal Investments i USA (se vedhæftet: særskilt pressemeddelelse om disse to ansættelser).

”Jeg er utroligt glad for at få muligheden for at lede Principal Investments-teamet og ikke mindst være med til at accelerere vores udvikling ved at etablere en direkte tilstedeværelse i USA, verdens vigtigste healthcare- og life science-marked,” siger Christoffer Søderberg, Head of Principal Investments, Novo Holdings.

Principal Investments har foretaget investeringer i USA siden midten af 2016. Indtil nu har disse investeringer været eksekveret og forvaltet af det allerede etablerede set-up i Danmark.

”Over de seneste par år er Principal Investments-teamet og organisationen modnet og institutionaliseret, og vi føler, at det er det rigtig tidspunkt til at udvide vores geografiske tilstedeværelse og dermed styrke vores position yderligere inden for amerikanske life science- og healthcare-investeringer,” tilføjer Christoffer Søderberg.

Før han kom til Novo Holdings, var Christoffer Søderberg Senior Principal hos Boston Consulting Group (BCG), hvor han stod i spidsen for deres Private Equity and Principal Investors practice area i København. Før han kom til BCG, var han Global Head of Group Strategy og M&A hos Falck og CFO i Falck Assistance. Inden da arbejdede Christoffer som Director i Carnegie Investment Banking med fokus på buy- og sell-side M&A. Christoffer har en BSc i International Business og en MSc in Finance and Accounting fra Copenhagen Business School.

Abhijeet Lele har mere end 20 års erfaring inden for investeringer i life science, senest fra en stilling som US Head of Healthcare i Temasek med base i New York. Jon Levy kommer til Novo Holdings med mere end 10 års erfaring inden for life science private equity/buyout, samt en række år som investment banker. Han har senest været Managing Director i Healthcare-teamet i det globale, private equity-firma CVC Capital Partners også baseret i New York.

Ultimo 2019 bestod Principal Investments' portefølje af 12 virksomheder. Tre af disse virksomheder (ERT, WCG og Inogen) har hovedkvarter i USA, mens otte andre (Chr. Hansen, ConvaTec, Envirotainer, Evotec, Orexo, Sonion, SYNLAB og Xellia Pharmaceuticals) har hovedkvarter i Europa. I april i år solgte Novo Holdings sin ejerandel i Symphogen.

Anders Rosendahl, pressemedarbejder, tlf.: 4048 3766, aro@novo.dk

Christoffer Søderberg, Head of Principal Investments, Novo Holdings.

Novo Holdings er anerkendt som en internationalt førende life science-investorer med fokus på langsigtet værdiskabelse. Ud over at være hovedaktionær i Novo Gruppens selskaber formidler Novo Holdings seed- og venturekapital til udviklingsselskaber og erhverver betydende ejerandele i vækstvirksomheder og veletablerede virksomheder inden for life science. Novo Holdings forvalter også en bred portefølje af finansielle aktiver. Læs mere på www.novoholdings.dk.

Novo Holdings rapporterer indtægter og afkast på i alt 31 mia. kr. i 2023. Værdien af samlede aktiver stiger med 38% til 1.114 mia. kr.12.3.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse

København, Danmark – I dag offentliggør Novo Holdings årsresultatet for 2023*. En stærk præstation leveret af investeringsporteføljen samt solid vækst i Novo Gruppens selskaber giver et samlet resultat for indtægter og afkast på 31 mia. kr. for 2023, en stigning fra 3 mia. kr. i 2022. Investeringsporteføljen genererede et overskud på 9,4% sammenlignet med -6,3% i 2022. Når Særlige Investeringer** medregnes, lander det samlede investeringsafkast på 7%.

Novo Holdings lancerer et nyt selskab og en finansieringsrunde for at fremme udvikling af nye innovative orale lægemidler29.2.2024 12:45:00 CET | Pressemeddelelse

Orbis Medicines rejser 26 mio. euro i seed finansiering til udvikling af værdifulde orale alternativer til populære biologiske lægemidler. Orbis’ enestående teknologi gør det muligt at skabe orale makrocykliske lægemidler hurtigt og systematisk efter mange år med få fremskridt på området. Novo Holdings’ afdeling for Seed Investments brugte sin proaktive strategi til at bygge Orbis Medicines.

Novo Holdings gennemfører køb af Ellab12.9.2023 15:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Novo Holdings meddelte i juni i år, at der er indgået aftale om at købe Ellab fra EQT. Transaktionen er nu godkendt af alle relevante myndigheder, og handlen er gennemført. I samme ombæring er det vedtaget, at Anders Hedegaard tiltræder som ny bestyrelsesformand for Ellab. Endelig har Novo Holdings og Lundbeckfonden indgået en særskilt aftale om salg af en betydelig minoritetsejerandel i Ellab til Lundbeckfonden.

Novo Holdings rapporterer afkast på investeringsporteføljen på minus 6%, indtægter og afkast på i alt 3 mia. kr. og samlede aktiver for 805 mia. kr. i 202212.4.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

København – I dag offentliggør Novo Holdings årsresultatet for 2022. Investeringsporteføljen realiserede et afkast på minus 6%, og Novo Holdings samlede indtægter og afkast for året landede på 3 mia. kr. Årsresultatet kan tilskrives en stærk præstation fra selskaberne i Novo Gruppen og en robust investeringsportefølje, der leverede over benchmark.

Bactolife henter 5 mio. USD i ny finansiering til at bekæmpe mave-tarminfektioner på verdensplan30.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Bactolife meddelte i dag, at Bill & Melinda Gates Foundation, i overensstemmelse med fondens velgørende formålserklæring, har givet tilsagn om en investering på 5 mio. USD til at accelerere effekten af Bactolifes teknologiplatform og dermed videreudvikle Binding Proteins, der er en nyskabende biologisk løsning til at reducere risikoen for mave-tarminfektioner hos mennesker og dyr.