Novo Holdings rapporterer indtægter og afkast på i alt 37 mia. kr. i 2021 – en stigning på 29 % i forhold til 2020

Novo Holdings realiserede i 2021 samlede indtægter og afkast på 37 mia. kr., hvilket svarer til en stigning på 29 % i forhold til 2020. Resultatet er baseret på en stærk præstation fra både selskaberne i Novo Gruppen og Novo Holdings’ investeringsportefølje, hvor sidstnævnte genererede et yderst tilfredsstillende afkast på 15 % for hele året.

Ved udgangen af 2021 havde Novo Holdings aktiver for et samlet beløb på 697 mia. kr. – en stigning fra 457 mia. kr. ved udgangen af 2020. Novo Holdings’ investeringsportefølje alene steg til rekordhøje 182 mia. kr.

Det samlede afkast på Novo Holdings’ investeringsportefølje udgjorde 23,9 mia. kr., mens udbytte og indtægter fra deltagelse i aktietilbagekøbs-programmerne i Novo Gruppens selskaber (Novo Nordisk og Novozymes) i alt udgjorde 13,5 mia. kr.

Kasim Kutay, administrerende direktør i Novo Holdings, siger: ”2021 var et meget tilfredsstillende år for Novo Holdings. Ud over stærke afkast fra Novo Gruppens selskaber leverede vores investeringsportefølje stærke resultater på tværs af alle segmenter. Vi er glade for, at vi lever op til vores målsætning om at skabe solide afkast til Novo Nordisk Fonden, som fonden kan uddele til formål, der både gavner mennesker og vores planet.”

En portefølje på 151 life science-selskaber
Novo Holdings’ investeringsportefølje omfatter life science-investeringer (Novo Seeds, Novo Growth, Novo Ventures og Novo Principal Investments), der udgør 52 % af porteføljen, og Novo Capital Investors (48 % af porteføljen). Life science-investeringsporteføljen og Novo Capital Investors bidrog i lige høj grad med afkast på tæt ved 12 mia. kr. hver.

Ved årets udgang var der i alt 151 selskaber i Novo Holdings-porteføljen, deriblandt Novo Nordisk og Novozymes.

”2021 var et år med meget høj aktivitet på tværs af alle vores investeringsområder, og hvor vi har øget vores investeringer både geografisk og sektormæssigt. Vores Principal Investments-team i Boston opkøbte to selskaber, og vores team i Singapore investerede i en række meget lovende healthcare-selskaber på tværs af Sydøstasien. Derudover gennemførte Novo Ventures-teamet 46 investeringer og otte børsnoteringer, mens Novo Seeds fortsat spiller en nøglerolle i opbygningen af et bæredygtigt nordisk life science-økosystem,” siger Kasim Kutay.

”Derudover har vi med succes udvidet vores tilstedeværelse inden for den bioindustrielle sektor – et meget vigtigt strategisk område for Novo Holdings – og gennem Novo Capital Investors øgede vi vores investeringer yderligere inden for Real Assets,” tilføjer Kasim Kutay.

Ved udgangen af 2021 genererede life science-investeringsporteføljen et gennemsnitligt 10-årigt afkast på 17 %, mens Novo Capital Investors-porteføljen genererede et gennemsnitligt 10-årigt afkast på 10 %. Det samlede gennemsnitlige 10-årige afkast på Novo Holdings’ investerings-portefølje ligger på 14 %.

Højdepunkter fra investeringsporteføljen:

• Novo Capital Investors – det team i Novo Holdings, der foretager investeringer uden for life science-området – afsluttede året med aktiver under forvaltning på 88 mia. kr. og genererede et afkast på 17 %. Det nye Real Assets-team i Novo Capital Investors har investeret omkring 3 mia. kr., blandt andet i det københavnske udviklingsområde Jernbanebyen og i et bæredygtigt strategisk partnerskab med European Energy. Dertil kommer investeringer i vores første ejendomme i USA.

• Principal Investments havde i 2021 en høj konverteringsrate inden for private investeringer og indskød kapital på i alt 9 mia. kr., herunder i private majoritetsinvesteringer i Altasciences (Canada) og BBI (UK) og i private minoritetsinvesteringer i Availity (USA) og Esco (Singapore).

• I 2021 investerede Novo Growth 1,7 mia. kr., og dermed er den samlede portefølje oppe på 21 selskaber. På få år har Novo Growth udviklet sig til at blive en førende vækstkapitalinvestor inden for life science-området og har opbygget en portefølje af selskaber i sektorer, der inkluderer industriel biotek, diagnostik og genterapi. I 2021 blev pharmatech-selskabet Exscientia, som Novo Holdings i investerede i 2020, børsnoteret med en værdiansættelse på omkring 17 mia. kr.

• Novo Ventures havde et højt aktivitetsniveau i 2021 og investerede 3,2 mia. kr. Novo Ventures-teamet gennemførte 46 investeringer og otte børsnoteringer. Desuden investerede Novo Ventures i sit første selskab hjemmehørende i Asien, nemlig Hummingbird Biosciences – et innovativt biotekselskab med lægemiddelkandidater i de kliniske faser.

• Novo Seeds investerede 572 mio. kr. i 2021, herunder i seks nye selskaber. Et af højdepunkterne var Nasdaq-børsnoteringen af IO Biotech med en værdiansættelse på omkring 2,6 mia. kr. IO Biotech, som er baseret i København og er et klinisk fase-biofarmaceutisk selskab, der udvikler nye immunmodulerende behandlinger mod kræft, modtog seed-kapital fra Novo Seeds i 2014 med en indledende investering på ca. 4 mio. kr.

Læs Novo Holdings’ årsrapport for 2021 hér.

Novo Holdings er anerkendt som en internationalt førende life-science-investorer med fokus på langsigtet værdiskabelse. Ud over at være hovedaktionær i Novo Gruppens selskaber formidler Novo Holdings seed- og venturekapital til udviklingsselskaber og erhverver betydende ejerandele i vækstvirksomheder og veletablerede virksomheder inden for life-science. Novo Holdings forvalter også en bred portefølje af finansielle aktiver.

Novo Holdings udnævner Christoffer Søderberg til Head of Principal Investments1.9.2020 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse