Novo Holdings køber canadisk life science-virksomhed

Novo Holdings har aftalt at købe Altasciences af Audax Private Equity.

Altasciences, der blev grundlagt i 1992, tilbyder en førende, fuldt integreret platform med services til at understøtte den tidlige fase af lægemiddelsudvikling. Selskabet er en partner for farmaceutiske og bioteknologiske selskaber i lægemiddeludvikling ­– fra prækliniske sikkerhedstest til kliniske proof-of-concept-undersøgelser.

Inden for det seneste årti er virksomheden vokset både organisk og gennem opkøb til at have en betydelig tilstedeværelse inden for prækliniske sikkerhedstest, klinisk farmakologi, bioanalyse, kontraktforskning og kontraktproduktion.

Altasciences har hovedkontor i Canada, driver seks faciliteter i USA og Canada og beskæftiger over 1.300 medarbejdere.

"Altasciences-teamet har gjort et imponerende stykke arbejde med at skabe en innovativ virksomhed, der spiller en vigtig rolle i at udvikle innovative lægemidler til patienter, og som er godt positioneret til at tage en andel af det hurtigt voksende marked for lægemiddeludviklingsservices. Vi er glade for denne investering og ser frem til at udnytte vores netværk til at udvikle Altasciences sammen med ledelsesteamet," siger Abhijeet Lele, Senior Partner og Head of Principal Investments i USA hos Novo Holdings.

Altasciences's nuværende direktion, med adm. dir. Chris Perkin i spidsen, vil fortsat lede virksomheden efter overtagelsen.

Yderligere information i vedhæftede pdf.

Anders Rosendahl, pressekoordinator: 40483766, aro@novo.dk

Novo Holdings er et dansk aktieselskab, der er 100 procent ejet af Novo Nordisk Fonden. Selskabet er holding- og investeringsselskab for virksomhederne i Novo Gruppen, der består af Novo Nordisk A/S og Novozymes A/S, og forvalter fondens aktiver. Ud over at være hovedaktionær i Novo Gruppens selskaber formidler Novo Holdings seed- og venturekapital til udviklingsselskaber og erhverver betydende ejerandele i veletablerede virksomheder inden for life science samt forvalter en bred portefølje af finansielle aktiver.

Novo Holdings vision er at være anerkendt som én af verdens førende investorer inden for life science med fokus på langsigtet værdiskabelse. Se mere på www.novoholdings.dk

Bactolife henter 5 mio. USD i ny finansiering til at bekæmpe mave-tarminfektioner på verdensplan30.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Bactolife meddelte i dag, at Bill & Melinda Gates Foundation, i overensstemmelse med fondens velgørende formålserklæring, har givet tilsagn om en investering på 5 mio. USD til at accelerere effekten af Bactolifes teknologiplatform og dermed videreudvikle Binding Proteins, der er en nyskabende biologisk løsning til at reducere risikoen for mave-tarminfektioner hos mennesker og dyr.

Novo Holdings rapporterer indtægter og afkast på i alt 37 mia. kr. i 2021 – en stigning på 29 % i forhold til 202028.3.2022 08:00:37 CEST | Pressemeddelelse

Novo Holdings realiserede i 2021 samlede indtægter og afkast på 37 mia. kr., hvilket svarer til en stigning på 29 % i forhold til 2020. Resultatet er baseret på en stærk præstation fra både selskaberne i Novo Gruppen og Novo Holdings’ investeringsportefølje, hvor sidstnævnte genererede et yderst tilfredsstillende afkast på 15 % for hele året.