Novo Holdings investerer trecifret millionbeløb i Oxford Biomedica

Novo Holdings investerer op til 53,5 millioner pund i det britiske biofarmaceutiske selskab Oxford Biomedica.

Novo Holdings foretager sin første store investering inden for growth-equity og køber aktier for op til 53,5 millioner pund i britiske Oxford Biomedica, et førende biofarmaceutisk selskab, der fokuserer på at udvikle gen- og cellebaseret behandling mod en række sygdomme. Investeringen giver Novo Holdings op til 10,1 pct. af aktiekapitalen.

Investeringen fra Novo Holdings vil gøre det muligt for Oxford Biomedica at yderligere udnytte vækstmulighederne i sektoren.

Robert Ghenchev, investeringsdirektør i Novo Holdings, siger: ”Oxford Biomedica er globalt førende inden for forskning i og produktion af lentivirale vektorer, som er en af de mest etablerede og velvaliderede teknologier til gen- og celleterapier. Denne investering understreger Novo Holdings' engagement i at støtte virksomheder, der står bag innovativ forskning og udvikling, der gør en reel forskel for patienter og samfund. Vi er virkelig begejstrede for denne investering og ser frem til at arbejde med Oxford Biomedica og støtte koncernen fremadrettet.”

Læs mere her.

Novo Holdings er 100 pct. ejet af Novo Nordisk Fonden. Selskabet er holding- og investeringsselskab for virksomhederne i Novo Gruppen, der består af Novo Nordisk A/S og Novozymes A/S, og varetager forvaltningen af fondens aktiver.

Novo Holdings vision er at være anerkendt som en af verdens førende investorer inden for life-science med fokus på langsigtet værdiskabelse.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, 30674805.

Novo Holdings er et dansk aktieselskab, der er 100 pct. ejet af Novo Nordisk Fonden. Selskabet er holding- og investeringsselskab for virksomhederne i Novo Gruppen, der består af Novo Nordisk A/S, Novozymes A/S og NNIT A/S, og varetager forvaltningen af fondens aktiver.

Ud over at være hovedaktionær i Novo Gruppens selskaber formidler Novo Holdings seed- og venturekapital til udviklingsselskaber og erhverver betydende ejerandele i veletablerede virksomheder inden for life-science samt forvalter en bred portefølje af finansielle aktiver.

Novo Holdings investerer i det amerikanske selskab Vestaron11.6.2019 10:57:59 CESTPressemeddelelse

Novo Holdings er den største investor i Serie B-finansieringsrunden i det amerikanske selskab Vestaron. En række andre investorer deltager også i finansieringsrunden, der samlet er på kr. 260 millioner. Vestaron er førende inden for peptid-baserede biopesticider, der har samme effektivitet som traditionelle, syntetiske pesticider, men er sikre for mennesker, nyttedyr, drikkevand og naturen. Deres første produkt, Spear, kan bruges som en direkte erstatning for neonikotinider, der bl.a. mistænkes for massedød i honningbier, idet det agerer på samme receptor. Produktet har tillige en hel ny virkemåde, den første der er udviklet i over 10 år, og der er derfor, modsat eksisterende pesticider, ingen skadedyr, der er resistente over for produktet. Anders Spohr, Senior Director i Novo Holdings, siger: "Vi mener, at Vestaron har potentialet til at gøre en positiv og betydelig forskel for landbrug, miljø og samfund. Deres produkter giver landbruget sikre, effektive værktøj til at beskytte deres