Novo Holdings investerer i det amerikanske selskab Vestaron

Novo Holdings er den største investor i Serie B-finansieringsrunden i det amerikanske selskab Vestaron. En række andre investorer deltager også i finansieringsrunden, der samlet er på kr. 260 millioner.

Vestaron er førende inden for peptid-baserede biopesticider, der har samme effektivitet som traditionelle, syntetiske pesticider, men er sikre for mennesker, nyttedyr, drikkevand og naturen. Deres første produkt, Spear, kan bruges som en direkte erstatning for neonikotinider, der bl.a. mistænkes for massedød i honningbier, idet det agerer på samme receptor. Produktet har tillige en hel ny virkemåde, den første der er udviklet i over 10 år, og der er derfor, modsat eksisterende pesticider, ingen skadedyr, der er resistente over for produktet.

Anders Spohr, Senior Director i Novo Holdings, siger: "Vi mener, at Vestaron har potentialet til at gøre en positiv og betydelig forskel for landbrug, miljø og samfund. Deres produkter giver landbruget sikre, effektive værktøj til at beskytte deres afgrøder mod skadedyr og værne om naturen. Vi har en stor tiltro til Vestarons fremtidsudsigter og ser frem til at støtte selskabet fremadrettet.”

Som en del af aftalen træder Anders Spohr ind i selskabets bestyrelse.

Læs mere om investeringen i vedhæftede fil.

Investeringen er den tredje inden for growth-equity, som Novo Holdings har annonceret inden for de seneste to uger. Sidst i maj meddelte Novo Holdings, at det har investeret op til 53,5 mio. pund i det britiske biofarmaceutiske selskab Oxford Biomedica for op til 10,1 pct. af aktierne i selskabet samt at Novo Holdings er den største nye investor i en Serie F-finansieringsrunde på i alt 200 mio. dollar i det amerikanske selskab Tempus.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 30674805, cims@novo.dk.