Novo Holdings investerer i AI til lægemiddeludvikling

Novo Holdings er den største investor i en serie C-finansieringsrunde på ca. 415 mio. kr. (USD 60 mio.) i det engelske selskab Exscientia.

Novo Holdings er den største investor i Serie C-finansieringsrunden i det engelske selskab Exscientia. En række andre investorer deltager også i finansieringsrunden, der samlet er på ca. 415 mio. kr. (USD 60 mio.).

Exscientia er et førende pharmatech-selskab og det første til at automatisere opdagelse af lægemidler. Selskabet genererer sine egne data, hvorefter den videre behandling beror på AI-drevet analyse i kombination med kreativitet og ekspertise fra videnskabsfolk i verdensklasse. Det gør det muligt at forkorte den prækliniske udviklingsfase med mindst 75% og derved markant accelerere levering af ​​nye behandlinger til patienter over hele verden.

Robert Ghenchev, Senior Partner i Novo Holdings, siger: ”Exscientia har påvist den værdi, der ligger i at kombinere dyb videnskabelig ekspertise med avanceret teknologisk formåen for markant at accelerere opdagelsen af nye lægemiddelkandidater. Denne investering understreger vores interesse i at støtte selskaber inden for life science-forskning og -innovation samt vores dedikation til området. Vi ser en betydelig mulighed for, at Exscientia kan spille en større rolle i økosystemet inden for opdagelse af nye lægemiddelkandidater, og vi ser frem til at samarbejde med Exscientia-teamet om at realisere denne vision.”

Den nye kapital skal anvendes til at udvide Exscientias eksisterende portefølje og pipeline ved at igangsætte nye projekter, gøre mere modne projekter klar til den kliniske fase samt udbygge AI-biologi som en del af Exscientias full stack-kompetencer. Herudover planlægger virksomheden at fremskynde sin internationale ekspansion, herunder udbygningen af ​​sin tilstedeværelse i USA.

Som en del af aftalen træder Robert Ghenchev ind i selskabets bestyrelse.

Læs mere om investeringen i vedhæftede fil.

Anders Rosendahl, pressemedarbejder, tlf.: 40483766, mail: aro@novo.dk

Novo Holdings er anerkendt som en internationalt førende life science-investorer med fokus på langsigtet værdiskabelse. Ud over at være hovedaktionær i Novo Gruppens selskaber formidler Novo Holdings seed- og venturekapital til udviklingsselskaber og erhverver betydende ejerandele i vækstvirksomheder og veletablerede virksomheder inden for life science. Novo Holdings forvalter også en bred portefølje af finansielle aktiver. Læs mere på www.novoholdings.dk.

Novo Holdings fik samlede indtægter og investeringsafkast på 26 mia. kr. baseret på gode resultater hos selskaberne i Novo Gruppen samt investeringsporteføljen19.3.2020 06:55:00 CETPressemeddelelse