NorthSide Festivals madchef modtager Årets Økopris

Økologisk Landsforening uddeler Årets Økopris Foodservice 2022 til Peter Skoven, Food and Beverage direktør for musikfestivalen NorthSide. Han får prisen for sin urokkelige tro på, at en musikfestival kan være 100 pct. økologisk og nu også plantebaseret.
Peter Skoven fra NorthSide Festival modtager Årets Økopris Foodservice af Økologisk Landsforening for sit store arbejde med både økologi og plantebaserede måltider til festfolket. Foto: Jesper Rais.

Økologisk Landsforenings Årets Økopris Foodservice 2022 gik til Peter Skoven, Food & Beverage direktør for Northside Festival, som ved overrækkelsen fik stor ros for sit mod og ønske om at være frontløber i den grønne omstilling af danskernes måltider.

I efteråret 2021 var det dog alt andet end ros, der væltede ned over Peter Skoven og festivalen, da den meldte ud, at festivalens mad – udover at være 100 pct. økologisk – også ville være hovedsageligt plantebaseret. Kritikken blev dog gjort til skamme, da festivalgæsterne – selv de meget kødglade af slagsen – kunne melde, at plantebaseret faktisk var ret lækkert.

”Prisen betyder meget for mig, og jeg blev helt rørt, da Økologisk Landsforening kontaktede mig og fortalte, at jeg fik prisen. På NorthSide har vi arbejdet med økologi og bæredygtighed i mange år, og det er dejligt, når der er nogen, som anerkender vores arbejde,” siger Peter Skoven.

”Ligesom NorthSide gerne vil gå foran med musikken og vise vejen, så har vi hele tiden arbejdet ud fra en ambition om at gå foran i forhold til bæredygtighed og vise, hvordan vi kan gøre det bedre, og for mig er det fedeste alle de mennesker, som vi har flyttet i en grønnere retning.”

Udover Peter Skoven fra NorthSide Festival, var også udbudsjurist i Københavns Kommune Betina Bergmann Madsen og stifterne af Organic Plant Protein, Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen nomineret.

Det er Økologisk Landsforenings korps af økologiske ambassadører, som har udvalgt de tre nominerede, og efterfølgende er det foreningens udvalg for professionelle køkkener, der har udpeget på vinderen.

”Det er et meget stærkt felt – ikke mindst fordi de alle arbejder passioneret for økologi og for en bæredygtig madkultur. På hver deres måde og på hver deres plads i værdikæden er de frontkæmpere for, at vi i fremtiden får et fødevaresystem, der er bæredygtigt,” siger formand for udvalget Mona Carøe.

I motivationen for vinderen Peter Skoven, NorthSide skriver udvalget bl.a.:

”Peter nomineres for sin urokkelige tro på, at en festival sagtens kan være 100 pct. økologisk og nu også plantebaseret. NorthSide Festival har, siden sin start, fokuseret på økologi og bæredygtighed samt på det lejlighedsvise økologiske spisemærke. I 2021 gik NorthSide Festival all in og proklamerede, at deres næste festival ville være 100 pct. økologisk og plantebaseret. Det vakte stor debat, men Peter har hele vejen igennem stået fast i sin tro på, at det plantebaserede og økologiske måltid har en afgørende rolle for fremtiden.”

(…)

”Peter lægger ikke skjul på sit ønske om at være det gode eksempel og om at ændre adfærden både blandt forbrugere og producenter i en mere bæredygtig retning. Han arbejder med at få samarbejdet mellem alle led, lige fra landmanden til festivalgæsten, til at hænge sammen. Han har sat handling bag mange fine ord om affaldssortering, bæredygtighed og økologisk samarbejde… ”

Prisen blev overrakt ved et økologisk inspirationsarrangement for professionelle køkkener og virksomheder på Scandic Spectrum i København tirsdag den 1. november 2022.

Faktaboks:

Peter Skoven har haft ansvaret for mad og drikke på NorthSide siden 2012. Han blev fastansat i 2014, og som en del af festivalledelsen har han stået i spidsen for at forvandle forplejningen på festivalen til et stort tag-selv-bord af økologisk fastfood og sikre, at de økologiske drikkevarer flyder fra de økologiske barer.

I 2022 var han med til at dreje festivalen i en endnu grønnere retning, da det blev besluttet, at mindst 85 pct. af ingredienserne i alle madboder og forplejningen af frivillige og musikere skulle være plantebaserede, og i 2023 håber NorthSide at blive kåret som Europas mest bæredygtige festival.

Økologisk Landsforenings Årets Økopris Foodservice uddeles en gang årligt til en madprofessionel, som har arbejdet særligt fokuseret og engageret for at fremme økologien i det professionelle køkken. I 2021 modtog Trine Krebs, grøn chef hos Food Organisation of Denmark, prisen. Tidligere har Skolerne i Oure også modtaget prisen.

Torben Blok, markedschef for Foodservice, Økologisk Landsforening.
Telefon: 2961 6934 Mail: tob@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, kommunikationskonsulent, Økologisk Landsforening