Normeringer skal følge med børnene i forårs-SFO

Ny EVA-undersøgelse viser store forskelle på forårs-SFO i landets kommuner. BUPL fastslår, at det er afgørende for børnenes start på skolelivet, at normeringerne fra børnehaven følger med i forårs-SFO.

Når store børnehavebørn med sommerfugle i maven går ind ad den store dør til forårs-SFO’en, er det begyndelsen på deres liv som skolebørn. Derfor skal der være trygge rammer og de bedste forudsætninger for en god start inde bag døren.

- Forårs-SFO bør altid være en god og tryg start på skolelivet, hvor børnene kan blive en del af fællesskabet med de kommende klassekammerater og vænne sig til de nye rammer, inden klokken ringer ind til den første undervisningstime. Men desværre ved vi, at det alt for ofte er en spareøvelse, hvor normeringerne fra børnehaven ikke følger med, siger Elisa Rimpler, formand for BUPL.

- I værste fald svigter man børnene og alle deres drømme om, hvordan livet i skole og SFO skulle være, fordi der ikke er pædagoger nok til at sikre, at alle kommer godt ind i det nye fællesskab og finder sig til rette i den nye hverdag.

En ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) lavet for Børne- og Undervisningsministeriet viser, at der er stor forskel på, hvordan forårs-SFO er organiseret, og den peger samtidig på en række kvalitetskendetegn. Blandt andet fokus på børns leg og deltagelse i fællesskaberne.

Det er godt, at ministeriet har fokus på kvaliteten, men rapporten siger intet om normeringer og pædagogandel, som er forudsætningen for kvalitet og for, at pædagogerne kan lykkes med deres arbejde.

En BUPL-undersøgelse fra 2022 viser, at kun hver sjette kommune lader pengene følge med barnet, når det begynder i forårs-SFO.

- Jeg ved, at pædagogerne knokler for at give børnene en tryg start på skolelivet. Men uanset hvor meget hjerteblod de lægger i deres arbejde, kan de komme til kort, hvis de mangler kollegaer nok til at løfte opgaven.

- Regeringen bør én gang for alle slå fast, at normeringerne fra børnehaven skal følge med over i forårs-SFO’en. Børnene er udviklingsmæssigt et sted, hvor tryghed, nærhed og ro er afgørende. Derfor vil det være en vigtig i investering i deres trivsel og i den gode skolestart, siger Elisa Rimpler.