Nordjyske kvinder skaber virksomheder der overlever –og bedre end mændenes!

Ser man på hvor mange af de nye virksomheder,der overlever de første kritiske femår, så skiller Nordjylland sig ud. Som det eneste sted i Danmark, er kvinderne her bedre til at holde liv i deres virksomhed end mændene. Det viser en ny analyse af startupstiftere og deres team, som Fonden for Entreprenørskab står bag.

I Nordjylland overlever 37pct. af virksomhederne stiftet af kvinder de første kritiske fem år, mod 36 pct. af virksomhederne stiftet af mænd. I alle andre regioner har virksomheder stiftet af mænd en væsentlig højere overlevelsesgrad fem år efter etableringend kvindernes.Ser manpå landsplan, såhar virksomheder stiftet af mænd ogsåen dobbelt så høj chance for at overlevede førstefem år, som virksomheder stiftet af kvinder.Til gengæld er det stadig virksomheder stiftet af mænd, som genererer flest arbejdspladser og har størstomsætning-både på landsplan og i Nordjylland.

Tusindvis af unge dystede på ideer til Danish Entrepreneurship Festival 202126.11.2021 18:00:37 CET | Pressemeddelelse

Klima, bæredygtighed eller en sjovere hverdag. Flere end 2000 elever og studerende har i uge 47 pitchet deres innovative ideer til Danish Entrepreneurship Festival 2021, og her var det tydeligt at de unge i høj grad har konkrete ideer til hvordan vi kan gøre verden bedre for alle. De mange unge skulle overbevise knivskarpe dommere fra erhvervslivet om, at deres idé var den bedste, og hele 18 priser blev uddelt til mest innovative ideer og iværksætterprojekter.

Elever fra Næstved blev den store vinder i landsdækkende opfinderkonkurrence Projekt Edison26.11.2021 10:31:44 CET | Pressemeddelelse

Hvordan kan du gøre en forskel for klimaet? Under den overskrift har flere end 12.000 elever gennem flere måneder knoklet med at finde på innovative ideer i opfinderkonkurrencen Projekt Edison, som er for elever i 6. og 7. klasse. Torsdag den 25. november kulminerede iderigdommen, da Green Fitnezz fra Kobberbakkeskolen afd. Rønnebæk på imponerende vis vandt landsfinalen i Projekt Edison, som blev holdt som en del af Danish Entrepreneurship Award 2021.