Nordjyske kvinder skaber virksomheder der overlever –og bedre end mændenes!

Ser man på hvor mange af de nye virksomheder,der overlever de første kritiske femår, så skiller Nordjylland sig ud. Som det eneste sted i Danmark, er kvinderne her bedre til at holde liv i deres virksomhed end mændene. Det viser en ny analyse af startupstiftere og deres team, som Fonden for Entreprenørskab står bag.

I Nordjylland overlever 37pct. af virksomhederne stiftet af kvinder de første kritiske fem år, mod 36 pct. af virksomhederne stiftet af mænd. I alle andre regioner har virksomheder stiftet af mænd en væsentlig højere overlevelsesgrad fem år efter etableringend kvindernes.Ser manpå landsplan, såhar virksomheder stiftet af mænd ogsåen dobbelt så høj chance for at overlevede førstefem år, som virksomheder stiftet af kvinder.Til gengæld er det stadig virksomheder stiftet af mænd, som genererer flest arbejdspladser og har størstomsætning-både på landsplan og i Nordjylland.

Flere kvinder stifter virksomhed i Syddanmark14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men i Region Syddanmarkser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn,uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Syddanmark er én af to regioner, hvor andelen af kvindelige hovedstiftere stiger i Danmark.

Flere kvinder stifter virksomhed i Hovedstadsområdet end i resten af landet14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men særligt i Region Hovedstaden ser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn, uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Hovedstaden har den højeste andel af kvindelige hovedstiftere i Danmark.

Danske gymnasielever vinder global entreprenørskabskonkurrence med innovativ opfindelse til ADHD-børn7.6.2021 21:08:49 CEST | Pressemeddelelse

Det var med tilbageholdt åndedræt og store øjne, da spændingen blev udløst, og vinderen af det allerførste globale mesterskab i entreprenørskab, De La Vega Global Entrepreneurship Award, skulle findes mandag aften. Seks hold fra hele verden havde kvalificeret sig, men prisen gik til danske Bubbles, som har udviklet lydtætte læringsbobler til børn, der har svært ved at bevare fokus i undervisningen.

UCN vinder ny diversitetspris for kæmpe arbejde med at fremme diversitet27.5.2021 17:27:15 CEST | Pressemeddelelse

På UCN arbejder de målrettet med diversitet på tværs af uddannelser, projekter og aktiviteter. De har et strategisk fokus på at fremme entreprenørskab blandt deres kvindelige studerende og støtter mangfoldighed på tværs af deres entreprenørskabsaktiviteter. Derfor blev de torsdag den 27. maj de allerførste vindere af Diversitetsprisen, som uddeles af Fonden for Entreprenørskab.

Ung kvinde vinder DM i Entreprenørskab med mission om social ansvarlighed27.5.2021 17:06:27 CEST | Pressemeddelelse

”Det værste man kan gøre, er ikke at gøre noget”. Det mantra lever 26-årige Gry Pedersen fra Hadsund i den grad op til. I december 2020 fik hun ideen til en virksomhed, der skal hjælpe mennesker i arbejde, og i dag har virksomheden 12 ansatte. Grys innovative tilgang, ihærdighed og dedikation blev torsdag den 27. maj belønnet, da hun og virksomheden Pakkeriet Hadsund vandt DM i Entreprenørskab for studerende, en billet til EM og 50.000 kr. i startkapital. Der var også priser til studerende fra Odense og Aarhus.