Nordjyske kvinder skaber virksomheder der overlever –og bedre end mændenes!

Ser man på hvor mange af de nye virksomheder,der overlever de første kritiske femår, så skiller Nordjylland sig ud. Som det eneste sted i Danmark, er kvinderne her bedre til at holde liv i deres virksomhed end mændene. Det viser en ny analyse af startupstiftere og deres team, som Fonden for Entreprenørskab står bag.

I Nordjylland overlever 37pct. af virksomhederne stiftet af kvinder de første kritiske fem år, mod 36 pct. af virksomhederne stiftet af mænd. I alle andre regioner har virksomheder stiftet af mænd en væsentlig højere overlevelsesgrad fem år efter etableringend kvindernes.Ser manpå landsplan, såhar virksomheder stiftet af mænd ogsåen dobbelt så høj chance for at overlevede førstefem år, som virksomheder stiftet af kvinder.Til gengæld er det stadig virksomheder stiftet af mænd, som genererer flest arbejdspladser og har størstomsætning-både på landsplan og i Nordjylland.