Danske Osteopater

Nordisk topmøde

Det nordiske osteopati formandskab mødtes med Liselott Blixt, formand for Sundheds- og Ældreudvalget i Folketinget.
Fra venstre: Helge Skåtun, Laura Lee Kamppila, Gudrun Göransson, Hanna Tómasdóttir og Liselott Blixt på Liselotts kontor. Fotos: Ólafur Steinar Gestsson

Det første nordiske formandsmøde mellem de nationale osteopatforeninger fra Norge, Sverige, Finland og Danmark, startede med et officielt besøg hos Liselott Blixt, formand for Sundheds- og Ældreudvalget, i Folketinget.

Norsk Osteopatforbund (NOF), blev repræsenteret ved formand Helge Skåtun. Svenska Osteopatförbundet (SOF), blev repræsenteret ved formand Gudrun Göransson. Suomen Osteopaattiliitto Ry- Finlands Osteopatförbund Rf, blev repræsenteret ved formand Laura Lee Kamppila, og Danske Ostopater (DO) blev repræsenteret ved formand Hanna Tómasdóttir.

Formålet med mødet var, at styrke de nordiske relationer, med henblik på et tæt samarbejde samt videns – og visionsdeling. Osteopati er en forholdsvis ung, men autoriseret sundhedsprofession i Danmark. Det var således et enstemmigt folketing der vedtog lovforslaget om autorisation af osteopater den 15. maj sidste år, under lederskab af netop Liselott Blixt, der havde kæmpet osteopaternes sag over de sidste par år.

Osteopati er nu autoriseret i tre ud af de fem nordiske lande: Island, Finland og Danmark, hvorimod osteopati i Norge og Sverige ikke er autoriseret endnu, men det håber vi, at snart ændres.

Osteopati er en manuel sundhedsprofession, baseret på naturvidenskabelige fag, som eksempelvis anatomi, fysiologi, neurologi, biomekanik og sygdomslære. Osteopater behandler alene med deres hænder som redskab og anvender blandt andet manipulationer og mobilisering af kroppens led, strækteknikker, massage af muskler og bindevæv, samt fascielle teknikker. En osteopat diagnosticerer, behandler samt forebygger muskel- og led problemer i hele bevægeapparatet, eksempelvis ryg-bækken- og nakkeproblemer, sports- og overbelastningsskader, hovedpine, samt gener relateret til graviditet og fødsel. Da årsagen til de oplevede symptomer kan stamme fra et andet sted i kroppen, behandler osteopaterne både symptomerne samt årsagen til symptomerne.

Foreningen Danske Osteopater består af 140 færdiguddannede osteopater. Alle medlemmer af Danske Osteopater bærer titlen M.R.O.DK, som står for Medlem af Danske Osteopater i Danmark.

Kontakt:

Hanna Tómasdóttir, DO M.R.O.DK
Formand for Danske Osteopater
Email: hanna@danskeosteopater.dk

Billeder

Download
Fra venstre: Hanna Tómasdóttir , Laura Lee Kamppila,  Gudrun Göransson og Helge Skåtun foran Christiansborg. Fotos: Ólafur Steinar Gestsson
Fra venstre: Hanna Tómasdóttir , Laura Lee Kamppila, Gudrun Göransson og Helge Skåtun foran Christiansborg. Fotos: Ólafur Steinar Gestsson
Download
Fra venstre: Gudrun Göransson, Hanna Tómasdóttir , Laura Lee Kamppila,  og Helge Skåtun på Proviantgården på Christiansborg. Fotos: Ólafur Steinar Gestsson
Fra venstre: Gudrun Göransson, Hanna Tómasdóttir , Laura Lee Kamppila, og Helge Skåtun på Proviantgården på Christiansborg. Fotos: Ólafur Steinar Gestsson
Download
Laura Lee Kamppila, Liselott Blixt, Helge Skåtun, Hanna Tómasdóttir og Gudrun Göransson til møde på Liselotts kontor. Fotos: Ólafur Steinar Gestsson

Information om Danske Osteopater

Følg pressemeddelelser fra Danske Osteopater

Flere pressemeddelelser fra Danske Osteopater

Sygeforsikringen ”danmark” giver tilskud til osteopatisk behandling fra 1.1.20182.11.2017 09:48:48 CET | Pressemeddelelse

Fra 1. januar 2018 giver Sygeforsikringen ”danmark” et tilskud til deres medlemmer når de modtager osteopatisk behandling, udført af en osteopat der i forvejen har en sundhedsautoriseret baggrund som fysioterapeut eller kiropraktor. Tilskuddet til Gruppe 1, Gruppe 2 og Gruppe 5 bliver 133 kroner for første behandling og 88 kroner for de efterfølgende behandlinger. Sygeforsikringen "danmark", der er en medlemsejet forening, har i dag mere end 2,4 million medlemmer.

Fængslet 57-årig massør er ikke uddannet osteopat7.3.2015 11:41:31 CET | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Osteopater tager skarpt afstand fra, at den 57årige mand, der nu er fængslet for at krænke kvindelige klienter, har udtalt, at han er uddannet osteopat. - ”Osteopat" er endnu ikke en beskyttet titel, og kan lige nu bruges af alle. Netop derfor er det vigtigt for klienter og os som uddannede osteopater, at der snart kommer en autorisationsordning, så vi sikrer, at de personer der benævner sig som osteopater, rent faktisk har den relevante uddannelse, udtaler foreningen.