Nordea køber Topdanmarks livs- og pensionsselskab

Topdanmark har netop indgået en aftale med Nordea, Nordens største bank, som køber Topdanmark Livsforsikring. Selskabet bliver Nordeas danske liv- og pensionsselskab.

Topdanmark Livsforsikring blev stiftet i 1972 og er siden vokset til aktuelt at være Danmarks femtestørste kommercielle pensionsselskab med over 225.000 kunder.

Pensionsselskabet har en stærk position i blandt andet SMV-segmentet og er markedsledende på en række områder inden for skræddersyede sundhedsløsninger og rådgivning om forebyggelse.

“Det er en stor og speciel dag for Topdanmark. Vi har i mange år haft en fordel ved at have skadesforsikring og pension samlet i én koncern til gavn for både kunder og aktionærer. Når vi alligevel vælger at acceptere et købstilbud, er det fordi, vi mener, at Nordea er den helt rigtige aktør til at drive og videreudvikle Topdanmark Livsforsikring, og fordi det giver nye muligheder for vores skadeforsikringsselskab,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Med handlen styrker vi samtidig det tætte, strategiske partnerskab mellem Nordea og Topdanmark. Vi kommer også fremover til at jagte synergier mellem skade- og livsforsikring, fremover bliver det blot gennem et stærkt partnerskab, da Topdanmark fortsat skal sælge livsforsikringer og pensionsløsninger fra Nordea til vores kunder. Det flugter med vores strategi om vækst gennem partnerskaber, “ siger han.

Markedsledende bank- og opsparingsløsninger
Samarbejdet mellem Nordea og Topdanmark blev lanceret januar 2020 med en fælles ambition om et stærkt kundefokus og ønsket om at sikre kunderne god rådgivning og førende løsninger. Det har på få år resulteret i et stadigt voksende antal fælleskunder, både privat-, landbrugs- og erhvervskunder.

“Vi er glade for at kunne offentliggøre aftalen. Topdanmark Livsforsikring er et rigtigt fint strategisk match og øger vores eksponering til det danske detailmarked for opsparing. Vi kender Topdanmark fra vores nuværende samarbejde om skadesforsikring og ser frem til at udvikle Topdanmark Livsforsikrings forretning i Nordea,” siger Mads Skovlund, leder af privatkundeforretningen i Nordea Danmark.

”Fremover vil Nordeas danske kunder få fordel af vores markedsledende bank- og opsparingsløsninger. Vi vil tilbyde Topdanmark Livsforsikrings produkter til Nordeas kunder via vores førsteklasses digitale platforme og omfattende filialnet,” siger han.

Købet er betinget af myndighedsgodkendelser og forventes gennemført i andet halvår af 2022. Topdanmark modtager en købesum svarende til en goodwill på 1,5 mia. kroner.

Fakta: Topdanmark Livsforsikring

• Danmarks femtestørste kommercielle pensionsselskab med over 225.000 kunder og en aktuel markedsandel på 9,6 procent.

• Selskabet forvalter omkring 90 mia. kroner (AUM)og havde i 2021 bruttopræmieindtægter på 10,36 mia. kroner.

• Topdanmark-koncernen har omkring 2.400 medarbejdere, hvoraf cirka 300 er ansat i Topdanmark Livsforsikring.

• Det blev grundlagt i 1972 som ‘AU/MLU livsforsikring gs.’ og blev i 1985 omdannet til aktieselskabet ‘Topdanmark Livsforsikring A/S.’

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Kunde får 230.000 kroner mere udbetalt: Topdanmark sænker prisen på bæredygtig pension12.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark går nu forrest i branchen og sænker prisen på selskabets Formålspension, der har ekstra vægt på ansvarlige og bæredygtige investeringer. I praksis sker det ved, at Topdanmark nedsætter ÅOP’en fra før op til 0,97 procent til op til 0,82 procent for pensionsproduktet. Nøgletallet, som står for årlige omkostninger i procent, viser den pris, som kunder betaler for at få administreret og investeret deres midler. Det bruges typisk til at sammenligne produkter og priser på tværs af selskaber, og det angiver årlige omkostninger som en procentsats af størrelsen på den samlede opsparing. Umiddelbart lyder en reducering på 0,15 procentpoint måske ikke af meget, men en kunde der har valgt “Formålspension Grøn omstilling”, og som har den mest udbredte investerings- og risikoprofil, sparer nu over 230.000 kroner*. Det er penge, som i stedet kan udbetales. ”Set over et helt pensionsforløb, fra kunden starter sin indbetaling til at pengene senere udbetales i en årrække, er det rigtig, rigti