Norddjurs har stoppet tilbagegangen

En markant nedgang sidste år ser nu i år ud til at være stoppet med en samlet enkelt plads frem for Norddjurs Kommune i DI’s Lokalt Erhvervsklima-undersøgelse til en 86. plads. Kommunens evne til at tiltrække nye virksomheder og nye borgere får dog en absolut bundplacering.

Hvis man graver dybt nok, kan man godt finde nogle ganske positive takter for Norddjurs Kommune i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2020. Det gælder blandt andet kategorien ”Kommunal sagsbehandling”, hvor kommunen ligger pænt over middel i rangeringen med resten af landets kommuner med en placering 39. Det gælder også underkategorien kommunale erhvervsskatter såsom dækningsafgifter, affalds- og byggesagsgebyrer. Her ligger kommunen helt oppe i topti-listen på en 8. plads.

- Danske virksomheders konkurrenceevne afhænger blandt andet af de politiske omkostninger, de bliver mødt med i den kommune, de slår sig ned i. Derfor er det afgørende, at det ikke bliver endnu dyrere at drive virksomhed i Danmark. Og her kan den enkelte kommune gøre en stor positiv forskel, som også gælder her for Norddjurs Kommune, siger formand for DI Randers-Norddjurs Per Hastrup.

Det bedste, man kan sige om kommunens resultat i år, er, at en markant nedgang med hele 19 pladser sidste år, nu ser ud til at være stoppet med et lille hak opefter til en 86. plads.

To bundplaceringer
Der er dog stadig et par kategorier, der halter bagefter, og det er i kategorierne ”Infrastruktur og transport” og ”Kommunens image”. I sidstnævnte ligger kommunen på en absolut bundplacering, 93. plads. Den kategori siger noget om kommunens placering på spørgsmål om tilfredshed med kommunens indsats for at fastholde og tiltrække nye borgere og nye virksomheder til kommunen samt på fire statistiske indikatorer, der viser, i hvor høj grad det lykkes at tiltrække nye borgere og virksomheder.

- Hvis man som kommune intet kan præstere her, er det lidt som at save den gren over, man selv sidder på. For er der noget, kommunerne skal leve af, så er det, at der hele tiden kommer nye virksomheder og nye borgere til området. Ellers bliver der let et dødvande, hvor virksomheder i stadig stigende grad kommer til at mangle kvalificerede medarbejdere, når der ikke flytter flere borgere til kommunen. Og hvis virksomheder fravælger at slå sig ned i kommunen, underminerer det også kommunen som et attraktivt sted, da der så er de færre muligheder af arbejdspladser at vælge imellem, og en indre dynamik mellem virksomhederne svinder ind, siger Per Hastrup.

Den anden bundplacering er på ”Infrastruktur og transport” på en 92. plads, og det er heller ikke for heldigt, mener formanden for DI Randers-Norddjurs

- Det koster mange penge og ressourcer, når eksempelvis medarbejdere sidder i kø på vejene, eller må kigge forgæves efter bussen, eller når varer fra danske virksomheder bliver forsinket. Nu kører letbanen heldigvis mellem Grenaa og Aarhus, og hvor hastigheden langs strækningen har kunnet sættes op takket være, at nogle mindre betydningsfulde overkørsler er lukket. Men der er stadig store udfordringer med transport ad landevejene i kommunen, siger formanden for DI Randers-Norddjurs.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2020

DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.

7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 pct. af den private beskæftigelse.

Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.