Nødhjælp på vej fra Nordhavn til Cyklon-ramte børn i Mozambique

50 ton nødhjælp bliver netop nu sendt fra UNICEFs Verdenslager i Nordhavn til de nødstedte efter cyklonen Idai. I Mozambique, Zimbabwe og Malawi er 1,5 millioner mennesker berørt – halvdelen af dem er børn. Mange er uden adgang til rent drikke vand, og det får FN’s Børneorganisation til at frygte koleraudbrud, fordi sygdommen spreder sig hurtigt gennem forurenet vand. Derfor indeholder nødhjælpsforsendelserne vandrensningsudstyr, sæbe og andre hygiejneartikler, der skal til for at beskytte mod smitten.
”Infrastrukturen er ødelagt mange steder i de berørte lande, men UNICEF har udsendt eksperter i nødhjælpslogistik, og de skal nok få nødhjælpen ud til de berørte,” siger Line Grove Hermansen, der er Kommunikationsdirektør i UNICEF Danmark.
Desværre er det næppe muligt at beskytte alle børn mod diarresygdomme, og derfor indeholder nødhjælpen også væskedrop og andet udstyr, der kan redde livet for dem, der bliver smittet.

For mere information og interview, kontakt Susan Knorrenborg, presseansvarlig UNICEF Danmark på 29891915.

Foto fra pakningen er vedhæftet.