Njord konsortiet vælger NIRAS som rådgiver til bud på energiø i Nordsøen

NIRAS skal være rådgiver for et konsortium bestående af ACCIONA, Boskalis, DEME og MT Højgaard International, tilsammen kaldet Njord Group. De fire selskaber skal sammen udvikle et bud på den planlagte energiø i Nordsøen for Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), der er projektudvikler på vegne af investorkonsortiet VindØ.

NIRAS er netop blevet udvalgt som rådgiver af konsortiet Njord Group, der skal udvikle et bud på verdens første energiø, der skal etableres i Nordsøen 100 km fra den danske vestkyst, hvor der er ideelle betingelser for at producere grøn energi med havvindmøller.

Njord Group konsortiet består af de fire førende internationale selskaber ACCIONA, Boskalis, DEME og MT Højgaard International, der tilsammen har omfattende ekspertise inden for havvindmøller, offshore- og marinekonstruktioner. Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) er projektudvikler for VindØ investorkonsortiet, der består af Pension Danmark, PFA og Andel.

”Vi er meget stolte over, at NIRAS er blevet valgt som rådgiver til et konsortium med selskaber af denne kaliber. Vi ser frem til at bidrage med vores ekspertviden til udviklingen af dette banebrydende projekt i den grønne omstilling,” siger Carsten Heine Lund, der er senior vice president i NIRAS.

Energiøen vil forventeligt blive forbundet til havvindmøller med en samlet kapacitet på 10 gigawatt. Desuden skal øen huse et innovationscenter med mulighed for lagring af energi og et Power-to-X anlæg, samt en havn og faciliteter til drift, vedligeholdelse og beboelse for udstationeret personale.

Stærke kompetencer inden for marineprojekter, havvindmøller og bæredygtighed

”Der er ingen tvivl om, at vores ekspertise inden for maritime projekter matcher vores samarbejdspartneres kompetencer særdeles godt. Vi har tidligere arbejdet sammen med flere af disse selskaber på forskellige projekter i både Skandinavien og internationalt, og vi har rigtig gode erfaringer fra disse samarbejder,” udtaler Christoffer Truelsen, der er vice president i NIRAS.

NIRAS har arbejdet på en lang række havvindmølleprojekter over hele verden, og har en omfattende ekspertise inden for offshore og marine konstruktioner. Dertil har rådgivervirksomheden også tilbundsgående erfaring med alle relevante miljøspørgsmål, herunder ikke mindst påvirkningerne af havmiljøet.

”Bæredygtighed er dybt forankret i vores DNA, og derfor passer Energi Ø projektet også perfekt til NIRAS’ mangeårige erfaringer med store marineprojekter, samt vores arbejde med den grønne omstilling,” uddyber Carsten Heine Lund.

Increasing the resilience of the North coast and Nile River Delta in Egypt15.12.2021 05:30:00 CET | Press release

The government of Egypt has initiated a comprehensive climate adaptation project to protect and plan the future of one of the world’s largest low-lying coastal and delta areas. The USD 105M project encompasses the construction of low cost nature-based systems in the Nile Delta coastal strip, thereby protecting some of the most populated areas of the country that are highly vulnerable to flooding during storms. The project will develop a climate resilient Integrated Coastal Zone Management Plan (ICZM Plan) for the 1,000 km along the Mediterranean coastline in Egypt.

The Njord Group consortium chooses NIRAS as advisor on tender for world’s first energy island in Denmark1.12.2021 06:00:00 CET | Press release

NIRAS will be the advisor of a consortium called Njord Group that consists of ACCIONA, Boskalis, DEME, and MT Højgaard International. The four companies will develop a joint tender for the future energy island in the North Sea in support of Copenhagen Infrastructure Partners that are acting as project developer on behalf of the investor consortium VindØ (Wind Island).