Ni år i Danmark, 23 år gammel – og Årets lærling er allerede kulturbærer

Årets lærling i DI Midt Vest er først og fremmest dygtig. Han scorer topkarakter på skolen og løser sine arbejdsopgaver med stor omhu. Samtidig er han allerede blevet kulturbærer i sin virksomhed, Plastix A/S i Lemvig. Han hedder Krasimir Deyanov Petrov – blandt venner ’Kris’ – er født i Bulgarien for snart 23 år siden, og han har boet i Danmark i ni år. Siden februar har han kunnet kalde sig industritekniker.

- Vi har valgt at give Kris prisen som Årets Lærling, fordi han viser stor faglig stolthed og hele tiden gør lidt ekstra for at udføre sine opgaver bedst muligt. Kris søger altid at få konkret feedback på, hvordan han kan gøre tingene bedre og modtager gerne kritisk feedback, som han tænker meget over og spørger ind til, forklarer Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

Kris har i den sidste tid af sin lærlingeperiode været tæt involveret i flere teknologiudviklingsprojekter og i håndtering af eksterne kundeopgaver. Opgaver som er løst til topkarakter.

- Kris er den gode rollemodel, fordi han er topengageret både i sit team og over for sine kolleger på tværs af Plastix’ arbejdsområder. Han står altid til rådighed, når der er kolleger som har brug for hjælp – og det gælder både menneskeligt og fagligt. Kris hjælper f.eks. gerne sine udenlandske kollegaer, så de føler sig som en del af teamet og kulturen. På den måde er han allerede kulturbærer i sin virksomhed. Det er godt gået af en lærling og noget, vi gerne vil hylde, siger formanden.

Kris er oprindeligt fra Bulgarien, men kom til Vestjylland for ni år siden, da hans forældre fik arbejde her. Han er velintegreret, taler flydende dansk, og forvalter sin flerkulturelle baggrund mesterligt.

Fra DI’s side er opfordringen klar – flere virksomheder bør uddanne flere faglærte.

- Jeg vil opfordre flere til at gøre som Plastix og ansætte flere lærlinge. Vores virksomheder har brug for faglærte, og det er altafgørende, at de kan få en læreplads. Vi har i år set en stigning i optaget på erhvervsuddannelserne for første gang i 10 år, og i netop vores kommuner her i Midt Vest har stigningerne været blandt de allerstørste med helt op til en fordobling i Lemvig. Det forpligter virksomhederne til også at have flere lærepladser klar, siger Claus Arberg.

FAKTA

Prisen uddeles mandag den 16. april på DI Midt Vests erhvervstræf på B&O Innovation Lab, Hjermvej 21, 7600 Struer. DI Midt Vest giver prisen til en elev eller lærling, som udmærker sig fagligt og kollegialt. Det kan f.eks. være begrundet i, at eleven eller lærlingen

• er flittig, hjælpsom, energisk, opfindsom, ”en god kammerat”
• har ydet en særlig faglig indsats
• har ydet en særlig social indsats. Gode karakterer er en fordel, men ikke et krav.

Alle DI Midt Vests 500 medlemmer kan indstille en eller flere lærlinge og elever.

Plastix A/S i Lemvig er en ung virksomhed med blot 5½ år på bagen. Der er i dag ca. 30 ansatte, og Kris har været med på det meste af vækstrejsen. Plastix udvikler maskiner, der kan omdanne udtjente fiskenet og hård affaldsplast til plastikgranulater, som kan genanvendes i industrien, i stedet for at havne i Verdens have.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, tlf.: 2924 7009, mail: mjnp@di.dk eller pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, tlf.: 2830 1544, mail: jofs@di.dk

Adm. koordinator Vinnie Røslau