Ni år i Danmark, 23 år gammel – og Årets lærling er allerede kulturbærer

Årets lærling i DI Midt Vest er først og fremmest dygtig. Han scorer topkarakter på skolen og løser sine arbejdsopgaver med stor omhu. Samtidig er han allerede blevet kulturbærer i sin virksomhed, Plastix A/S i Lemvig. Han hedder Krasimir Deyanov Petrov – blandt venner ’Kris’ – er født i Bulgarien for snart 23 år siden, og han har boet i Danmark i ni år. Siden februar har han kunnet kalde sig industritekniker.

- Vi har valgt at give Kris prisen som Årets Lærling, fordi han viser stor faglig stolthed og hele tiden gør lidt ekstra for at udføre sine opgaver bedst muligt. Kris søger altid at få konkret feedback på, hvordan han kan gøre tingene bedre og modtager gerne kritisk feedback, som han tænker meget over og spørger ind til, forklarer Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

Kris har i den sidste tid af sin lærlingeperiode været tæt involveret i flere teknologiudviklingsprojekter og i håndtering af eksterne kundeopgaver. Opgaver som er løst til topkarakter.

- Kris er den gode rollemodel, fordi han er topengageret både i sit team og over for sine kolleger på tværs af Plastix’ arbejdsområder. Han står altid til rådighed, når der er kolleger som har brug for hjælp – og det gælder både menneskeligt og fagligt. Kris hjælper f.eks. gerne sine udenlandske kollegaer, så de føler sig som en del af teamet og kulturen. På den måde er han allerede kulturbærer i sin virksomhed. Det er godt gået af en lærling og noget, vi gerne vil hylde, siger formanden.

Kris er oprindeligt fra Bulgarien, men kom til Vestjylland for ni år siden, da hans forældre fik arbejde her. Han er velintegreret, taler flydende dansk, og forvalter sin flerkulturelle baggrund mesterligt.

Fra DI’s side er opfordringen klar – flere virksomheder bør uddanne flere faglærte.

- Jeg vil opfordre flere til at gøre som Plastix og ansætte flere lærlinge. Vores virksomheder har brug for faglærte, og det er altafgørende, at de kan få en læreplads. Vi har i år set en stigning i optaget på erhvervsuddannelserne for første gang i 10 år, og i netop vores kommuner her i Midt Vest har stigningerne været blandt de allerstørste med helt op til en fordobling i Lemvig. Det forpligter virksomhederne til også at have flere lærepladser klar, siger Claus Arberg.

FAKTA

Prisen uddeles mandag den 16. april på DI Midt Vests erhvervstræf på B&O Innovation Lab, Hjermvej 21, 7600 Struer. DI Midt Vest giver prisen til en elev eller lærling, som udmærker sig fagligt og kollegialt. Det kan f.eks. være begrundet i, at eleven eller lærlingen

• er flittig, hjælpsom, energisk, opfindsom, ”en god kammerat”
• har ydet en særlig faglig indsats
• har ydet en særlig social indsats. Gode karakterer er en fordel, men ikke et krav.

Alle DI Midt Vests 500 medlemmer kan indstille en eller flere lærlinge og elever.

Plastix A/S i Lemvig er en ung virksomhed med blot 5½ år på bagen. Der er i dag ca. 30 ansatte, og Kris har været med på det meste af vækstrejsen. Plastix udvikler maskiner, der kan omdanne udtjente fiskenet og hård affaldsplast til plastikgranulater, som kan genanvendes i industrien, i stedet for at havne i Verdens have.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, tlf.: 2924 7009, mail: mjnp@di.dk eller pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, tlf.: 2830 1544, mail: jofs@di.dk

Adm. koordinator Vinnie Røslau

Gedigen dansk kvalitet og moderne produktion udløser prestigefyldt pris til vestjysk virksomhed22.10.2018 13:31pressemeddelelse

Virksomhederne har talt: Midt- og Vestjylland er Danmarks bedste erhvervsområde3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Danmarksmesteren i dialog med virksomhederne er nu vestjysk3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Der er stor fremgang for erhvervsklimaet i de vestjyske kommuner, Holstebro, Lemvig og Struer. Det viser den seneste måling af erhvervsvenligheden på tværs af landets kommuner, DI’s Lokalt Erhvervsklima, som laves en gang om året. Struer springer 14 pladser til en 36.-plads, der er deres bedste nogensinde. Lemvig går 12 pladser frem til en 13.-plads, som også er deres hidtil bedste, og Holstebro forbedrer sin placering med to pladser og bliver nr. 12. Og det høster roser over hele linjen fra formanden for DI Midt Vest, Claus Arberg. - Det har nu gennem flere år stået klart, at vi kan noget helt særligt her i det midt- og vestjyske. Vores kommuner har konsekvent fået flotte tilbagemeldinger fra vores virksomheder, og trods intensiveret konkurrence fra landets øvrige kommuner, synes succes at avle mere succes. Jeg er så stolt over, at vi i fællesskab – virksomheder og kommuner – har formået at gøre et fremragende erhvervsområde endnu bedre, siger Claus Arberg. Og i år er der ekstra god g

Ringkøbing-Skjern stormer stilsikkert ind i erhvervsvenlighedens top-53.9.2018 21:30pressemeddelelse

Ringkøbing-Skjern Kommune springer hele 18 pladser frem i DI´s måling af erhvervsvenligheden på tværs af landet, Lokalt Erhvervsklima. Dermed lander Ringkøbing-Skjern på en flot samlet 5.-plads, og det er den højeste placering, kommunen har opnået i de ni år, undersøgelsen er lavet. Claus Arberg, som er formand for DI Midt Vest, har svært ved at få armene ned. - Det er den bedste nyhed i lang tid, at Ringkøbing-Skjern med stormskridt har arbejdet sig op af listen og ind på en flot samlet 5.-plads i Lokalt Erhvervsklima i år. Hatten af for det flotte resultat, siger formand i DI Midt Vest, Claus Arberg. Blot sidste år, hvor Ringkøbing-Skjern lå på en 23.-plads, satte kommunen som mål at komme i top-5. Men de havde nok ikke forestillet sig, at det skulle gå så stærkt. - Det er super stærkt gået af Ringkøbing-Skjern kommune. De satte sig et mål, arbejdede stålsat på at nå det og kan allerede et år efter se det mål nået. Det sender et tydeligt signal, også til landets øvrige kommuner, om a

Virksomhederne i Midt Vest mangler hænder og hoveder – og de sidder selv med en del af nøglen til at løse udfordringen12.4.2018 16:10Presseinvitation

Vær med, på Erhvervstræf i DI Midt Vest, når vi stiller skarpt på, hvordan områdets virksomheder kan være med til at løse den voksende udfordring med mangel på arbejdskraft – og blive bedre til at fortælle om sine succeser. Kristian Jensen tager bl.a. pulsen på dansk økonomi, giver sine bud på løsninger på vores udfordringer og sine indspark til, hvad der gør Midt- og Vestjylland til noget særligt.