NGO’er udgiver bog om Verdensmål for at inspirere kirker til handling

Folkekirkens Nødhjælp, ADRA Danmark, Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling og Folkekirkens mellemkirkelige Råd er gået sammen om at udgive ’Verdensmålsbogen’. Formålet er at inspirere og engagere menigheder, organisationer og kristne i hele Danmark til at handle på verdens udfordringer lokalt, så det får global virkning

Foto: Rune Petersen. Fra økologisk gudstjeneste, Københavns domkirke 2014

Kan Bibelen, den kristne tro og teologisk refleksion være en ressource i arbejdet på at nå FN’s 17 Verdensmål? Det mener en række kirkelige organisationer, der nu er gået sammen om at udgive en inspirationsbog til kirker og kristne netværk i Danmark. Udgivelsen hedder ’Verdensmålsbogen – FN’s Verdensmål i lyset af den kristne tro’.

Bogen giver refleksioner over, hvad Bibelen og kristendommen har at sige til hvert enkelt Verdensmål. Her er input til fx prædikener, kirkeligt børnearbejde og studiegrupper. Hvert af de 17 temaer sluttes af med forslag til sange og salmer, en bøn, spørgsmål til debat samt opfordring til handlinger.

Udgiverne af bogen - Folkekirkens Nødhjælp, ADRA Danmark, Dansk Missionsråds Udviklingspulje og Folkekirkens mellemkirkelige Råd udtrykker enstemmigt i forordet (forkortet):

”For at ændre de grundlæggende strukturer, som skaber konflikt, uretfærdighed og klimaproblemer, må vi være mange, som går sammen.”

Generalsekretæren for ADRA Danmark, Jens Vesterager siger: ”Kirken er Guds udstrakte arm på jord til at passe på kloden og mennesker, men kirkerne er blevet kaldt sovende kæmper. Vi kristne skal være vågne i forhold til at være gode eksempler, og Verdensmålene er et forsøg på at sætte retningen for, hvordan vi passer bedre på skaberværket.”

”Med verdensmålene har vi som kirkelige organisationer fået et nyt sprog, som vi kan bruge til nå hele befolkningen for at fremme en fælles sag – nemlig at skabe en bæredygtig fremtid for alle mennesker i verden, og at ingen skal lades tilbage,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Verdensmålene ind under huden

Sognepræst Finn Dyrhagen, fra Majbølle Kirke på Lolland, tager med glæde imod udgivelsen.

”Jeg glæder mig til at få materialet i hånden og bruge det. Jeg er med i et seniornetværk, der har arbejdet med at få de lokale kirker til at få Verdensmålene ind under huden. Vi vil ikke blot folde hænderne og gå hjem igen. Kirken har en opgave med at passe på skaberværket. Indtil nu har vi blot arbejdet med to-tre af målene, så det er jo helt fantastisk, at der nu findes en bog, hvor alle målene er behandlet.”

Bogen lanceres mandag den 20. januar kl. 14:00 til 15:30

Vedhæftede PDF er klausuleret til mandag den 20 januar

Sted: I kantinen hos Folkekirkens Nødhjælp, Meldahlsgade 3, 1613 København V

Alle er velkomne – tilmelding er ikke nødvendig!

Kontakt:

Generalsekretærerne stiller gerne op til interview:

Birgitte Qvist-Sørensen, mobil: 29 70 06 23 (Folkekirkens Nødhjælp)

Jens Vesterager, mobil 30 10 98 15 (ADRA Danmark)

Foto: Rune Petersen. Fra økologisk gudstjeneste, Københavns domkirke 2014

H.K.H. Prinsesse Marie modtager 3,41 mio. kroner til nye madspildsbutikker på vegne af Folkekirkens Nødhjælp25.11.2019 11:11:24 CETPresseinvitation

Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie gæster mandag den 2. december 2019 Københavns Sydhavn. Her vil Prinsessen hilse på de mange frivillige, der snart kan slå dørene op til Folkekirkens Nødhjælps fjerde Wefood-butik. Under besøget vil Prinsessen på vegne af Folkekirkens Nødhjælp modtage 3,41 mio. kr. af Salling Fondene til åbningen af flere Wefood-butikker.