Nets frasælger sine konto-til-konto baserede services til Mastercard

Nets og Mastercard har i dag offentliggjort, at Mastercard har indgået en aftale om at købe Nets konto-til-konto baserede services – clearing og realtids betalinger samt digitale regningsbetalinger- for €2.85 mia. (cirka 21.3 mia. kr.).

Salget er i tråd med Nets europæiske strategi om at fokusere på sine stærke og skalerbare forretningsområder inden for forretningsservices (Merchant Services) og processing (Financial & Network Services).

”Vi har igennem de seneste fem år opbygget en stærk konto-til-konto platform med globale vækstperspektiver. Men for fuldt ud at realisere det internationale vækstpotentiale ud over vores eksisterende geografiske tilstedeværelse kræves evner og ressourcer i en grad, som kun en etableret, global markedsleder besidder. Med sin globale rækkevidde er Mastercard i en unik position til at kunne forløse det potentiale som vores konto-til-konto platform har. Aftalen styrker vores fleksibilitet og gør os i stand til at tage del i den igangværende konsolidering af betalingsindustrien. Den gør os også i stand til at udbygge vores førende position som en one-stop shop for forretninger og en stærk udbyder af processing services til banker på tværs af Europa,” siger Bo Nilsson, CEO for Nets.

Tilgangen til Nets teknologi og medarbejdere på området vil komplementere Mastercards eksisterende kompetencer på konto-til-konto området.

“De globale perspektiver for realtids betalinger accelerer. Denne aftale styrker vores unikke position som en one-stop shop partner som kan dække alle banker, forretninger og staters betalingsbehov. I kombination med Mastercards nuværende aktiver så som Vocalink, Transfast og Transactis får vi nu en innovationskraft og ekspertise inden for realtids betalinger, som virkelig differentierer os,” siger Michael Miebach, Chief Product & Innovation Officer i Mastercard

De solgte aktiviteter dækker over hovedparten af Nets Corporate Service forretning, dvs. clearing og realtidsbetalinger samt digitale regningsbetalinger, herunder Betalingsservice i Danmark og AvtaleGiro/eFaktura i Norge. Nets eID og digitaliserings services, som f.eks. NemID i Danmark, er ikke en del af handlen og vil blive fastholdt som en kernekompetence i Nets.

Aftalen skal nu godkendes af de relevante myndigheder, før handlen kan betragtes som endelig.

Mastercard Communications: Will O’Connor, will.oconnor@mastercard.com,
+1 914-325-4025

Nets Communications: Søren Winge, swing@nets.eu, +45 29 48 26 46

DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

Om Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologivirksomhed i den globale betalingsindustri. Vores globale processing netværk forbinder forbrugere, finansielle institutioner, forretninger, stater og virksomheder i mere end 210 lande og områder. Mastercard produkter og services gør handel i hverdagen – i forbindelse med shopping, rejser, at drive en forretning og økonomistyring – nemmere, mere sikker og mere effektiv for alle.

BOKIS og Nets indgår ny aftale om Dankort og internationale betalingskort8.11.2019 10:15:00 CETPressemeddelelse

BOKIS og Nets har indgået en 5-årig aftale med Nets om fortsat udstedelse af Dankort. Det betyder, at kunder i BOKIS-institutterne fortsat vil kunne betale med Dankort, som de kender det i dag, og dermed gøre brug af den mest udbredte betalingsløsning herhjemme. Samtidig har parterne fornyet deres aftale om håndtering af betalinger med internationale betalingskort. ”Vi bakker op om Dankortet, som er danskernes foretrukne betalingsform. Det har vi gjort indtil nu, og det er aftalen et udtryk for, at vi fortsætter med”, siger direktør i BOKIS og Lokale Pengeinstitutter, Jan Kondrup. Søren Nicolaisen, der udgør den anden halvdel af direktionen af BOKIS og samtidig er direktør for Landsdækkende Banker er enig. ”Uden at løfte sløret for detaljerne, så synes vi, at vi har opnået en særdeles konkurrencedygtig aftale for de mindre og mellemstore pengeinstitutter”, siger han. Til sammen repræsenterer BOKIS-institutterne ca. 45 procent af det danske kortbetalingsmarked. Der er tale om Sydbank, S