Nemlig.com og Junkfood deler mad ud til gadens folk

Onlinesupermarkedet nemlig.com og Junkfood er gået sammen om at sætte fokus på måltider til gadens folk - og hvordan man sikrer en optimal udnyttelse af de overskudsvarer, der kan benyttes til godgørende formål.
Junkfood laver hver dag 300 måltider til udsatte borgere i hovedstaden. Foto: Phillip Eistrup Davidsen

Hver eneste dag bliver alt for mange fødevarer smidt ud i den danske dagligvarehandel, selvom varerne sagtens kan benyttes af godgørende virksomheder og organisationer.

Det vil nemlig.com gøre op med, og derfor er onlinesupermarkedet gået sammen med Junkfood, der hver dag laver måltider til gadens folk i kampen mod madspild.

I anledning af den nationale madspildsdag d. 29. september afholder nemlig.com og Junkfood et event på Halmtorvet, hvor der vil blive uddelt overskudsvarer fra nemlig.com og lavet varme retter fra Junkfoods køkken.

Sammen ønsker nemlig.com og Junkfood at sætte fokus på at omsætte overskudsmad til glæde for de udsatte borgere, der bor på gaden, og samarbejdet glæder i særdeleshed daglig leder hos Junkfood, Jeanette Duus:

”Hver dag laver vi 300 måltider til byens udsatte borgere, der fordeles ud til byens væresteder og herberger. Det kunne vi slet ikke klare, hvis ikke at vi samarbejdede med virksomheder og leverandører såsom nemlig.com, der donerer overskudsvarer og støtter vores drift økonomisk,” siger Jeanette Duus.

Samarbejdet er også en vigtig del af nemlig.coms arbejde med klima og bæredygtighed. Virksomheden har i dag dagligvarebranchens laveste madspild og har yderligere dedikeret sig til at halvere sit madspild inden 2030.

Men nemlig.com ønsker at skrue yderligere op for ambitionerne sammen med hele branchen.

”Madspild er en kæmpe unødvendig klimasynder, der hvert år står for 8% af al global CO2-udledning. Det er bydende nødvendigt, at vi får etableret et forpligtende samarbejde med en ambitiøs målsætning, der udrydder madspild. Hvis dette skal ske, er det nødvendigt med en større politisk bevågenhed om madspild,” siger Jakob Zeuthen, der er bæredygtighedschef i nemlig.com.

Nemlig.com og Junkfood deler overskudsvarer ud på Halmtorvet 17, 1700 København V. i tidsrummet 10-12 torsdag d. 29/9.

Jeanette Duus er daglig leder i Junkfood, og glæder sig over samarbejdet med virksomheder som nemlig.com. Foto: Phillip Eistrup Davidsen
Virksomheder såsom nemlig.com donerer overskudsvarer til Junkfood hver uge. Foto: Phillip Eistrup Davidsen

nemlig.com er Danmarks største online supermarked. Virksomheden har arbejdet med madspild sin 2010, og har som følge et enormt lavt madspild. Madspild udgør kun 0,7% af virksomhedens omsætning – hos dagligvarekæder med fysiske butikker udgør madspild cirka 2% af omsætningen.

Om Junkfood
Junkfood laver hver dag mad til gadens hjemløse i København. Junkfood blev etableret under covid-19 nedlukningerne. Her valgte Michelin-kokken Rasmus Munk at starte Junkfood, der i stedet sikrede at kokkene i restauranten Alchemist kunne lave mad til gadens folk. I dag har Junkfood 3 fuldtidskokke og 3 kokkeelever ansat, der laver mad til udsatte borgere.