NemByg vinder DI-pris som Årets Læreplads i Sydvestjylland

DI Sydvestjylland har valgt en af Esbjerg-områdets største byggevirksomheder NemByg A/S som Årets Læreplads, og prisen blev overrakt onsdag den 24. maj ved den regionale DI-forenings Erhvervstræf hos Lego Campus i Billund. Valget af NemByg er blandt andet begrundet i, at virksomheden tilbyder en række forskellige aktiviteter for lærlingene.
Til venstre projektleder Jesper Møller sammen med kunde- og markedschef Karsten Larsen, begge NemByg A/S, ved overrækkelsen af DI Sydvestjyllands Lærepladspris.

En af NemBygs aktuelt 21 lærlinge er Christian Mortensen, 19 år, som er to år inde i læretiden og kan kalde sig udlært tømrer om halvandet år.

- Det er virkelig flot, at NemByg får den pris, og det er fortjent. Firmaet går meget op i sikkerhed med udstyr, der skal beskytte os mod støv og skadelige partikler, når vi arbejder, og vi har det godt med de mennesker, vi arbejder sammen med i det daglige. Svendene ved godt, at vi ikke kan det hele – endnu. Når jeg går sammen med en svend, rydder jeg op den ene dag ved fyraften, og han gør det dagen efter. Og så er der alle lærlingearrangementerne. Det betyder alt sammen meget for, at vi trives som lærlinge, siger Christian Mortensen.

Lærlingeteamet i NemByg består løbende af ca. 20 unge mennesker, der under uddannelsen gennemgår en række faglige og sociale aktiviteter for at styrke fællesskabet og gøre lærlingetiden til en periode, de med glæde vil tænke tilbage på senere i arbejdslivet..

NemBygs tilbuds- og markedschef Karsten Larsen, der er ansvarlig for lærlingenes uddannelse, glæder sig over anerkendelsen fra DI Sydvestjylland:

- Vi ønsker at tage ansvar for at holde gang i fødekæden af dygtige og ordentlige tømrersvende, som elsker godt håndværk. Derfor sætter vi løbende forskellige initiativer i gang over for vores lærlinge. At det nu har indbragt os titlen som Årets Læreplads, er vi meget stolte af, og vi deler den med vores dygtige lærlinge og de medarbejdere, der tager ansvar for give dem en god og udbytterig læretid, siger Karsten Larsen.

NemBygs lærlingeaktiviteter spænder vidt. For eksempel har virksomheden oprettet en Facebook-gruppe, hvor både virksomhed og lærlinge kan kommunikere på tværs. Lærlingene samles også fysisk fire-fem gange om året for at styrke det sociale fællesskab og inspirere dem til at hjælpe hinanden, både på skole og under praktikforløbet. På disse lærlingemøder har de besøgt leverandørvirksomheder og byggepladser.

Lærlingene har også kørt gokart og deltaget i fitness og klatreevents. Møderne har forskellige temaer, for eksempel sundhed, sikkerhed, arbejdsmiljø og personligt lederskab.

Alle disse initiativer er blevet bemærket af DI Sydvestjylland.

- I DI Sydvestjylland vil vi gerne give et skulderklap til en virksomhed, der gør en ekstra indsats over for sine lærlinge. Vi har brug for, at unge mennesker i højere grad vælger at tage en erhvervsuddannelse. Derfor vil vi gerne sætte fokus på, at virksomhederne selv kan være med til at gøre sig attraktive over for de unge. Vi synes, at NemByg er et rigtigt godt eksempel på en virksomhed som virkeligt gør en ekstra indsats, siger formand for DI Sydvestjylland, Jesper Toft Mathiasen, koncerndirektør i Claus Sørensen Gruppen.

Yderligere oplysninger:Tilbuds- og markedschef Karsten Larsen, NemByg A/S, 5139 3435,
Chefkonsulent Morten Karlsbjerg, DI, 2917 9440, e-mail moka@di.dk

Chefkonsulent Morten Karlsbjerg