Negativ trafikvækst præger fortsat trafikken på Storebælt

Indtægterne fra vejtrafikken på Storebælt var på 1.178 mio. kr., hvilket er et fald på 247 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. Trafikken faldt samlet set med 23,9 pct., hvor personbilerne faldt med 27 pct. og lastbilerne med 0,4 pct.
Den økonomiske effekt af covid-19 på Storebælt har isoleret set været et indtægtstab på ca. 250 mio. kr. for første halvår af 2020.
Omsætning fra jernbaneanlæg er på 153 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg.
- Situationen med Covid-19 påvirker fortsat trafikken over Storebælt og Øresund. Det giver os et betydeligt fald i indtægterne, som både påvirker periodens resultat og forventningerne til året som helhed, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
- Vi har dog samtidig også på Storebæltsbroen mærket, at danskerne holdt sommerferie herhjemme. I juli kørte næsten 1,3 mio. biler over Storebælt, og juli blev således den største rejsemåned i broens historie. Tre ud af fire kunder valgte automatisk betaling med mulighed for hurtig passage i vores nye ekspresbaner, og det har bidraget til, at vi kunne håndtere den ekstra ferietrafik, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 89 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. Omsætningen fra vejtrafikken er således faldet med 213 mio. kr.
Koncernens renteudgifter var på 134 mio. kr., og er som følge af det lave inflationsniveau faldet med 67 mio. kr. i forhold til 1. halvår 2019.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første seks måneder et overskud på 773 mio. kr. mod et overskud sidste år på 1.072 mio. kr.
Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en udgift på 881 mio. kr.
Koncernens resultat efter skat blev et underskud på 86 mio. kr. mod et underskud på 890 mio. kr. sidste år. Forbedringen – trods tabte trafikindtægter - skyldes primært værdireguleringer af finansielle poster, som har påvirket udviklingen i resultat efter skat positivt med ca. 1.040 mio. kr.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter andet kvartal steget til 19,7 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.
Det igangværende udbrud af covid-19, nedlukning af arbejdspladser og landegrænser og efterfølgende langsomme genåbning har skabt stor usikkerhed om resultatet for indeværende år.
De oprindelige forventninger til resultatet for 2020, baseret på budgettet vedtaget i november 2019, var et overskud før dagsværdireguleringer og skat mellem 2,0 - 2,2 mia. kr. Ved udgangen af juni var det samlede indtægtstab for vejforbindelserne over Storebælt og Øresund på ca. 375 mio. kr. og det vurderes, afhængig af udviklingen i covid-19 udbruddet, at indtægtstabet i 2020 kan løbe op i 700 - 900 mio. kr.
For koncernen udgør forventningerne til årets resultat for 2020 før dagsværdireguleringer og skat et overskud mellem 1,3 - 1,8 mia. kr.
Læs delårsrapporten her
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni *)
|
|
|
Indtægt, vej (Storebælt) |
1.178 |
1.425 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
153 |
161 |
Andre indtægter |
28 |
30 |
Indtægter i alt |
1.359 |
1.616 |
Driftsomkostninger |
-226 |
-227 |
Afskrivninger |
-407 |
-398 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
726 |
991 |
Renteomkostninger |
-134 |
-201 |
Resultat før værdiregulering |
592 |
790 |
Værdiregulering **) |
-789 |
-2.005 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
89 |
74 |
Resultat før skat |
-108 |
-1.141 |
Skat |
22 |
251 |
Resultat efter skat |
-86 |
-890 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en udgift på 92 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer udgør et overskud på 181 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 773 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni
Storebælt |
Øresund |
|||||
Antal biler pr. dag |
|
|
Vækst |
|
|
Vækst |
Personbiler |
22.780 |
31.077 |
-27 pct. |
10.159 |
17.673 |
-42,5 pct. |
Lastbiler |
4.122 |
4.145 |
-0,4 pct. |
1.381 |
1.419 |
-2,7 pct. |
Busser |
50 |
136 |
- 63 pct. |
56 |
157 |
-64,2 pct. |
I alt |
26.953 |
35.358 |
-23,9 pct. |
11.814 |
19.496 |
-39,4 pct. |
Nøgleord
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+4521704450lgt@sbf.dkMikkel HemmingsenAdm. direktør, Sund & Bælt
Tlf:33 93 52 00Billeder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge10.9.2025 08:44:25 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.
Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen8.9.2025 14:31:34 CEST | Pressemeddelelse
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.
Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9
Vedligehold på Storebæltsbroen i næste uge14.8.2025 13:14:17 CEST | Pressemeddelelse
I næste uge udføres der vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen. Det sker i aften- og nattetimerne for at genere trafikken mindst muligt. I denne periode vil der være dobbeltrettet trafik. Broen lukkes kortvarigt ad flere omgange for at omlægge trafikken.
Nu åbner vejbroerne ved Femern Bælt-tunnelen14.8.2025 09:38:59 CEST | Pressemeddelelse
To nye vejbroer på Færgevej ved Rødbyhavn åbner for trafik mandag den 18. august. Broerne fører Færgevej for den kommende jernbane og motorvej til Femern Bælt-tunnelen til Tyskland.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum