Negativ trafikvækst præger fortsat trafikken på Storebælt
Indtægterne fra vejtrafikken på Storebælt var på 1.178 mio. kr., hvilket er et fald på 247 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. Trafikken faldt samlet set med 23,9 pct., hvor personbilerne faldt med 27 pct. og lastbilerne med 0,4 pct.
Den økonomiske effekt af covid-19 på Storebælt har isoleret set været et indtægtstab på ca. 250 mio. kr. for første halvår af 2020.
Omsætning fra jernbaneanlæg er på 153 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg.
- Situationen med Covid-19 påvirker fortsat trafikken over Storebælt og Øresund. Det giver os et betydeligt fald i indtægterne, som både påvirker periodens resultat og forventningerne til året som helhed, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
- Vi har dog samtidig også på Storebæltsbroen mærket, at danskerne holdt sommerferie herhjemme. I juli kørte næsten 1,3 mio. biler over Storebælt, og juli blev således den største rejsemåned i broens historie. Tre ud af fire kunder valgte automatisk betaling med mulighed for hurtig passage i vores nye ekspresbaner, og det har bidraget til, at vi kunne håndtere den ekstra ferietrafik, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 89 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. Omsætningen fra vejtrafikken er således faldet med 213 mio. kr.
Koncernens renteudgifter var på 134 mio. kr., og er som følge af det lave inflationsniveau faldet med 67 mio. kr. i forhold til 1. halvår 2019.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første seks måneder et overskud på 773 mio. kr. mod et overskud sidste år på 1.072 mio. kr.
Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en udgift på 881 mio. kr.
Koncernens resultat efter skat blev et underskud på 86 mio. kr. mod et underskud på 890 mio. kr. sidste år. Forbedringen – trods tabte trafikindtægter - skyldes primært værdireguleringer af finansielle poster, som har påvirket udviklingen i resultat efter skat positivt med ca. 1.040 mio. kr.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter andet kvartal steget til 19,7 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.
Det igangværende udbrud af covid-19, nedlukning af arbejdspladser og landegrænser og efterfølgende langsomme genåbning har skabt stor usikkerhed om resultatet for indeværende år.
De oprindelige forventninger til resultatet for 2020, baseret på budgettet vedtaget i november 2019, var et overskud før dagsværdireguleringer og skat mellem 2,0 - 2,2 mia. kr. Ved udgangen af juni var det samlede indtægtstab for vejforbindelserne over Storebælt og Øresund på ca. 375 mio. kr. og det vurderes, afhængig af udviklingen i covid-19 udbruddet, at indtægtstabet i 2020 kan løbe op i 700 - 900 mio. kr.
For koncernen udgør forventningerne til årets resultat for 2020 før dagsværdireguleringer og skat et overskud mellem 1,3 - 1,8 mia. kr.
Læs delårsrapporten her
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni *)
|
|
|
Indtægt, vej (Storebælt) |
1.178 |
1.425 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
153 |
161 |
Andre indtægter |
28 |
30 |
Indtægter i alt |
1.359 |
1.616 |
Driftsomkostninger |
-226 |
-227 |
Afskrivninger |
-407 |
-398 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
726 |
991 |
Renteomkostninger |
-134 |
-201 |
Resultat før værdiregulering |
592 |
790 |
Værdiregulering **) |
-789 |
-2.005 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
89 |
74 |
Resultat før skat |
-108 |
-1.141 |
Skat |
22 |
251 |
Resultat efter skat |
-86 |
-890 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en udgift på 92 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer udgør et overskud på 181 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 773 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni
Storebælt |
Øresund |
|||||
Antal biler pr. dag |
|
|
Vækst |
|
|
Vækst |
Personbiler |
22.780 |
31.077 |
-27 pct. |
10.159 |
17.673 |
-42,5 pct. |
Lastbiler |
4.122 |
4.145 |
-0,4 pct. |
1.381 |
1.419 |
-2,7 pct. |
Busser |
50 |
136 |
- 63 pct. |
56 |
157 |
-64,2 pct. |
I alt |
26.953 |
35.358 |
-23,9 pct. |
11.814 |
19.496 |
-39,4 pct. |
Nøgleord
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+4521704450lgt@sbf.dkMikkel HemmingsenAdm. direktør, Sund & Bælt
Tlf:33 93 52 00Billeder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Midlertidig genåbning af afkørsel 45, Nyborg Ø23.4.2024 11:18:19 CEST | Pressemeddelelse
Etablering af ny, lydabsorberende støjskærm ved afkørsel 45, Nyborg Ø, på motorvej E20 udskydes i nogle uger. Det betyder, at afkørsel 45 igen er åben.
En ny ø på tippen af Sprogø skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har afsat 10 millioner kroner til en række naturprojekter, der skal styrke biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på tippen af Sprogø, der skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter som fjord-, hav- og dværgternen. Sprogø er meget mere end et sted, vi passerer kortvarigt, når vi krydser Storebælt. Det er også et levested for et væld af forskellige dyrearter som fugle, padder og insekter. For at styrke biodiversiteten endnu mere har Sund og Bælt valgt at afsætte 10 millioner kroner til en række naturprojekter. Den første fase af projektet er nu gået i gang og involverer etableringen af både en ø, en sø og en faunapassage på Sprogøs nordlige del. Projekterne er et vigtigt skridt i Sund og Bælts arbejde med biodiversitet, fortæller Ditte Marie Hjort, der er projektansvarlig i Sund & Bælts afdeling for bæredygtighed. - Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, hvilket betyder, at der er naturtyper og dyr, som kræver en
Bæredygtighed i fokus ved etablering af ny støjskærm ved Nyborg11.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund Bælt har lagt særlig vægt på bæredygtighed ved valg af entreprenør til ny støjskærm ved Nyborg. Vinderen af udbuddet udmærkede sig blandt andet ved udbredt brug af genbrugsmaterialer i løsningen.
Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i næste uge9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I næste uge – uge 16 - bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet I uge 16, startende mandag aften den 15. april, vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 20.00 og 05.00. Det gælder mandag, tirsdag og onsdag aften. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 20 og igen om morgenen kl. 05 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarb
Stigende fritidstrafik bidrager til godt årsresultat5.4.2024 13:05:55 CEST | Pressemeddelelse
Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron blev der hen over sommeren sat flere rekorder, og juli blev den største rejsemåned på begge broer hidtil. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året. Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.155 mio. kr. og steg med 2 pct. i forhold til 2022. Den samlede vækst i trafikken på Storebæltsforbindelsen var på 2,9 pct., og betød at vejtrafikken satte ny årsrekord med 13,6 mio. køretøjer. Stigningen var drevet af personbiltrafikken, der steg med 3,7 pct., mens lastbiltrafikken lå 2,8 pct. lavere end i 2022. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. På Øresundsbron steg den samlede trafik med 8,3 pct. i forhold til 2022 og nåede næsten op på niveauet fra før covid-19. Personbiltrafikken steg med 9,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,0 pct. i forhold til året før. I alt passerede 7,3 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 163 mio. kr. - 2023 ble
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum